Education, intellectuality and development in the New China: a brief historical presentation

Authors

  • Ingrid Torquato Oliveira Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
  • Wesley da Silva Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2675-4614.v2i01p104-118

Keywords:

China, Development, Education, Political Reform, Economic Reform

Abstract

This article presents a demonstrative historical overview about how education, intellectuality and development were consolidated from the events that culminated in the formation of the People's Republic of China. Identifying deadlocks, political strategies and challenges that the government and the population have gone through. The way in which government plans have culturally influenced and impacted China on these important social components helps to explain many important events of the period such as the Great Leap Forward and the New Fourth of May. This study also points out paradigm changes that impacted intellectuals and the direct link this had in the educational system. From this scenario, it is possible to evidence a distance from the ancient characteristics that China is recognized for.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ingrid Torquato Oliveira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Bacharela em Relações Internacionais pela UNESP Marília, Mestra em Relações Internacionais pelo Instituto de Relações Interna-cionais da USP e graduanda em Letras pela FFLCH/USP.

  • Wesley da Silva, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Bacharel em Relações Internacionais pelas Faculdades Metro-politanas Unidas (FMU), mestrando em Letras Estrangeiras e Tradução pela FFLCH-USP e graduando em Letras pela FFLCH-USP.

References

AMARAL, Gabriela Cristina Granço do. A diplomacia de “Ascensão Pacífica” como estratégica de política externa da China: As relações com o Vietnã e as disputas sobre as ilhas. Dissertação (Mestrado em Relações Internacionais) 2013. Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais, UNESP, UNICAMP e PUC/SP. São Paulo, 2013.

HAN, J.; SUEN, W.; ZHANG, J.. Picking up the losses: The impact of the Cultural Revolution on human capital reinvestment in urban China. Hong Kong: University of Hong Kong and Chinese University of Hong Kong, 2009.

HU, Chang -Tu. Chinese Education under Communism. New York: Columbia University, 1962. 157 p.

MAO JUNIOR, José Rodrigues; SECCO, Lincoln Ferreira. A revolução chinesa: até onde vai a força do Dragão? São Paulo: Scipione, 1998. 99 p.

MENG, Xin.; GREGORY, R. G. The impact of interrupted education on subsequent educational attainment: A cost of the Chinese Cultural Revolution. Economic Development and Cultural Change, 2002. Vol. 50 No. 4. p.935-959.

MENG, Xin; ZHAO, Guochang. The intergerational effect of the chinese Cultural Revolution on Education. [s.l.]: The Australian National University, 2013.

MITTER, Rana. China moderna. Tradução Rosaura Eichenberg. Porto Alegre: L&PM, 2011. 176 p.

NAUGHTON, Barry. The chinese economy: transitions and growth. London: Massachusetts Institute of Technology Press, 2007. 528 p.

PIRES, Marcos Cordeiro. A ascensão da China: a estratégia chinesa de desenvolvimento e seu impacto na ordem mundial. Tese (Livre-docência). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, UNESP. Marília, 2013.

POMAR, Wladimir. A revolução chinesa. São Paulo: Editora UNESP, 2003. 179 p. Coleção Revoluções do século XX.

PRICE, Ronald Francis. Education in Communist China. London: Routledge & Kegan Paul, 1975. 318 p.

PRIESTLEY, Kenneth Ewart. Education Administration in Communist China. In: FRASER, Stewart E (Org). Education and Communism in China: an anthology of commentary and documents. London: Pall Mall Press, 1971. p. 105-126

SPENCE, Jonathan. The Search for Modern China. New York; London: W. W. Norton & Company, 2001. 2nd Ed.

TSANG, Chiu-Sam. Society, Schools and Progress in China. London: Pergamon Press Ltd., 1968.

TSANG, Mun C. Education and national development in China since 1949: oscillating policies and enduring dilemmas. In: China Review, 2000. 26 p.

WHEELWRIGHT, E. L.; MCFARLANE, Bruce. Desarollo y revolucion cultural en China. D.F. México: Editorial Nuestro Tiempo, 1972. 263 p.

Published

2022-08-14

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Education, intellectuality and development in the New China: a brief historical presentation. (2022). Zi Yue, 2(01), 104-118. https://doi.org/10.11606/issn.2675-4614.v2i01p104-118