Social meanings of patchwork textile art: women, nature and the house

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672022v30e33

Keywords:

textile art, patchwork, cultural artifact, woman, house, nature

Abstract

Patchwork is an iconographical textile art created by artists, mostly women, by combining strips of fabric on canvases. Hence, this qualitative research examines four topics: the
patchwork, women, nature and the domestic sphere, closely intertwined categories from a social and historical point of view. Its conceptual framework draws on Jean-Yves Durand, Elaine Hedges, Michel Foucault, Allison Fraiberg, Teri Klassen, Linda Nochlin, Rozsika Parker and Beverly Seaton about needle arts, self-care, material culture, domesticity, femininity, hierarchy, identities, memory, motherhood, subservience and autonomy. Its empirical scope encompasses artists from the Clube
Brasileiro de Patchwork and Quilting of São Paulo, whose interviews and works provided a larger understanding of the social and cultural meanings represented. The analysis has two main axes: (1) social aesthetics of flowers and gardens, and (2) meanings attributed to the house based on childhood reminiscences. By intertwining conceptual reflections with the life trajectories and pictorial expressions of the patchwork canvases, the paper highlights elements like the place and meanings of textile art and the female artists’ role in contemporary Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cristiane A. Fernandes da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

    Graduada em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (USP), mestre e doutora em Sociologia
    pela mesma instituição. Desenvolveu um programa de estágio de doutorado pela Universidade de Provença, na França. Pós-doutora pelo Museu Paulista-USP. Atualmente é docente associada do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Uberlândia (INCIS-UFU). E-mail: chris@ufu.br.

References

LIVROS, ARTIGOS E TESES

AMORIM, Sofia. O hífen e a pesquisa em artes-manuais. In: VEIGA, Ana Lygia Vieira Schil da

[Nina] (org.). Modos de ser e viver em artes-manuais: as artes da casa, a literatura, a oralidade, a memória e a ancestralidade. São Paulo: Hífen Editora, 2021, p. 25-26.

ANDRADE, Cássia Tatiana da Silva. Um estudo etnobotânico da conexão homem/Cactacea no

semi-árido baiano. 2002. Dissertação (Mestrado em Botânica) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, 2002. Disponível em: https://bit.ly/3R7x3jC. Acesso em: 17 abr. 2022.

ANTELO, Raúl. A potência da imagem. Chapecó: Argos, 2004.

ANUÁRIO MAKE PATCHWORK. Inspirações com tecidos. Direção de Rita Paiva. n.s 1, 2 e 3.

São Paulo: Ed. Minuano, 2012, 2013, 2014.

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

BOSI, Ecléa. Tempos vivos e tempos mortos. In: O tempo vivo da memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. p. 01-16. Disponível em: https://bit.ly/3AMmixJ. Acesso em: 17 abr. 2022.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

CÂMARA CASCUDO, Luís. Dicionário do folclore brasileiro. Belo Horizonte; São Paulo: Itatiaia;

Edusp, 1988.

CANDIDO, Antonio. Os parceiros do Rio Bonito: estudo sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1975.

CARVALHO, Vânia C. Gênero e Artefato: o sistema doméstico na perspectiva da cultura

material – São Paulo, 1870-1920. São Paulo: Edusp, 2008.

CASTRO, Josué de. Geografia da fome: o dilema brasileiro: pão ou aço. Rio de Janeiro:

Antares, 1984.

CAVALIERI, Marcia Maria. Patchwork: retalhos de técnica, memória, arte e artesanato. 2011.

Dissertação (Mestrado em Patrimônio Cultural e Sociedade) – Universidade da Região de

Joinville, Santa Catarina, 2011.

CERTEAU, Michel de et al. Morar, cozinhar. Petrópolis: Vozes, 2008. (A Invenção do Cotidiano, 2).

DURAND, Jean-Yves. Bordar: masculino, feminino. In: Aliança Artesanal (ed.). Reactivar

saberes, reforçar equilíbrios locais. Vila Verde: Aliança Artesanal, 2006. Disponível em:

https://bit.ly/3QY2YUc. Acesso em: 17 abr. 2022.

