A soldier in the battlefront, a scientist in the laboratory. Aleksandr Rodchenko’s avant-garde, between visual culture and political culture
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02672015v23n0102Abstract
This paper intends to retrace the early years before Aleksandr Rodchenko (1891-1956) adopted photography as a main artistic expression, process which is understood not as a rupture, but as a part of a larger visual experiment that he was developing during the 1920s. It also intends to place this artistic production in the realms of a political culture with which it was in constant and close dialogue. In retracing Rodchenko's paths from painting to photography, this paper intends to better comprehend and detail the political commitment behind that artistic production, and Rodchenko's in particular, which were understood as a broader political and social praxis that had photography as one of its constitutive parts.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-06-01
Issue
Section
Material Culture Studies
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
ZERWES, Erika. A soldier in the battlefront, a scientist in the laboratory. Aleksandr Rodchenko’s avant-garde, between visual culture and political culture. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 29–66, 2015. DOI: 10.1590/1982-02672015v23n0102. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/102931.. Acesso em: 21 nov. 2024.