Cities, cultural production and gender

Authors

  • Heloísa Pontes Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2016.105994

Keywords:

city, cultural production, language, gender relations, drama, modernity, modernism, São Paulo

Abstract

Focusing on the empirical connections and on the analytical interrelations between cultural production, cities and gender, the article intends to achieve a triple purpose: to map some theoretical models being used in the analysis and in the interpretation of those realities; to argue about a specific bibliography concerning the cities, the artistic language and the social experience; to analyze the intertwining of such dimensions in the city of São Paulo, from 1940 to 1960, mainly through the dramatists in a comparative approach with Florence, Paris and Buenos Aires. Viewing the cities as cultural arenas, as "the place of birth, of experiments and of cultural struggle" (Morse), the article shares the idea that "the cities and their representations are entangled" (Gorelik) and upholds the argument that specific cultural manifestations happen in specific cities according to social conditions, to the potential resources and to the constraints involving the creation, the authorship, the language and the gender relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Heloísa Pontes, Universidade Estadual de Campinas

    Porfa. Titular do Departamento de Antropologia da Unicamp.

References

Alpers, Svetlana. (1983), Te art of describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago, University of Chicago Press.

Andrade, Jorge. (1986), Marta, a árvore e o relógio. 2. ed. ampl. São Paulo, Perspectiva.

Arruda, Maria Arminda do Nascimento. (2015), Metrópole e cultura: São Paulo no meio século xx. São Paulo, Edusp.

Assumpção, Leilah. (2010), Fala baixo senão eu grito. In: ______. Onze peças de Leilah Assumpção. Rio de Janeiro, Casa da Palavra.

Auerbach, Erich. (1976), “O santarrão”. In: ______. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. 2. ed. São Paulo, Perspectiva, pp. 321-352.

______. (2007a), “As fores do mal e o sublime”. In: ______. Ensaios de literatura ocidental. Org. Davi Arrigucci Jr. e Samuel Titan. São Paulo, Duas Cidades/Editora 34, pp. 303-332.

______. (2007b), “La cour et la ville”. In: ______. Ensaios de literatura ocidental. São Paulo, Duas Cidades/Editora 34, pp. 211-278.

Baxandall, Michael. (1988), Painting and experience in Fifeenth Century Italy. 2. ed. Nova York, Oxford University Press.

______. (2006), Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo, Companhia das Letras.

Bourdieu, Pierre. (1992), Les règles de l’art: genèse et structure du champ littéraire. Paris, Editions du Seuil (ed. bras.: As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Trad. Maria Lucia Machado. São Paulo, Companhia das Letras, 1996).

Braudel, Fernand. (1994), Le modèle italien. Paris, Flammarion.

Calvino, Italo. (1990), As cidades invisíveis. São Paulo, Companhia das Letras.

Carvalho, Maria Alice. (1994), Quatro vezes cidade. Rio de Janeiro, 7 Letras.

Castro, Consuelo de. (1989), À for da pele. In: ______. Urgência e ruptura. São Paulo, Perspectiva/Secretaria de Estado da Cultura.

______. (2006), Depoimento audiovisual concedido a Daisy Perelmutter e Luis Francisco de Carvalho, no âmbito do projeto “Memória oral da Biblioteca Mário de Andrade”.

Charle, Christophe. (2008), Téâtres en capitales. Paris, Albin Michel.

______. (2012), A gênese da sociedade do espetáculo. São Paulo, Companhia das Letras.

Clarck, T. J. (2004), A pintura da vida moderna: Paris na arte de Manet e de seus seguidores. São Paulo, Companhia das Letras.

Del Carlo, Elisa. (2012), La Chapelle Brancacci. Florença, Mandragora.

Elias, Norbert. (1974), La société de cour. Paris, Calmann-Lévy.

______. (1991), Norbert Elias par lui-même, Paris, Fayard.

Gorelik, Adrián. (2011), Correspondencias: arquitectura, ciudad, cultura. Buenos Aires, Nabuko.

