Cursed or Blessed: discursive constructions of Itamar Assumpção’s trajectory

Authors

  • Larissa Caldeira Universidade Federal da Bahia
  • Jorge Cardoso Filho Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2021.173055

Keywords:

Cursed, Criticism, Discursive formations, Disputes, Radical contextualization

Abstract

This article analyzes the value disputes established in Brazilian cultural criticisms about the notion of “cursed”, taking Itamar Assumpção’s musical career as a starting point, taking into account the processes of radical contextualization (GROSSBERG, 2010) and the formations discursive (FOUCAULT, 1987) of cultural criticism. Considering the nuances and complexities of the term “cursed”, based on experiences and expectations, according to Koselleck (2006), as an attempt to demonstrate the emergence of values and valuations, discourses and sensitivities, and power relations in the face of regimes of truth. In fact, it is possible to notice how the aesthetic-political articulations of the term are reorganized according to temporalities and historicities.

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Author Biographies

  • Larissa Caldeira, Universidade Federal da Bahia

    Jornalista graduada na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestra e Doutoranda em Comunicação e Cultura contemporânea no PósCom UFBA.

  • Jorge Cardoso Filho, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

    Docente do Centro de Artes, Humanidades e Letras da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, onde leciona em cursos de graduação e pós-graduação. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Comuncação da Universidade Federal da Bahia.

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Published

2021-08-02

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Articles

How to Cite

Cursed or Blessed: discursive constructions of Itamar Assumpção’s trajectory. RuMoRes, [S. l.], v. 15, n. 29, p. 373–400, 2021. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2021.173055. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/173055.. Acesso em: 17 may. 2024.