STRATEGY, COMPETENCES AND LEARNING: A SUPERMARKET CASE IN THE CITY OF SOROCABA

Authors

  • Marcio Luiz Marietto Universidade Federal de São Paulo
  • Cida Sanches Universidade Federal de São Paulo
  • Manuel Meireles Universidade Federal de São Paulo
  • Bruno Henrique Rocha Fernandes Universidade Federal do Paraná
  • Marisa Regina Paixão Universidade Paulista

DOI:

https://doi.org/10.5700/issn.2177-8736.rege.2012.49855

Keywords:

Micro and Small Organizations Strategy, Learning, Competences, Trade-off Matrix.

Abstract

This paper examines the link among strategy, skills and learning, based on a supermarket case in the city of Sorocaba. The paper takes learning as beliefs changes that has impact over strategies and argue how the competences are based on customers’ value perceptions, the Critical Success Factors (FCS). To take the FCS in this case it using the trade-off matrix to set the preferences for a number of people in a set of variables. The experiment involved the preferences investigation of two hundred customers of a supermarket with relation to seven attributes related to services provision. The research revealed the misalignment between what the company considered competence and what the customers really valorized. The finding starts a learning process with beliefs replace, strategic reorientation and investment in new business competences. Another point to be noted is the use of Trade-off matrix as research technique appropriate to Micro and Small Enterprises due a low cost and also  not requires hard procedures of technological knowledge for use the tool enabling reliable results and capable of changing the Micro and Small Enterprises learning structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcio Luiz Marietto, Universidade Federal de São Paulo

    Coordenador e Professor do Curso de Pós-Graduação em Gestão Internacional de Negócios no Centro Universitário SENAC/Sorocaba − Sorocaba-SP, Brasil.

    Mestre em Administração pela FACCAMP e MBA em Gestão da Saúde pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

  • Cida Sanches, Universidade Federal de São Paulo

    Pesquisadora e docente do Programa de Mestrado Profissional em Administração da FACCAMP − Instituto de Ensino Campo Limpo Paulista − São Paulo-SP, Brasil.

    Mestre em Educação pela Universidade Paulista e Doutora em Gestão da Saúde pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

  • Manuel Meireles, Universidade Federal de São Paulo

    Pesquisador e docente do programa de Mestrado Profissional em Administração da FACCAMP − Instituto Campo Limpo Paulista − São Paulo-SP, Brasil

    Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)  e em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (USP)

  • Bruno Henrique Rocha Fernandes, Universidade Federal do Paraná

    Coordenador do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da Universidade Positivo − Curitiba-Paraná, Brasil

    Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná e Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo

  • Marisa Regina Paixão, Universidade Paulista

    Professora e Pesquisadora na Universidade Paulista (UNIP) − São Paulo-SP, Brasil

    Graduação em Direito pelo Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas e Mestre em Administração pela UNIP

Issue

Section

Estratégia Empresarial

How to Cite

STRATEGY, COMPETENCES AND LEARNING: A SUPERMARKET CASE IN THE CITY OF SOROCABA. (2013). REGE Revista De Gestão, 19(1). https://doi.org/10.5700/issn.2177-8736.rege.2012.49855