Marc Augé's places and non-places

Authors

  • Teresa Sá Universidade Técnica de Lisboa. Faculdade de Arquitectura. Departamento de Ciências Sociais e do Território

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702014000200012

Abstract

"Non-places", a term first used by Marc Augé in 1992 in his book Non-Lieux, runs through his work as the embodiment of something fundamental to understanding contemporary society. In this article we try to clarify the meaning, or multiple meanings, attributed by the author to this term, examining among other things the discussion on the shopping centre as a "non-place" and looking for similarities and differences between "non-places" and the "space of flows" (Castells). The question that always seems to underpin Marc Augé's thought is whether and how non-places"' can cause us to lose ourselves as a group, a society, such that isolated 'lone' individuals come to prevail.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Augé, Marc. (1989), Domaines et chateau. Paris, Éditions du Seuil.

______. (1994a), Pour une anthropologie des mondes contemporains. Paris, Aubier.

______. (1994b), Le sens des autres. Actualité de l’anthropologie. Paris, Fayard.

______. (1998), A guerra dos sonhos. Oeiras, Celta.

______. (2003), Le temps en ruines. Paris, Galilée.

______. ([1992] 2005), Não lugares: introdução a uma antropologia da sobremodernidade. 1ª edição francesa. Lisboa, 90 Graus.

______. ([2003] 2006), Para que vivemos? 1ª edição francesa. Lisboa, 90 Graus.

______. (2011), Où est passé l´avenir? Paris, Éditions du Seuil.

Bauman, Zygmunt. (2007), Vida de consumo. Madri, Fondo de Cultura Económica de España.

Benjamin, Walter. (2001), “Paris, capital do século xix”. In: Fortuna, Carlos (org.). Cidade, cultura e globalização. Oeiras, Celta, pp. 67-80.

Castells, Manuel. (2002), A sociedade em rede. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, vol. 1.

Cruz, Sofia Alexandra. (2009), “Novas ‘catedrais’ de trabalho: experiências laborais em centros comerciais”. Actas do v Congresso Português de Sociologia. Universidade do Minho, 12-15 de maio de 2004.

De Certeau, Michel. (1980), L’invention du quotidian: arts de faire. Paris, Union Général d’Éditions.

Elias, Norbert. (1999), Introdução à sociologia. Lisboa, Edições 70.

Foucault, Michel. (2005), “Espaços outros”. Revista de Comunicação e Linguagens. Lisboa, Relógio d’Água, n. 34/35, jun.

Giard, Luc & Mayol, Pierre. (1980), L’invention du quotidian: habiter, cuisiner. Paris, Union Général d’Éditions.

Lefebvre, Henri. ([1974] 2000), La prodution de l’espace. Paris, Anthropos.

Lévi-Strauss, Claude. (1987), Mito e significado. Lisboa, Edições 70.

______. ([1955] 1993), Tristes trópicos. Lisboa, Edições 70.

Lynch, Kevin. (2007), A boa forma da cidade. Lisboa, Edições 70.

Mauss, Marcel. ([1950] 2004), Sociologie et anthropologie. Paris, Presses Universitaires de France.

Mendes, Maria Manuela. (2012), “Bairro da Mouraria, território de diversidade: entre a tradição e o cosmopolitismo”. Sociologia, número temático, pp. 15-41.

Montaner, Josep Maria. (2001), A modernidade superada. Barcelona, Gustavo Gili.

Monteiro, Pedro. (2003), “Espaço público no centro comercial: o Amoreiras como porta de entrada”. Trajectos, 3: 9-18.

Pinson, Daniel & Bekkar, Rabia. (1999), “Urban renewal, ethnicity and social exclusion in France”. In: Khaker, Abdul, Somma, Paola & How, Thomas (eds.).

Urban renewal, ethnicity and social exclusion in Europe. Inglaterra/Estados Unidos, Ashgate Publishing, pp. 103-125.

Sassen, Saskia. (2001), The global city: New York, London, Tokyo. New Jersey, Princeton University Press.

Sennett, Richard. (1989), “The civitas of seeing”. Places, 5 (4): 82-84.

______. (2000), “Street and office: two sources of identity”. In: Hutton, Will & Giddens, Anthony. On the edge, living with global capitalism. Londres, Jonathon Cape, pp. 175-190.

______. ([1974] 2002), El declive del hombre público. Barcelona, Península.

Simenon, Georges. ([1931] 2006), Pedigree. Lisboa, asa.

Simmel, Georg. ([1908] 1992), Sociologie. Paris, Presses Universitaires de France.

______. ([1908] 2004), Fidelidade e gratidão e outros textos. Lisboa, Relógio d’Água.

Weber, Max. ([1922] 1971), Économie et societé. Paris, Plon, vol. 1.

Published

2014-12-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Sá, T. (2014). Marc Augé's places and non-places . Tempo Social, 26(2), 209-229. https://doi.org/10.1590/S0103-20702014000200012