Introduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672019v27e28introd2

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo César Garcez Marins, Universidade de São Paulo / São Paulo, SP, Brasil

    Historian, Professor at the Museu Paulista of the Universidade de São Paulo, and of the Undergraduate Programs in Museology and Architecture and Urbanism of Universidade de São Paulo. Main researcher of the Thematic Project Coletar, identificar, processar, difundir: o ciclo curatorial e a produção do conhecimento (Collect, Identify, Process, Disseminate: The curatorial vcycle and the production of knowledge), funded by FAPESP, to whom the author would like to thank for their support. 

References

ALVES, Caleb Faria. Benedito Calixto e a construção do imaginário republicano. Bauru: Edusc, 2003.

BAJOU, Valérie (org.) Louis-Philippe et Versailles. Versailles: Château de Versailles; Paris: Somogy éditions d'art, 2018.

BREFE, Ana Clauia Fonseca. O Museu Paulista: Affonso de Taunay e a memória nacional, 1917-1945. São Paulo: Editora Unesp; Museu Paulista, 2005.

CHIARELLI, Tadeu. Anotações sobre arte e história no Museu Paulista. In: FABRIS, Annateresa (Org.). Arte & política: algumas possibilidades de leitura. Belo Horizonte: C/ Arte; São Paulo: Fapesp, 1998. p. 21-46.

CHRISTO, Maraliz de Castro Vieira. Bandeirantes na contramão da História: um estudo iconográfico. Projeto História, São Paulo, v. 23, p. 307-335, 2002. Disponível em: https://bit.ly/34G3Y6F.

CHRISTENSEN, Micah Joseph. Madrid, Rome, Paris: Spanish History Painting from 1856 to 1897. Tese (Doutorado) – University College, Londres, 2016.

COLI, Jorge. A batalha de Guararapes de Victor Meirelles e suas relações com a pintura internacional. [1994]. Tese (livre-docência) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de. São Paulo Antigo, uma encomenda da modernidade: as fotografias de Militão nas pinturas do Museu Paulista. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, vol. 1, p. 147-178, 1993. Disponível em: https://bit.ly/36GPntv.

LOS PINCELES de la historia: la fabricación del Estado, 1864-1910. Mexico (DF): Banamex; Patronato del Museo Nacional de Arte; Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas; CONACULTA/INBA, 2003

MAKINO, Miyoko. Ornamentação do Museu Paulista para o Primeiro Centenário: construção de identidade nacional na década de 1920. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, vol. 10-11, p. 167-195, 2003. Disponível em: https://bit.ly/2NrQbek.

MATTOS, Cláudia Valladão de. Imagem e palavra. In: OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles; MATTOS, Cláudia Valladão de (Org.). O brado do Ipiranga. São Paulo: Edusp; Museu Paulista, 1999.

MATTOS, Cláudia Valladão de. Da palavra à imagem: sobre o programa decorativo de Affonso Taunay para o Museu Paulista. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, n. 6/7, p. 123-145, 2003.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Benedito Calixto como documento: sugestões para uma releitura histórica. In: SALA, Dalton (Org.). Benedito Calixto: memória paulista. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1990, p. 37-47.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O Salão Nobre do Museu Paulista e o teatro da História. In: ÀS MARGENS do Ipiranga, 1890-1990: catálogo de exposição. São Paulo: Museu Paulista/USP, 1990.

PITTA, Fernanda Mendonça. Um povo pacato e bucólico: costume, história e imaginário na pintura de Almeida Júnior. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

SÉRIÉ, Pierre. La Peinture d'histoire en France, 1860-1900: la lyre ou le poignard. Paris: Arthena, [2014].

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo: Edusp, 2008.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Les portraits de l’Imperatrice. Genre et politique dans la peinture d’histoire du Brésil. In: Les femmes dans les Amériques: Féminismes, études de genre et identités de genre dans les Amériques, XIX et XXe siècles. Actes du colloque international à Aix-en-Provence, décembre, 2013. Disponível em: https://bit.ly/1FllBnm. Acesso em: out. 2019.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. LIMA JUNIOR, Carlos. Heroínas em batalha: figurações femininas em museus em tempos de centenário: Museu Paulista e Museu Histórico Nacional, 1922. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 7, ano 13, p. 31-54, 2018.

SINGH JUNIOR., Oséas. Partida da Monção: tema histórico em Almeida Júnior. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

SQUEFF, Leticia. Uma galeria para o Império – a coleção Escola Brasileira e as origens do Museu Nacional de Belas Artes. São Paulo: Edusp; Fapesp, 2012.

TÓTH, Zsuzsanna. The Hungarian Peculiarities of National Remembrance: Historical Figures with Symbolic Importance in Nineteenth-century Hungarian History Paintings. AHEA: E-journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 5, 2012. Disponível em: https://bit.ly/33pdif6.

Published

2019-12-03

Issue

Section

Museus/Dossiê: Pintura de história no Museu Paulista

Funding data

How to Cite

MARINS, Paulo César Garcez. Introduction. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 27, p. 1–11, 2019. DOI: 10.1590/1982-02672019v27e28introd2. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/163960.. Acesso em: 21 nov. 2024.