Pandemic, museum, and virtuality: museological experience in the “new normal” and the resignification of museum in the virtual environment

Authors

  • André Fabrício Silva Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672021v29e54

Keywords:

Virtual, Sars-CoV-2, Museums, Digital museum object, Virtual public, Virtual communication

Abstract

With the outbreak of the novel coronavirus (Sars-CoV-2) and the ensuing demand for measures of social distancing and isolation as a means to prevent contagion, museums had to face a number of new challenges that impacted their lives and their relationship with the audience. With the use of virtual media as the only channel for museums to communicate with their public, virtual communication is resignified within museological institutions, raising a number of factors that contribute to the debate on virtuality. Considering the use of technologies in the web environment,
this article aims to analyze how some museological institutions resignified their actions in the face of the pandemic and how the virtual environment has become a major challenge for them to think about their future actions. Based on theories of virtuality, musealization, and digitization of museum
objects, it proposes a reflection on the challenges faced by museums during the pandemic period,
as well as on how to rethink the uses of virtuality in the post-quarantine period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • André Fabrício Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

    Doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Licenciado em História e bacharel em Museologia pela Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop). Coordenador do Programa de Educação Patrimonial da Prefeitura Municipal de Mariana/MG. Atua como Museólogo na empresa Conectamus, prestando serviços de pesquisa e levantamento de acervo físico e digital, catalogação de acervo, elaboração de material de pesquisa expográfica e de política de acervos. E-mail: <andrefabricio.sil@gmail.com>

References

LIVROS, ARTIGOS E TESES

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. V. 1, Magia e técnica, arte e política. Trad. Sergio Paulo Rouanet. 3a. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987a, p. 165-196.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. V. 1, Magia e técnica, arte e política. Trad. Sergio Paulo Rouanet. 3a. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987b, p. 91-107.

BORGES, Luis Carlos. Museu como espaço de interpretação e de disciplinarização de sentidos. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 37-62, 2011.

BOWEN, Jonathan. Time for renovations: a survey of museum web sites. Archives & Museum Informatic, Pittsburgh, 1999. Disponível em: <https://bit.ly/3kB9geI>. Acesso em: 1 out. 2020.

BRAGA, Gabrielle Corrêa. Museus e público no Rio de Janeiro: mapeando serviços e qualidade. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 11., 2003, Campinas. Anais […]. Campinas: Unicamp, 2003. p. 1-22.

BRITANNICA, The Editors of Encyclopaedia. "World Wide Web". Encyclopedia Britannica, 27 Nov. 2019. Disponível em: <https://bit.ly/3uzI9Ur>. Acesso em 1 out. 2021.

BRULON, Bruno. Descolonizar o pensamento museológico: reintegrando a matéria para repensar os museus. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 28, p. 1-30, 2020. Doi: <https://doi.org/10.1590/1982-02672020v28e1>.

CÂNDIDO, Manuelina Maria Duarte; AIDAR, Gabriela; MARTINS, Luciana Conrado. A experiência museal: discutindo a relação dos museus com seus visitantes na contemporaneidade. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, DF, v. 4, n. 7, p. 308-315, 2015.

CHAGAS, Mário. Campo em metamorfose ou ainda bem que os museus são incompletos. In: BITTENCOURT, José Neves; BENCHETRIT, Sarah Fassa; TOSTES, Vera Lúcia Bottrel (eds.). História representada: o dilema dos museus. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2003. p. 239-250.

CURY, Marilia Xavier. Exposição: concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2006.

DELOCHE, Bernard. Le musée virtuel: vers une éthique des nouvelles images. Paris: PUF, 2001.

EUROPEAN HERITAGE ALLIANCE. Cultural heritage: a powerful catalyst for the future of Europe. [S. l.]: European Heritage Alliance, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3baRN8t>. Acesso em: 7 jan. 2021.

GIBSON, James Jerome. The theory of affordance. In: SHAW, Robert; BRANSFORD, John (eds.). Perceiving, acting, and knowing: toward an ecological psychology. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1977. p. 67-82.

INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS – BRASIL. O digital é real: experiências culturais dos públicos durante a pandemia. In: Dados para navegar em meio às incertezas: Parte II – Resultados da pesquisa com públicos de museus. São Paulo: ICOM Brasil, 2020a. p.18-23. Disponível em: <https://bit.ly/39YSG1W>. Acesso em: 01 out. 2021.

INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS – BRASIL. Carta aberta à comunidade museal brasileira: Dia Internacional dos Museus. [S. l.]: Icom, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3EWCgpk>. Acesso em: 22 set. 2020b.

KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda. Observar a experiência museal: uma prática dialógica? Caderno do Museu da Vida, Rio de Janeiro, p. 5-21, 2003.

LÉVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: Editora 34, 2011.

MALRAUX, André. Le musée imaginaire. Paris: Gallimard, 2006.

MAROEVIC´, Ivo. Identity as a constituent part of museality. In: SYMPOSIUM MUSEOLOGY AND IDENTITY, 10., 1986, Buenos Aires. Anais […]. Buenos Aires: Icom International Committee for Museology, 1986. p. 183-188.

PADILHA, Renata Cardozo. A representação do objeto museológico na época de sua reprodutibilidade digital. 2018. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

PATERNÒ, Fabio; MANCINI, Cristiano. Effective levels of adaptation to different types of users in interactive museum systems. Journal of the American Society for Information Science, Hoboken, v. 51, n. 1, p. 5-13, 2000.

REIS, Marina Gowert dos. Patrimônio cultural brasileiro na era digital: da digitalização de acervos à preservação participativa na internet. 2019. Tese (Doutorado em Memória Social e Patrimônio Cultural) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.

ROQUE, Maria Isabel. Comunicação no museu. In: MAGALHÃES, Aline Montenegro; BEZERRA, Rafael Zamorano; BENCHETRIT, Sarah Fassa (orgs.). Museus e comunicação: exposição como objeto de estudo. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2010. p. 46-68.

SCHEIDEL, Walter. The great leveler: violence and the history of inequality from the Stone Age to the Twenty-First Century. Princeton: Princeton University Press, 2017.

SCHEINER, Tereza Cristina. Conceitos, termos e linguagens da museologia: novas abordagens. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15., 2014, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 4644-4663.

SCHEINER, Tereza Cristina Moletta. Imagens do não-lugar: comunicação e o patrimônio do futuro. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

SCHEINER, Tereza Cristina Moletta. Museu, museologia e a “relação específica”: considerações sobre os fundamentos teóricos do campo museal. Ciência da Informação, Brasília, Df, v. 42, n. 3, p. 358-378, 2013.

SCHEINER, Tereza Cristina Moletta. Repensando o museu integral: do conceito às práticas. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi: Ciências Humanas, Belém, v. 7, n. 1, p. 15-30, 2012.

WALSH, Peter. The neon paintbrush: seeing, technology, and the museum as metaphor. Journal of the American Society for Information Science, Hoboken, v. 51, n. 1, p. 39-48, 2000.

SITES

BEIGUELMAN, Giselle. Atropelados pela pandemia, museus rastejam na internet. Folha de S. Paulo, São Paulo, 17 abr. 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3kzyf1V>. Acesso em: 1º out. 2020.

INNOVATION and digitalization of cultural resources in Riga Motor Museum in Latvia. Interreg Europe, Lille, França, [2017]. Disponível em: <https://bit.ly/3bfjOeY>. Acesso em: 7 jan. 2021.

LAVIGNE, Nathalia. Overdose de lives e museus virtuais causam cansaço e vertigem. Folha de S. Paulo, São Paulo, 17 abr. 2020. Disponível em: <https://bit.ly/39ycJEu>. Acesso em: 1 out. 2020.

MAIS DE 280 MIL pessoas já realizaram visita virtual ao Museu da Gente Sergipana. Museu da Gente Sergipana, Aracaju, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/35ci4zf>. Acesso em: 6 maio 2021.

MASC – Famílias em casa. Fundação Catarinense de Cultura, Florianópolis, 27 maio 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3hPDvLM>. Acesso em: 5 jan. 2021.

MON é um dos cinco museus mais “instagramados” do Brasil. Museu Oscar Niemeyer, Curitiba, 29 dez. 2020. Disponível em: <https://bit.ly/38ehZwY>. Acesso em: 5 jan. 2021.

UNESCO: pandemia pode levar a fechamento de 13% dos museus do mundo. ONU News, [S. l.], 19 maio 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3nf4m4V>. Acesso em: 5 jan. 2021.

VICK, Mariana. Pandemia: origens e impactos, da peste bubônica à covid-19. Nexo Jornal, São Paulo, 21 jun. 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3ilgIWO>. Acesso em: 1º set. 2020.

Published

2021-11-03

Issue

Section

Museums

How to Cite

SILVA, André Fabrício. Pandemic, museum, and virtuality: museological experience in the “new normal” and the resignification of museum in the virtual environment. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 29, p. 1–27, 2021. DOI: 10.1590/1982-02672021v29e54. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/180676.. Acesso em: 4 jul. 2024.