Tracing the material history of MAC USP’s Self-Portrait by Amedeo Modigliani

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672019v27e11d1

Keywords:

Amedeo Modigliani, Modern painting, Technical history of art, Analytical techniques

Abstract

This two-part article (history and analysis, followed by the interpretation of data obtained via analytical techniques) is a study of Amedeo Modigliani’s Self-Portrait (1919, oil/canvas, 100 x 65 cm2), which belongs to the Museu de Arte Contemporânea of the Universidade de São Paulo (MAC USP). By collating documentation on the work’s provenance, critical sources regarding Modigliani’s approach to painting, and technical-scientific (physicochemical and imaging) analyses, we were able to reassess it in light of the articulation between the work’s materiality and composition. We also managed to throw new light on the work’s critical reception in the 1950s, when it arrived in Brazil and received international exposure – at that time, already part of a Brazilian collection – by means of publications and exhibitions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Gonçalves Magalhães, Universidade de São Paulo / São Paulo, SP, Brasil

    Associate Professor, art historian, and curator of the Museu de Arte Contemporânea of the Universidade de São Paulo (MAC USP).

  • Márcia de Almeida Rizzutto, Universidade de São Paulo / São Paulo, SP, Brasil

    Professor at Instituto de Física of the USP. As a coordinator of the Núcleo de Pesquisa de Física Aplicada ao Estudo do Patrimônio Artístico e Histórico – NAP- -FAEPAH (Nucleus of Physics Research Applied to the Study of Artistic and Historical Heritage, http:// www.usp.br/faepah/), she has a special interest in non-destructive analysis of cultural heritage objects using physical and chemical methodologies.

  • Dalva Lúcia Araújo de Faria, Universidade de São Paulo / São Paulo, SP, Brasil

    Associate professor, Department of Fundamental Chemistry, Instituto de Química of the USP. Bachelor of Chemistry, Master and Doctorate in Chemistry (Physical Chemistry) at USP.

  • Pedro Herzilio Ottoni Viviani de Campos, Universidade de São Paulo / São Paulo, SP, Brasil

    Bachelor of Physics from Universidade de Campinas (Unicamp), Degree in Physics from Unicamp, Master and Doctorate in Physics at USP. 

References

LIVROS, ARTIGOS E TESES

BRAUN, Emily. “The Faces of Modigliani: Identity Politics Under Fascism”, in KLEIN, M. (org.). Modigliani. Beyond the Myth. Nova York: The Jewish Museum; Yale University Press, 2004, p. 24-41.

CAMESASCA, Ettore; BARDI, Pietro Maria (orgs.). Trésors du Musée de São Paulo. De Manet à Picasso. Milão: Mazzotta; Fondation Pierre Gianadda, 1988.

COHEN, Patricia. “A Modigliani? Who Says So?”. The New York Times, 2 de fevereiro de 2014. Disponível em: <https://nyti.ms/2GOrlSf>. Acesso em: 1 ago. 2019.

CONTENSOU, Bernadette; MARCHESSEAU, Daniel. (orgs.). Amedeo Modigliani. Paris: Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, 1981.

COQUIOT, Gustave. Des peintres maudits. Paris: André Delpeuch, 1924.

DAGLI ORI ANTICHI AGLI ANNI VENTI. “Le collezioni di Riccardo Gualino”. Turim, Palazzo Madama – Galleria Sabauda, dezembro de 1982 a março de 1983. Milão: Electa, 1982.

FRAQUELLI, Simonetta; IRESON, Nancy; KING, Annette. “The Modigliani Technical Research Study”. The Burlington Magazine, CLX, março-maio, 2018, p. 181-195, 311-324, 394-399 e 400-407.

FRAQUELLI, Simonetta; IRESON, Nancy (orgs.). Modigliani. Londres: Tate Publishing, 2017.