DWYRE, Megan Breen. To be “High” and “Fine”: Quilts, Art and Power, 1971-1991. 2012.

Dissertação (Master of Arts, History) – University of Maryland, College Park, 2012.

ERTZOGUE, Marina Haizenreder. Quando o bordado e a memória se entrelaçam: imagem e

oralidade em Arpilleras amazônicas. História Revista, Goiânia, v. 23, n. 3, p. 104-120, 2018.

DOI: 10.5216/hr.v23i3.51464. Disponível em: https://bit.ly/3CxYe3a. Acesso em: 17 abr. 2022.

FERNANDES, Florestan. As “trocinhas” do Bom Retiro. Pro-Posições, Campinas, v. 15, n. 1,

p. 229-250, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3Av5ZnY. Acesso em: 17 abr. 2022.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FRAIBERG, Allison. Quilts. Soaps. Shopping, and the South: The Risk of Recuperation Projects

in Contemporary Women Studies. College Literature, Baltimore, v. 22, n. 3, p. 142-151, 1995.

GARCIA, Patricia Carla Martins. Os sentidos das músicas de Geraldo Vandré produzidos durante a ditadura militar. 2019. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade do Estado do Mato Grosso, Cáceres, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3QMqvXX. Acesso em: 17 abr. 2022.

GUIMARÃES ROSA, João. Grande sertão: veredas. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

HEDGES, Elaine. Quilts and Women’s Culture. The Radical Teacher, Pittsburgh, n. 4, p. 7-10,

Mar. 1977. Disponível em: https://bit.ly/3AtcQxR. Acesso em: 26 ago. 2022.

KLASSEN, Teri. Representations of African American Quiltmaking: From Omission to High

Art. Journal of American Folklore, Bloomington, v. 122, n. 485, p. 297-334, 2009. DOI:

1353/jaf.0.0102.

LUCRÉCIO CARO, Tito. Da natureza. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (Os Pensadores, v. 2).

MEDEIROS, Rodrigo Rui Simão de. Manifesto de tecido: a moda de Zuzu Angel e a ditadura civilmilitar. Ofícios de Clio, Pelotas, v. 5, n. 8, p. 348-366, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3APsgOm. Acesso em: 17 abr. 2022.

MENESES, Ulpiano B. de. Rumo a uma História Visual. In: MARTINS, José de Souza; ECKERT,

Cornélia; NOVAES, Silvia Caiuby (org.). O imaginário e o poético nas ciências sociais. Bauru:

Edusc, 2005. p. 33-56.

MOLINA, José Artur; JUSTO, José Sterza. As mulheres de Gustav Klimt. Revista Internacional

Interdisciplinar INTERthesis, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 107-142, 2010. DOI:

5007/1807-1384.2010v7n2p107. Disponível em: https://bit.ly/3wA6ID7. Acesso em: 17 abr. 2022.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? Edições Aurora, n. 6, p. 1-28,

mai. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2Jj1apw. Acesso em: 17 abr. 2022.

OSORIO, Luiz Camillo. A função-curador: discurso, montagem, composição. ARS. São Paulo,

ano 17, n. 37, p. 29-44, 2019. DOI: 10.11606/issn.2178-0447.ars.2019.164117. Disponível em:

https://bit.ly/3QRHlEM. Acesso em: 17 abr. 2022.

PARKER, Rozsika. The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine. London:

The Women’s Press, 1986.

PEZZOLO, Dinah Bueno. Tecidos: história, tramas, tipos e usos. São Paulo: Senac, 2019.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 5, n. 10,

p. 200-212, 1992. Disponível em: https://bit.ly/3csbFHi. Acesso em: 17 abr. 2022.

REVISTA PATCH & TÊXTIL: mais de 100 projetos com técnicas diferenciadas e releituras únicas

de artistas consagrados. Ano I, n. 1. São Paulo: Ed. Minuano, 2013.

ROSA, Milton; OREY, Daniel C. Symmetrical Freedom Quilts: the Ethnomathematics of Ways of

Communication, Liberation, and Art. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, San Juan de

Pasto, v. 2, n. 2, p. 52-75, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3dWfgxy. Acesso em: 17 abr. 2022.

