A questão da universidade e da formação em ciências sociais

Authors

  • Sylvia Gemignani Garcia Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Sociologia

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702000000100007

Keywords:

university, social sciences, sociology of education

Abstract

The historical analysis of the social and intellectual processes that characterise the cultural and scientific education in contemporary modernity allows for the reconstruction of cultural and educational questions, which are perceived as academic and administrative problems in our daily lives at the university. The approach adopted in this paper is situated at the intersection between intellectual history, the sociology of science and scientific institutions and the sociology of education and culture. It discusses, firstly, the wide institutional processes in the political, economic and cultural spheres that circumscribe the contemporary questions of the university and the education in social sciences; secondly, it analyses some of the central aspects of the sociological debate on the nature of the discipline and the profile of the education in social sciences; finally it looks at a few premises and basic categories of the present proposals for the reform of the university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W. (1973) Experiencias científicas em Estados Unidos. In: Consignas. Buenos Aires, Amorrortu, p. 107-140.

ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento. (1999) A nova política de pós-graduação no Brasil. Tempo Social, São Paulo, 11(2): 219-229, outubro.

BARNES, Barry. (1980) Sobre la recepción de las creencias científicas. In: (org.). Estudios sobre sociologia de la ciencia. Madrid, Alianza Editorial.

BECKER, Howard S. (1977) Uma teoria da ação coletiva. Rio de janeiro, Zahar.

BECKER, Howard S. (1993) Métodos de pesquisa em ciências sociais. São Paulo, Hucitec.

BID. (s.d.) Evaluación: una herramienta de gestión para mejorar el desempeño de los proyectos. BID-Oficina de evaluación, Washington, EUA.

BOURDIEU, Pierre. (1974) Campo do poder, campo intelectual e habitus de classe. In: MICELI, Sergio (org.). A economia das trocas simbólicas. São Paulo, Perspectiva.

BOURDIEU, Pierre. (1981) The corporatism of the universal. Telos, Fall, (81): 99-110.

BOURDIEU, Pierre. (1997) Les usages sociaux de la science. Paris, INRA.

BOURDIEU, Pierre. & PASSERON, J. C. & CHAMBOREDON, J. C. (1994) El oficio del sociólogo. Mexico, Madri, Siglo veintiuno editores, Siglo veintiuno de España editores.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. (1984) Repensando a pesquisa participante. São Paulo, Brasiliense.

CARDOSO, Irene. (1982) A universidade da comunhão paulista. São Paulo, Cortez.

CARDOSO, Irene. (1985) A USP e o espírito de instituição. Revista de Política e Cultura, Presença, (5), janeiro.

CARDOSO, Irene. (1987) A universidade e o poder. Revista USP, São Paulo, (6), julho-setembro.

CARDOSO, Irene. (1989) A modernização da universidade brasileira e a questão da avaliação. In: MARTINS, C. B. (org.). Ensino superior brasileiro: transformações e perspectivas. São Paulo, Brasiliense.

CARDOSO, Irene. (1998) Maria Antônia: um estilo esquecido. In: MARTINEZ, Paulo (org.). Florestan ou o sentido das coisas. São Paulo, Boitempo editorial.

CARDOSO, Irene. (1999) O discurso da universidade. Tempo Social, São Paulo, 11(1):49-65, maio.

CASTELLS, Manuel. (1999) A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Vol. 1. São Paulo, Paz e Terra.

CHARLE, Christophe. (1994) La république des universitaires. Paris, Seuil.

CHARLE, Christophe. & VERGER, Jacques. (1994) Histoire des universités. Paris, Presses Universitaires de France.

CHAUÍ, Marilena. (1998) A universidade hoje. Praga, São Paulo, (6), setembro.

COHEN, Ernesto & FRANCO, Rolando. (1993) Avaliação de projetos sociais. Rio de Janeiro, Vozes.

CUNHA, Luis Antonio. (1988) A universidade reformada. São Paulo, Francisco Alves.

FERNANDES, Florestan. (1975) Universidade brasileira: reforma ou revolução. São Paulo, Alfa-Ômega.

FERNANDES, Florestan. (1980) A natureza sociológica da sociologia. São Paulo, Ática.

FERNANDES, Florestan. (1984) A questão da USP. São Paulo, Brasiliense.

FREITAG, Michel. (1995) Le naufrage de l’université. Québec/Paris, Nuit blanche/ La découverte.

GARCIA, Sylvia Gemignani. (1996) Cultura, dominação e sujeitos sociais. Tempo Social, São Paulo, 8(2): 159-176, outubro.

GIANNOTTI, José Arthur. (1998) Em defesa da universidade pública. Folha de S. Paulo, São Paulo, 17/04, p. 3-7.

KLIKSBERG, Bernardo. (1996) El pensamiento organizativo: de los dogmas a un nuevo paradigma gerencial. Tesis grupo editorial, Norma SA, Buenos Aires. Le Monde de l’ éducation, de la culture et de la formation. (1997) Université. Paris, (252), octobre.

NICOLAUS, Martin. (1982) A organização profissional da sociologia: um enfoque a partir da base. In: BLACKBURN, Robin (org.). Ideologia na ciência social. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

NISBET, Robert. (s. d.) La formácion del pensamiento sociológico. 2 V. Buenos Aires, Amorrortu.

NISBET, Robert. (1970) Sociology as an art form. In: Tradition and revolt, historical and sociological essays. New York, Vintage Books.

NISBET, Robert. (1986) Conservadorismo e sociologia. In: MARTINS, José de Souza (org.). Introdução crítica à sociologia rural. São Paulo, Hucitec.

POLLAK, Michael. (1979) Paul F. Lazarsfeld, fondateur d’une multinationale scientifique. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, Paris, (25), janvier.

ROPÉ, Françoise & TANGUY, Lucie (orgs.). (1997) Saberes e competências. O uso de tais noções na escola e na empresa. Campinas, Papirus.

SANTOS, Boaventura de Souza. (1989) Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro, Graal.

SILVA, Franklin Leopoldo e. (1999) A experiência universitária entre dois liberalismos. Tempo Social, São Paulo, 11(1): 1-47, maio.

STRATHERN, Marilyn. (1999) Melhorar a classificação. A avaliação no sistema universitário britânico. Novos Estudos, São Paulo, (53), março. The economist. (1999) The burger king. October, 23rd, p. 78.

THIOLLENT, Michel. (1980) Crítica metodológica, investigação social e enquete operária. São Paulo, Polis.

Published

2000-05-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Garcia, S. G. (2000). A questão da universidade e da formação em ciências sociais . Tempo Social, 12(1), 123-140. https://doi.org/10.1590/S0103-20702000000100007