Guarnieri, Gianfrancesco. (2001), Eles não usam black-tie. 12. ed. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira.

Lanna, Ana Lúcia et al. (orgs.). (2011), São Paulo, os estrangeiros e a construção das cidades. São Paulo, Alameda.

Magaldi, Sábato. (2002), “Consciência privilegiada do teatro”. In: Prado, Décio de Almeida. Apresentação do teatro moderno brasileiro. São Paulo, Perspectiva, pp. ix-xv.

McClintock, Anne. (2010), Couro imperial: raça, gênero e sexualidade no embate colonial. Campinas, Editora da Unicamp.

Mello e Souza, Gilda. (1980), “Teatro ao sul”. In: ______. Exercícios de leitura. São Paulo, Duas Cidades, pp. 109-116.

Miceli, Sergio. (2004), “Por uma história social da arte”. In: Clark, T. J., A pintura da vida moderna: Paris na arte de Manet e de seus seguidores. São Paulo, Companhia das Letras, pp. 9-18.

Morse, Richard. (1995), “As cidades ‘periféricas’ como arenas culturais: Rússia, Áustria, América Latina”. Estudos Históricos, 8 (16): 205-225 (originalmente publicado no Journal of Urban History, 1984, 4 [10]).

Napolitano, Marcos. (2001), “A arte engajada e seus públicos, 1955-1968”. Estudos Históricos, 28 (2): 103-124.

Pontes, Heloisa. (1998), Destinos mistos. São Paulo, Companhia das Letras.

______. (2004), “A burla do gênero: Cacilda Becker, a Mary Stuart de Pirassununga”. Tempo Social, 1 (16): 231-262.

______. (2008), “Crítica de cultura no feminino”. Mana – Estudos de Antropologia Social, 2 (14): 511-541.

______. (2010), Intérpretes da metrópole. São Paulo, Edusp/Fapesp.

______. (2012), “Introdução à edição brasileira: sociedade em cena”. In: Charle, Christophe. A gênese da sociedade do espetáculo. São Paulo, Companhia das Letras, pp. 9-18.

______. (2014), “Mariazinha e Verônica: classe e gênero nos palcos da metrópole”. In: ______ & Miceli, Sergio (orgs.). Cultura e sociedade: Brasil e Argentina. São Paulo, Edusp, pp. 187-209.

______ & Miceli, Sergio. (2012), “Memória e utopia na cena teatral”. Sociologia & Antropologia, 4 (2): 241-263.

Prado, Décio de Almeida. (1998), “tbc – Teatro Brasileiro de Comedia revê os seus 50 anos”. O Estado de S. Paulo, caderno 2, p.7.

Ridenti, Marcelo. (2000), Em busca do povo brasileiro. Rio de Janeiro, Record.

Salgueiro, Helena Angotti. (2006), “Introdução à edição brasileira”. In: Baxandall, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo, Companhia das Letras.

Sarlo, Beatriz. (1998), Una modernidad periférica: Buenos Aires, 1920 y 1930. Buenos Aires, Nueva Visión.

Schorske, Carl. (1993), Viena fn-de-siècle. São Paulo, Companhia das Letras.

______. (1998), “Grace and the word: Austria’s two cultures and their modern fate”. In: ______. Tinking with history: explorations in the passage to modernism”. Princeton, Princeton University Press.

Schwarz, Roberto. (1978), “Cultura e política”. In: ______. O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

Simmel, Georg. ([1903] 2005), “As grandes cidades e a vida do espírito”. Trad. Leopoldo Waizbort. Mana – Estudos de Antropologia Social, 2 (11): 577-591.

Waizbort, Leopoldo. (2000), “Georg Simmel e a Berlim do Segundo Império”. In: ______. As aventuras de Georg Simmel. São Paulo, Editora 34.

______. (2001), “Monólogos no exílio”. Folha de S. Paulo, caderno Mais!, 15 abr.

Published

2016-03-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pontes, H. (2016). Cities, cultural production and gender. Tempo Social, 28(1), 7-27. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2016.105994