SEATON, Beverly. The Language of Flowers: A History. Charlottesville: University of Virginia

Press, 1995.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. A difícil arte de expor mulheres artistas. Cadernos Pagu,

Campinas, n. 36, p. 375-388, jan./jun 2011. DOI: 10.1590/S0104-83332011000100014.

Disponível em: https://bit.ly/3ARxrNK. Acesso em: 17 abr. 2022.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de

Rosana Paulino e Rosana Plazyan. Revista Proa, v. 1, n. 2, p. 1-20, 2010. Disponível em:

https://bit.ly/3Ra1Koo. Acesso em: 17 abr. 2022.

SUZUKI, Teiiti. A imigração japonesa no Brasil. Revista do Instituto De Estudos Brasileiros, São

Paulo, n. 39, p. 57-65, 1995. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i39p57-65. Disponível em:

https://bit.ly/3wxbvVI. Acesso em: 14 nov. 2021.

TORSNEY, Cheryl B.; ELSLEY, Judy. Quilt Culture: Tracing the Pattern. Columbia: University of

Missouri Press, 1994.

VASCONCELOS, José Mauro de. O meu pé de laranja lima. São Paulo: Melhoramentos, 1968.

VON MARTIUS, Carl Friedrich Philipp. Frey Apollonio: um romance do Brasil. São Paulo:

Imprensa Oficial, 2005.

SITES

GALF, Renata. Água é direito e não mercadoria. Deutsche Welle, São Paulo, 21 mar. 2018.

Disponível em: https://bit.ly/3CDMoEz. Acesso em: 17 abr. 2022.

GERALDO Vandré. Memórias da Ditadura, São Paulo, 14 dez. 2014. Disponível em: https://

bit.ly/3xP5mD4. Acesso em: 17 abr. 2022.

PESSANHA, José Américo Motta. As delícias do Jardim. Artepensamento, São Paulo, 10 jan.

Disponível em: https://bit.ly/2VTVWYR. Acesso em: 17 abr. 2022.

THE AMERICAN Story. World Quilts, Lincoln, Jan. 2014. Disponível em: https://bit.ly/3rpDJy4.

Acesso em: 17 abr. 2022.

ENTREVISTAS

ALCATRÃO. Salete Garcia. Entrevista concedida em 14 de abril de 2021 via Plataforma do

Google Meet, 2021.

ALMEIDA, Maricéa Rezende. Entrevista concedida em 9 de abril de 2021 via Plataforma do

Google Meet, 2021.

ARO, Maria Aparecida. Entrevista concedida em 6 de abril de 2021 via telefone fixo, 2021.

CAMPAGNER, Urbana Garcia. Entrevista concedida em 4 de abril de 2021 via Plataforma do

Google Meet, 2021.

CAMPELO, Gláucia Maria. Entrevista concedida em 5 de abril de 2021 via Plataforma do

Google Meet, 2021.

GUIMARÃES LUIZ, Marion. Entrevista concedida em 8 de abril de 2021 via Plataforma do

Google Meet, 2021.

MOTA, Estela. Entrevista concedida em 16 de abril de 2021 via Plataforma do Google Meet, 2021.

ROCCO, Rita. Entrevista concedida em 12 de abril de 2021 via Plataforma do Google Meet, 2021.

RODRIGUES DA SILVA, Benigna. Entrevista concedida em 30 de março de 2021 via Plataforma

do Google Meet, 2021.

SANTO, Marinez. Entrevista concedida em 17 de abril de 2021 via Plataforma do Google Meet,

SATO, Ruth. Entrevista concedida em 2 de abril de 2021 via Plataforma do Google Meet, 2021.

STEED, Maria Helena L. de. Entrevista concedida 8 de abril de 2021 via telefone fixo, 2021.

VIVAN, Wagner. Entrevista concedida em 30 de março de 2021 via Plataforma do Google Meet,

Published

2022-10-31

Issue

Section

Material Culture Studies

How to Cite

SILVA, Cristiane A. Fernandes da. Social meanings of patchwork textile art: women, nature and the house . Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 30, p. 1–49, 2022. DOI: 10.1590/1982-02672022v30e33. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/197014.. Acesso em: 3 jun. 2024.