Liquid Nymph: the Indomitable Body in João Cabral de Melo Neto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-8997.teresa.2021.170049

Keywords:

João Cabral de Melo Neto, Nymph, Flamenco

Abstract

This article aims to think about the figurations of the Nymph as a moving female form in the poetry of João Cabral de Melo Neto. To spread what we see as a tense fight with fluid in Cabral’s poetics, we propose a reading of “Estudos para uma Bailadora Andaluza” in its intermittent rhythms of containment and explosion, typical of flamenco, in which the variations of a dancing body are also the variations of a poetry that opens itself in its fundamental dialectical tension.

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Author Biography

  • Maura Voltarelli Roque, Universidade de São Paulo - USP

    Mestre em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2014) e doutora em Teoria e História Literária pela mesma instituição (2019). Atualmente, realiza pós-doutorado na Universidade de São Paulo, com pesquisa sobre a obra de Carlos Drummond de Andrade. Seus trabalhos mais recentes têm se voltado para um diálogo entre a palavra e a imagem por meio do estudo da imagem da Ninfa na poesia moderna e contemporânea brasileira.

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Published

2022-08-08

How to Cite

Roque, M. V. (2022). Liquid Nymph: the Indomitable Body in João Cabral de Melo Neto. Teresa, 22, 164-183. https://doi.org/10.11606/issn.2447-8997.teresa.2021.170049