New times, new practices: challenges in the training of occupational therapy

Authors

  • Isa de Jesus Coutinho Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública
  • Karla Ribeiro dos Santos Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública
  • Ana Joaquina das Mercês Mariani Passos Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

DOI:

https://doi.org/10.5935/0104-7795.20120021

Keywords:

Problem-Based Learning, Education, Higher, Occupational Therapy

Abstract

Problem-based Learning PBL is a method of teaching and learning that is based on real or simulated problems focusing on knowledge, skills, actions, and values. Although several universities around the world have experimented with this methodology only a few studies present results on its use. Objective: This research seeks to describe the experience of PBL in the course of Occupational Therapy of the School of Medicine and Public Health of Bahia (EBMSP) in Salvador, state of Bahia. Method: This is a qualitative approach, involving seventeen students from the sixth semester of Occupational Therapy. A standard instrument was developed prior to the survey with seven questions. Results: Indicated the use of the Methodology was helpful in the training of occupational therapists, as well as challenging for the beginning student, but revealed the need for improved training of the teachers involved in this methodology. Conclusion: The uncertainty of the participants in managing their own knowledge, that is, the quality and need for what was learned - the “learning to learn, the learning to be, and the learning to do” - was also demonstrated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pereira CF. Tecnologia da informação utilizada como suporte ao ensino médico de graduação na Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) [dissertação]. Recife: Universidade Federal de Pernambuco; 2007.

Pereira CF, Afonso RA, Santos MJ, Araújo CAL, Nogueira M. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): uma proposta inovadora para os cursos de engenharia [texto na Internet]. In: XIV Simpósio de Engenharia de Produção; 2007 nov 5-7; Recife. Anais eletrônicos. Recife: SIMPEP; 2007. Disponível em: http://www.simpep.feb.unesp.br/anais_simpep.php?e=1

Magalhães LC, Cardoso AA, Ruggio CB. Aprendizagem baseada no problema: relato de experiência em uma disciplina do curso de graduação em terapia ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Cad Ter Ocup UFSCAR. 2010;18(3):287-93.

Moraes MAA, Manzini EJ. Concepções sobre a aprendizagem baseada em problemas: um estudo de caso na Famema. Rev Bras Educ Med. 2006;30(3):125-35.

Berbel NAN. A problematizaçäo e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface comun saúde educ. 1998;2(2):139-54.

Maudsley G. Roles and responsibilities of the problem based learning tutor in the undergraduate medical curriculum. BMJ. 1999;318(7184):657-61.

Walsh A. The tutor in problem based learning at McMaster: a novice's guide. Hamilton: McMaster University; 2004.

Toledo Júnior ACC, Ibiapina CC, Lopes SCF, Rodrigues ACP, Soares SMS. Aprendizagem baseada em problemas: uma nova referência para a construção do currículo médico. Rev med Minas Gerais. 2008;18(2):123-31.

Coutinho IJ. Saiba mais sobre a formação médica que se baseia em casos reais - novos tempos, novas práticas: os desafios na formação dos profissionais de saúde [texto na Internet]. Salvador: iSaúde Bahia: [citado 2011 out 14]. Disponível em: http://www.isaudebahia.com.br/noticias/detalhe/noticia/15-deoutubro-dia-do-professor/

Projeto Político Pedagógico: Curso de Terapia Ocupacional da Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. Salvador; 2009.

Woods DR. Problem-based learning: how to get the most from PBL. Hamilton: McMaster University; 1994.

Siqueira JRM, Siqueira-Batista R, Morch RB, Siqueira-Batista R. Aprendizagem baseada em problemas: o que os médicos podem ensinar aos contadores. Rev Contabilidade Vista & Revista. 2009;20(3):101-25.

Published

2012-09-09

Issue

Section

Original Article

How to Cite

1.
Coutinho I de J, Santos KR dos, Passos AJ das MM. New times, new practices: challenges in the training of occupational therapy. Acta Fisiátr. [Internet]. 2012 Sep. 9 [cited 2024 May 19];19(3):138-41. Available from: https://revistas.usp.br/actafisiatrica/article/view/103705