Teaching objects and science and technology heritage in Brazil and Portugal: contributions from surveys and inventories as instruments for preservation in secondary schools

Authors

  • Marcus Granato Museu de Astronomia e Ciências Afins / Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Emanuela Sousa Ribeiro Universidade Federal de Pernambuco / Recife, PE, Brasil
  • Victor Emmanuel Teixeira Mendes Abalada Museu de Astronomia e Ciências Afins / Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Bruno Melo de Araújo Universidade Federal de Pernambuco / Recife, PE, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672018v26e30

Keywords:

Inventory, Science and technology heritage, Brazil, Portugal

Abstract

This study offers some reflections about cultural heritage in secondary schools, analyzing some initiatives to survey and enhance the value of teaching objects as cultural assets. An analytical profile of inventories of cultural heritage at secondary schools in Brazil and Portugal is presented. Considering the perspective of science and technology heritage, the methodology involved a literature review and direct contact with institutions to survey and compare the state of inventory-based research of such objects. The initiatives studied here were found to be asymmetrical, requiring standardization and more in-depth analysis to encompass different types of education, thus obtaining more consistent and effective results from a preservation perspective. Nonetheless, there is a growing movement to identify and preserve these artifacts in both countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcus Granato, Museu de Astronomia e Ciências Afins / Rio de Janeiro, RJ, Brasil
    Pesquisador e Docente do curso de mestrado profissional em Preservação de Acervos da Ciência & Tecnologia do Museu de Astronomia e Ciências Afins (Mast) e do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UniRio/Mast) e bolsista de produtividade 1C do CNPq. Doutor em Engenharia Metalúrgica e de Materiais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). 
  • Emanuela Sousa Ribeiro, Universidade Federal de Pernambuco / Recife, PE, Brasil

    Docente do Departamento de Antropologia e Museologia e do Mestrado Profissional em Gestão Pública da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Doutora em História pela UFPE.

  • Victor Emmanuel Teixeira Mendes Abalada, Museu de Astronomia e Ciências Afins / Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Pesquisador e bolsista do Programa de Capacitação Institucional (PCI) do Museu de Astronomia e Ciências Afins (Mast). Doutor em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj)

  • Bruno Melo de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco / Recife, PE, Brasil

    Docente do Departamento de Antropologia e Museologia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e doutorando do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UniRio/Mast).

Published

2018-11-29

Issue

Section

Material Culture Studies

How to Cite

GRANATO, Marcus; RIBEIRO, Emanuela Sousa; ABALADA, Victor Emmanuel Teixeira Mendes; ARAÚJO, Bruno Melo de. Teaching objects and science and technology heritage in Brazil and Portugal: contributions from surveys and inventories as instruments for preservation in secondary schools. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 26, p. e30, 2018. DOI: 10.1590/1982-02672018v26e30. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/145881.. Acesso em: 21 nov. 2024.