GUALINO, Riccardo. Frammenti di vita. Turim: Aragno, 2007 (1a. edição, Milão, Mondadori, 1931).

LEWIS, Mary Tomkins. Paul Cézanne. Painting People. Londres: National Portrait Gallery Publications, 2017.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo, realismo, vanguarda: pintura italiana do entreguerras no acervo do MAC USP. São Paulo: MAC USP/PRCEU, 2013.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo moderno. Margherita Sarfatti e a pintura italiana no acervo do MAC USP. São Paulo: Alameda Editorial, 2016.

MARQUES, Luiz (ed.). Catalogue of the Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. Italian Art. São Paulo: Prêmio Editorial, 1998.

MOSTRA DI MODIGLIANI – APRILE MAGGIO 1946. Milão: Associazione fra gli amatori e i cultori delle arti figurative contemporanee/S.A. Alfieri & Lacroix, 1946.

PATANI, Osvaldo. Amedeo Modigliani. Catalogo generali dipinti. Milão: Leonardo Editore, 1991.

PEDROSA, Mário. “Modigliani em triunfo”. Jornal do Brasil, 29 de maio de 1958, 1o. caderno, p. 6.

POGREBIN, Robin; REYBURN, Scott. “With $170.4 Million Sale at Auction, Modigliani Work Joins Rarefied Nine Figure Club”. The New York Times, 9 de novembro de 2015. Disponível em: <https://nyti.ms/2SRjhod>. Acesso em: 1 ago. 2019.

RESTELLINI, Marc (org.). Modigliani, l’ange au visage grave. Paris: Skira, 2002.

RUSCONI, Paolo. “Lettere su Modigliani: Enzo Maiolino e l’archivio di Giovanni Scheiwiller” In: LECCI, L (org.). Modigliani, dal vero: testimonianze inedite e rare raccolte e annotate da Enzo Maiolino. Gênova: De Ferrari, 2016, p. 149-157.

RUSCONI, Paolo. “Omaggio a Modigliani di Giovanni Scheiwiller. Celebrazione e culto dell'artista di Livorno” In: LECCI, L; VALENTI, P (orgs.). Studi di Storia dell'Arte in ricordo di Franco Sborgi. Gênova: Genova University Press, 2018, p. 603-609.

RUSCONI, Paolo. “Sulla redazione dell’Amedeo Modigliani di Giovanni Scheiwiller e il suo contesto”. Studi di Memofonte, vol. 20/2018 [no prelo].

SARFATTI, Margherita. Espejo de la pintura actual. Buenos Aires: Argos, 1947.

SOBY, James Thrall; BARR, Alfred (orgs.). Twentieth Century Italian Art. Nova York: MoMA, 1949.

SOBY, James Thrall. Modigliani Paintings, Drawings, Sculptures (10 de abril a 10 de junho de 1951). Nova York: The Museum of Modern Art, 1951.

VENTURI, Lionello. La collezione Gualino. Volume primo. Turim, Roma: Bestetti; Tumminelli, 1926a.

VENTURI, Lionello. Il gusto dei primitivi. Bolonha: Zanichelli, 1926b.

VENTURI, Lionello. “Mostra individuale di Amedeo Modigliani, sala 31”. In: Cat. exp. Catalogo illustrato della XVII Esposizione Biennale di Venezia. Veneza, 1930, p. 116-121.

Published

2019-12-03

Issue

Section

Museus/Dossiê: Métodos interdisciplinares de análise em acervos museológicos

Funding data

How to Cite

MAGALHÃES, Ana Gonçalves; RIZZUTTO, Márcia de Almeida; FARIA, Dalva Lúcia Araújo de; CAMPOS, Pedro Herzilio Ottoni Viviani de. Tracing the material history of MAC USP’s Self-Portrait by Amedeo Modigliani. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 27, p. 1–37, 2019. DOI: 10.1590/1982-02672019v27e11d1. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/150331.. Acesso em: 19 oct. 2024.