Liquid Nymph: the Indomitable Body in João Cabral de Melo Neto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-8997.teresa.2021.170049

Keywords:

João Cabral de Melo Neto, Nymph, Flamenco

Abstract

This article aims to think about the figurations of the Nymph as a moving female form in the poetry of João Cabral de Melo Neto. To spread what we see as a tense fight with fluid in Cabral’s poetics, we propose a reading of “Estudos para uma Bailadora Andaluza” in its intermittent rhythms of containment and explosion, typical of flamenco, in which the variations of a dancing body are also the variations of a poetry that opens itself in its fundamental dialectical tension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maura Voltarelli Roque, Universidade de São Paulo - USP

    Mestre em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2014) e doutora em Teoria e História Literária pela mesma instituição (2019). Atualmente, realiza pós-doutorado na Universidade de São Paulo, com pesquisa sobre a obra de Carlos Drummond de Andrade. Seus trabalhos mais recentes têm se voltado para um diálogo entre a palavra e a imagem por meio do estudo da imagem da Ninfa na poesia moderna e contemporânea brasileira.

References

AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. Trad. Renato Ambrosio. São Paulo: Hedra, 2012.

AGAMBEN, Giorgio. “Vórtices”. In: O fogo e o relato. Trad. Andrea Santurbano e Patricia Peterle. São Paulo: Boitempo, 2018.

ANTELO, Raúl. Potências da imagem. Chapecó: Argos, 2004.

BARBOSA, João Alexandre. A imitação da forma: uma leitura de João Cabral de Melo Neto. São Paulo: Duas Cidades, 1975.

BATAILLE, Georges. L'érotisme. Paris: Les Éditions de Minuit, 1957.

BATAILLE, Georges. "Les larmes d'Éros". In: Oeuvres complètes X. Paris: Gallimard, 1987.

BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. In: Magia e Técnica, Arte e Política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

CALASSO, Roberto. A literatura e os deuses. Trad. Jônatas Batista Neto. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

CAMILLETTI, Fabio A. Leopardi's Nymphs. Grace, Melancholy, and the Uncanny. Londres: Routledge, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. El bailaor de soledades. Trad. Dolores María Aguilera. Valência: Pre-textos, 2008.

DIDI-HUBERMAN, Georges. “Coreografia das intensidades: a ninfa, o desejo, o debate”. In: A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria: Charcot e a iconografia da Salpêtrière. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa fluida. Essai sur le drapé-désir. Paris: Gallimard, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa profunda: Essai sur le drapé-tourmente. Paris: Gallimard, 2017.

EURÍPIDES. Ifigênia em Áulis, As Fenícias, As Bacantes. Trad, introd. e notas Mário da Gama Kury. 4. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

FREUD, Sigmund. “O inquietante”. In: História de uma neurose infantil: (“O homem dos lobos”): além do princípio do prazer e outros textos. Trad. e notas Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

HERÁCLITO, de Éfeso. “Fragmento 28 (XXXI)”. In: Heráclito: fragmentos contextualizados. Trad., apres. e coment. Alexandre Costa. São Paulo: Odysseus, 2012.

LIMA, Luiz Costa. Lira e antilira: Mário, Drummond, Cabral. 2. ed. Rio de Janeiro: Topbooks, 1995.

MELO NETO, João Cabral de. Serial e antes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.

MELO NETO, João Cabral de. A educação pela pedra e depois. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.

MELO NETO, João Cabral de. “Entrevista de João Cabral de Melo Neto”. In: SECCHIN, Antonio Carlos. João Cabral: a poesia do menos. São Paulo: Duas Cidades; Brasília: INL, Fundação Nacional Pró-Memória, 1985.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia. Trad., notas e posf. J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

NIJINSKI apud ANTELO, Raúl. “Nijinski, o salto e o pensamento”. In: Arteira – Revista de Psicanálise, Florianópolis, v. 10, 2018, p. 4.

NUNES, Benedito. João Cabral de Melo Neto. Petrópolis: Vozes, 1971.

RILKE, Rainer Maria. “Dançarina espanhola”. In: Rilke: poesia-coisa. Introd. sel. e trad. Augusto de Campos. Rio de Janeiro: Imago, 1994.

STERZI, Eduardo. “O reino e o deserto – A inquietante medievalidade do moderno”. In: Boletim de Pesquisa NELIC, Florianópolis, v. 4, ed. esp. "Dentro da perda da memória": Dossiê João Cabral de Melo Neto, 2011.

STIGGER, Veronica. “Até quando dança um corpo sem cabeça?”, texto para a exposição “A dança do corpo sem cabeça”, de Dora Smék, na Central Galeria, realizada entre março e maio de 2021. Disponível em: <https://www.centralgaleria.com/a-danca-do-corpo-sem-cabeca>. Acesso em: 9 abr. 2021.

TIESZEN, S. R. “On the Fluid Mechanics of Fires”. Annual Review of Fluid Mechanics, Albuquerque, v. 33, jan. 2001, pp. 67-92. Disponível em: <https://doi.org/10.1146/annurev.fluid.33.1.67>. Acesso em: 9 fev. 2022.

VALÉRY, Paul. A alma e a dança: e outros diálogos. Trad. Marcelo Coelho. Rio de Janeiro: Imago, 2005.

VALÉRY, Paul. Degas dança desenho. Trad. Christina Murachco e Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

WARBURG, Aby. Ninfa Fiorentina: fragmentos de um projecto sobre Ninfas. Trad. A. Morão. Lisboa: KKYM, 2012. Disponível em: . Acesso: 3 mar. 2015.

WARBURG, Aby. “O nascimento de Vênus e A primavera de Sandro Botticelli”. In: Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. Trad. Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WARBURG, Aby. “O ingresso do estilo ideal antiquizante na pintura do primeiro Renascimento”. In: A presença do antigo. Org., introd. e trad. Cássio Fernandes. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2018.

Published

2022-08-08

How to Cite

Liquid Nymph: the Indomitable Body in João Cabral de Melo Neto. (2022). Teresa, 22, 164-183. https://doi.org/10.11606/issn.2447-8997.teresa.2021.170049