Afro-Brazilian female literature in the classroom: a cutting inspired in the perception of students of the Professional Master’s course in Literature of Uemasul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2526-303X.i43pe195694

Keywords:

Afro-Brazilian female authors, Afro-Brazilian literature, Representativeness, Silencing

Abstract

The artistic-literary production is directly linked to the historical-social context and constitutes a form of representation of the society in which one lives. In this article, we propose important questions about the space of Afro-Brazilian female authors in Brazilian classrooms in the perception of students of the Professional Master’s in Literature of State University of the Tocantina Region of Maranhão (UEMASUL), who studied the subject Afro-Brazilian Memories, Histories, and Cultural Identities. We highlight three Afro-Brazilian female authors who were studied in the course in question and emphasize the importance of their works reaching the classrooms of Brazil, considering the representativeness and the real need to give voice to minorities so damaged throughout history, in the face of the construction and strengthening of a white and masculinist literary canon. To substantiate this article, we rely on the authors: Assis Duarte, Cuti, Kabengele Munanga, and Ngozi Adichie Chimamanda. In this text, after we present the Afro-Brazilian female authors, we share clips from interviews with Portuguese language teachers about the space of these figures in the classrooms they attend, since we need to combat the silencing suffered by these authors during the formation of our society and, consequently, of our literature.

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Author Biographies

  • Duana Ravena dos Santos Vieira, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

    Duana Ravena dos Santos Vieira possui graduação em Letras - Espanhol pela Universidade Estadual do Piauí (2013). Possui Especialização em Docência, Gestão e Supervisão Escolar - Faculdade do Médio Parnaíba/FAMEP (2014). Concluiu a Especialização em Gestão Educacional e Escolar - Universidade Estadual do Maranhão - UEMA (2019). Possui 12 anos de experiência como professora de Língua Espanhola da Educação Básica de Ensino, atuando tanto na rede pública como particular. Desde 2016 é professora EBTT - Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA- Campus Avançado Carolina, responsável pelas disciplinas de Língua Espanhola, Língua Portuguesa e afins em regime de Dedicação Exclusiva. Além disso, é Representante do Comitê de Relações Internacionais do Campus e Diretora de Desenvolvimento Educacional desde Abril/2022. Atuou, de fevereiro a novembro de 2020, como Diretora Geral Pro Tempore do Campus Avançado Carolina. Finalizou o Mestrado Profissional em Letras - UEMASUL, Campus Imperatriz (2020.2) , em dezembro de 2022. Participa dos grupos de pesquisa: NUPELE-IFRN e GDAS-IFMA.

  • Jannyelle de Souza Correa, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

    Jannyelle de Souza Correa Possui Graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Maranhão (2012) e Especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pelo Instituto de Ensino Superior Franciscano (2013). É concursada como Auxiliar em Administração no Instituto Federal do Maranhão desde 2016, já atuou como Chefe do Departamento de Ensino e Extensão e, atualmente, é Chefe do Departamento de Administração e Serviços de Gabinete no Campus Avançado Carolina. É mestranda do Curso de Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL, Campus Imperatriz desde 2020.

References

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Published

2022-12-22

Issue

Section

Artigos

How to Cite

VIEIRA, Duana Ravena dos Santos; CORREA, Jannyelle de Souza. Afro-Brazilian female literature in the classroom: a cutting inspired in the perception of students of the Professional Master’s course in Literature of Uemasul. África, [S. l.], n. 43, p. e195694, 2022. DOI: 10.11606/issn.2526-303X.i43pe195694. Disponível em: https://revistas.usp.br/africa/article/view/195694.. Acesso em: 21 nov. 2024.