Views on African art in Brazil: lightings in the track of the hidden’s authorship of the Afro-Brazilian objects in museums
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02672017v25n02d07Keywords:
Ethnographical Collections, Stylistic (African Sculpture), Africanist Studies, Museums (Brazil)Abstract
In examining objects preserved in collections related of ancients Candomble’s Terreiros, Marianno Carneiro da Cunha finded out and profiled a Nago-Yoruba aesthetic tradition created in Brazil that have been considered as one of the first form of Afro-Brazilian Art, or a continuation of African Art in Brazil. We expanded the schollar’s established sampling rooted in this tradition in gathering a new corpus presented in this article, in trying to set potentialities of the stylistic analysis that he used and introduced in Brazil as a methodological procedure employed in the study of material culture of African origin. The obtained data reveal that these objects, far beyond from what they originally represent, can constitute merely an emblematic visual repertoire of the hybrid approaches adopted in the Brazilian academic production on the Black in the country, just as on African cultures, if these objects are not retaked under of self-expressions of materiality.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2017-08-01
Issue
Section
Material Culture Studies/Dossier
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
SALUM, Marta Heloísa (Lisy) Leuba. Views on African art in Brazil: lightings in the track of the hidden’s authorship of the Afro-Brazilian objects in museums. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 163–201, 2017. DOI: 10.1590/1982-02672017v25n02d07. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/139694.. Acesso em: 8 mar. 2025.