The itinerancy of artists: the construction of the visual arts field in Brasília (1958-1967)

Authors

  • Angélica Madeira Instituto Rio Branco

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702002000200010

Keywords:

art and politics, modernization, concretism

Abstract

This article presents the first results of a research which aims at mapping and analyzing the construction and the consolidation of the field of the visual arts in Brasília. The whole project is divided into three significant moments of the city's history: the fifties, when the rationalist model in architecture and urban design, and concretism in the field of the arts became hegemonic; the late sixties, when conceptualism was strongly affirmed on the Brazilian art scene; and finally, the two last decades, which brought big changes to patronage and to art market strategies. The article also punctuate some theoretical and methodological remarks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, Aracy. (2001) Mário Pedrosa: um homem sem preço. In: MARQUES NETO, J.C. (org.). Mário Pedrosa e o Brasil. São Paulo, Fundação Perseu Abramo.

ARANTES, Otília (org).(1995) Política das Artes. São Paulo, EDUSP.

BAKHTIN, Mikhail. (1987) A obra de François Rabelais. Brasília, Ed. Universidade de Brasília.

BECKER, Harold. (1982) Art Worlds. Berkeley, University of California Press.

BENJAMIN, W. (1988) Obras escolhidas 1. São Paulo, Brasiliense.

BENJAMIN, W. (1989) Obras escolhidas 2. São Paulo, Brasiliense.

BENJAMIN, W. (1990) Obras escolhidas 3. São Paulo, Brasiliense.

BOURDIEU, Pierre. (1974) A economia das trocas simbólicas. São Paulo, Perspectiva.

BENJAMIN, W. (1979) La distinction. Critique sociale du jugement. Paris, Gallimard.

COCHIARALE, Fernando.(1997) Abstracionismo, concretismo, neoconcretismo e tendências construtivas. In: Tridimen-sionalidade. São Paulo, Instituto Itaú Cultural.

COSTA, Iná C. (2001) A educação pela arte segundo Mário Pedrosa. In: MARQUES NETO, J.C. (org.). Mário Pedrosa e o Brasil. São Paulo, Fundação Perseu Abramo.

DELEUZE, Gilles. (1976) Mille Plateaux. Paris, Gallimard.

DURAND, José Carlos. (1989) Arte, Privilégio e distinção. São Paulo, Perspectiva.

FABRIS, Annatereza. (1997) Recontextualizando a escultura modernista. In: Tridimensionalidade. São Paulo, Instituto Cultural Itaú.

FARIAS, Aguinaldo. (1998) Construtor de Espaços. In: Athos Bulcão –80 anos. Brasília, Fundação Athos Bulcão.

FIGUEIREDO, Aline. (1979) As Artes plásticas no Centro- Oeste. Cuiabá, Ed. da Universidade Federal do Mato Grosso.

FOUCAULT, Michel. (1997) A ordem do discurso. São Paulo, Loyola.

FOUCAULT, Michel. (1972) Arqueologia do saber. Petrópolis, Vozes.

FREITAS, Grace Maria M. (1989) Do olhar à ação. São Paulo, Tese (Doutorado). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

KRAUSS, Rosalind. (1998) Caminhos da Escultura Moderna. São Paulo, Martins Fontes.

KUBITSCHEK, Juscelino. (1984) Discursos Políticos. Brasília.

MADEIRA, Angélica. (1997) Formas de sociabilidade e a cultura da festa. In: Brasília: a construção do cotidiano. Brasília, Pa-ralelo 15.

MARQUES NETO, J.C. (org.). (2001) Mário Pedrosa e o Brasil. São Paulo, Fundação Perseu Abramo.

MORAIS, Frederico. (1968) Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 02/01.

MORAIS, Frederico. (1976) O Globo, Rio de Janeiro, 12/08.

NIEMEYER, Oscar. (2000) Guiarquitetura Brasília. São Paulo, Abril.

PEDROSA, Mário. (1981) Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo, Perspectiva.

PEDROSA, Mário. (2001) A contemporaneidade de Rubem Valentim. In: Tridimensionalidade, São Paulo, Instituto Itaú Cultural.

SIMMEL, Gilberto. (1985) A metrópole e a vida mental. In: VELHO, G (org.) O fenômeno urbano. Rio de Janeiro, Zahar.

SIMON, Iuma. (1990) Esteticismo e participação. Novos Estudos Cebrap. São Paulo.

VALENTIM, Rubem. (2001) Manifesto ainda que tardio. In: Artista da Luz. São Paulo, Pinacoteca. (Original de 1976).

ZANINI, Walter. (org.). (1983) História Geral da Arte no Brasil. Vol. 1. São Paulo, Instituto Moreira Salles.

ZILIO, Carlos. (1982) A questão do Brasil. Rio de Janeiro, Funarte.

ZOLBERG, Vera. (1993) Constructing a sociology of the arts. Cambridge, New York, Melbourne.

Published

2002-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Madeira, A. (2002). The itinerancy of artists: the construction of the visual arts field in Brasília (1958-1967) . Tempo Social, 14(2), 187-207. https://doi.org/10.1590/S0103-20702002000200010