Tool for identification of counterintuitive advertising and your applicability

Authors

  • David da Silva Ferreira de Sousa Universidade Federal de Mato Grosso
  • Débora Cristina Tavares Universidade Federal de Mato Grosso

Keywords:

counterintuitive advertising, tool, stereotype, social minority, LGBTQIA

Abstract

This paper discusses counterintuitive advertising as an approach to displacing stereotypes. The main goal is to develop a tool based on Design Science Research (LACERDA et al., 2013) to help identify counterintuitive advertising. The conceptualization of terms (BRAGALIA et al., 2017) such as "stereotype" and "beliefs" (PEREIRA, 2002) was necessary to achieve the objective. The research has a qualitative profile, the method of data collection is constituted in a floating way, and the analysis - of the campaign Parada BK of Burger King - occurs according the tool developed by the authors. The results obtained show the efficiency of the tool and classify the advertising - Parada BK - which had the LGBTQIA+ community as it central theme as counterintuitive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRAGALIA, Ana Paula; MARTINS, Ingrid Schumann Seabra; DIAS, Julia Santos Rodrigues. Publicidade e Estereótipos. In: BRAGALIA, Ana Paula; MARTINS, Ingrid Schumann Seabra; DIAS, Julia Santos Rodrigues (org.). Ética na publicidade: por uma nova sociedade de consumo. Editora Multifoco, 2017. Cap. 2. p. 117-171.

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de política. 11. ed. Brasília: Editora Unb, 1998. Título original: Dizionario di política. Disponível em: http://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/17973/material/Norberto-Bobbio-Dicionario-de-Politica.pdf. Acesso em: 15 jun. 2022.

DIAS, Surenã. As 6 paradas LGBTs mais famosas do mundo. 2019. Observatório G. Disponível em: https://observatoriog.bol.uol.com.br/listas/as-6-paradas-lgbts-mais-famosas-do-mundo. Acesso em: 15 jun. 2022.

FRY, Peter. Estética e política: relações entre “raça”, publicidade e produção da beleza no brasil. In: GOLDERBERG, Mirian (org.). Nu e vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2007. p. 187-201. Tradução de: Maria Beatriz de Medina.

GUAZINA, Liziane. O CONCEITO DE MÍDIA NA COMUNICAÇÃO E NA CIÊNCIA POLÍTICA: desafios interdisciplinares. Revista Debates, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 49-64, 2007.

INFOMONEY. BK Brasil (BKBR3). Disponível em: https://www.infomoney.com.br/cotacoes/burger-king-bkbr3/grafico/. Acesso em: 22 set. 2021.

LACERDA, Daniel Pacheco; DRESCH, Aline; PROENÇA, Adriano; ANTUNES JÚNIOR, José Antonio Valle. Design Science Research: método de pesquisa para a engenharia de produção. Gestão & Produção, [S.L.], v. 20, n. 4, p. 741-761, 26 nov. 2013. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0104-530x2013005000014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/3CZmL4JJxLmxCv6b3pnQ8pq/?lang=pt. Acesso em: 16 jun. 2022.

LEITE, Francisco. Comunicação e cognição: os efeitos da propaganda contra-intuitiva no deslocamento de crenças e estereótipos. Ciências & Cognição, [s. l], v. 13, p. 131-141, 31 mar. 2008. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/685. Acesso em: 16 jun. 2022.

LEITE, F.. Por outras expressões do negro na mídia: a publicidade contraintuitiva como narrativa desestabilizadora dos estereótipos. In: BATISTA, L.L.; LEITE. F;. (Org.). O Negro nos Espaços Publicitários Brasileiros: perspectivas contemporâneas em diálogo. 1ed.São Paulo: ECA/USP e CONE/ PMSP, 2011, v. 1, p. 223-242.

LIPPMANN, Walter. Opinião Pública. Petrópolis: Editora Vozes, 2008. Tradução de Jacques A. Wainberg.

MOZDZENSKI, Leonardo Pinheiro. Outvertising – a publicidade fora do armário: retóricas do consumo lgbt e retóricas da publicidade lacração na contemporaneidade. 2019. 311 f. Tese (Doutorado em Comunicação), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35630. Acesso em: 16 jun. 2022.

MUNDO DO MARKETING. Burger King cria a Parada BK pelo orgulho LGBT+. 2021. Disponível em: https://www.mundodomarketing.com.br/ativacoes/292/burger-king-cria-a-parada-bk-pelo-orgulho-lgbt.html. Acesso em: 16 jun. 2022..

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE. Folha informativa sobre COVID-19. [2021]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 17 set. 2021.

PEREIRA, Marcos Emanoel. Psicologia Social de estereótipos. Epu, Ed. Pedagógica e Universitária, 2002.

PEREIRA, Marcos Emanoel et al. Estereótipos e preconceitos nas inserções publicitárias difundidas no horário nobre da televisão baiana. In: BATISTA, Leandro Leonardo; LEITE, Francisco (org.). O Negro nos Espaços Publicitários Brasileiros: perspectivas contemporâneas em diálogo. São Paulo, 2011. p. 87-104.

PORTAL DO FRANCHISING. Franquia Burger King Brasil. Disponível em: https://franquias.portaldofranchising.com.br/franquia-burger-king-brasil/. Acesso em: 08 set. 2021.

SHEHABUDDEEN, Noordin et al. Management representations and approaches: exploring issues surrounding frameworks. Working Paper for BAM. Edinburgh: University of Cambridge, 2000.

Published

2022-06-27

How to Cite

Sousa, D. da S. F. de, & Tavares, D. C. . (2022). Tool for identification of counterintuitive advertising and your applicability. Anagrama, 16(1). https://revistas.usp.br/anagrama/article/view/195534