Social meanings of patchwork textile art: women, nature and the house
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02672022v30e33Keywords:
textile art, patchwork, cultural artifact, woman, house, natureAbstract
Patchwork is an iconographical textile art created by artists, mostly women, by combining strips of fabric on canvases. Hence, this qualitative research examines four topics: the
patchwork, women, nature and the domestic sphere, closely intertwined categories from a social and historical point of view. Its conceptual framework draws on Jean-Yves Durand, Elaine Hedges, Michel Foucault, Allison Fraiberg, Teri Klassen, Linda Nochlin, Rozsika Parker and Beverly Seaton about needle arts, self-care, material culture, domesticity, femininity, hierarchy, identities, memory, motherhood, subservience and autonomy. Its empirical scope encompasses artists from the Clube
Brasileiro de Patchwork and Quilting of São Paulo, whose interviews and works provided a larger understanding of the social and cultural meanings represented. The analysis has two main axes: (1) social aesthetics of flowers and gardens, and (2) meanings attributed to the house based on childhood reminiscences. By intertwining conceptual reflections with the life trajectories and pictorial expressions of the patchwork canvases, the paper highlights elements like the place and meanings of textile art and the female artists’ role in contemporary Brazil.
Downloads
References
LIVROS, ARTIGOS E TESES
AMORIM, Sofia. O hífen e a pesquisa em artes-manuais. In: VEIGA, Ana Lygia Vieira Schil da
[Nina] (org.). Modos de ser e viver em artes-manuais: as artes da casa, a literatura, a oralidade, a memória e a ancestralidade. São Paulo: Hífen Editora, 2021, p. 25-26.
ANDRADE, Cássia Tatiana da Silva. Um estudo etnobotânico da conexão homem/Cactacea no
semi-árido baiano. 2002. Dissertação (Mestrado em Botânica) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, 2002. Disponível em: https://bit.ly/3R7x3jC. Acesso em: 17 abr. 2022.
ANTELO, Raúl. A potência da imagem. Chapecó: Argos, 2004.
ANUÁRIO MAKE PATCHWORK. Inspirações com tecidos. Direção de Rita Paiva. n.s 1, 2 e 3.
São Paulo: Ed. Minuano, 2012, 2013, 2014.
BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.
BOSI, Ecléa. Tempos vivos e tempos mortos. In: O tempo vivo da memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. p. 01-16. Disponível em: https://bit.ly/3AMmixJ. Acesso em: 17 abr. 2022.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
CÂMARA CASCUDO, Luís. Dicionário do folclore brasileiro. Belo Horizonte; São Paulo: Itatiaia;
Edusp, 1988.
CANDIDO, Antonio. Os parceiros do Rio Bonito: estudo sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1975.
CARVALHO, Vânia C. Gênero e Artefato: o sistema doméstico na perspectiva da cultura
material – São Paulo, 1870-1920. São Paulo: Edusp, 2008.
CASTRO, Josué de. Geografia da fome: o dilema brasileiro: pão ou aço. Rio de Janeiro:
Antares, 1984.
CAVALIERI, Marcia Maria. Patchwork: retalhos de técnica, memória, arte e artesanato. 2011.
Dissertação (Mestrado em Patrimônio Cultural e Sociedade) – Universidade da Região de
Joinville, Santa Catarina, 2011.
CERTEAU, Michel de et al. Morar, cozinhar. Petrópolis: Vozes, 2008. (A Invenção do Cotidiano, 2).
DURAND, Jean-Yves. Bordar: masculino, feminino. In: Aliança Artesanal (ed.). Reactivar
saberes, reforçar equilíbrios locais. Vila Verde: Aliança Artesanal, 2006. Disponível em:
https://bit.ly/3QY2YUc. Acesso em: 17 abr. 2022.
DWYRE, Megan Breen. To be “High” and “Fine”: Quilts, Art and Power, 1971-1991. 2012.
Dissertação (Master of Arts, History) – University of Maryland, College Park, 2012.
ERTZOGUE, Marina Haizenreder. Quando o bordado e a memória se entrelaçam: imagem e
oralidade em Arpilleras amazônicas. História Revista, Goiânia, v. 23, n. 3, p. 104-120, 2018.
DOI: 10.5216/hr.v23i3.51464. Disponível em: https://bit.ly/3CxYe3a. Acesso em: 17 abr. 2022.
FERNANDES, Florestan. As “trocinhas” do Bom Retiro. Pro-Posições, Campinas, v. 15, n. 1,
p. 229-250, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3Av5ZnY. Acesso em: 17 abr. 2022.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FRAIBERG, Allison. Quilts. Soaps. Shopping, and the South: The Risk of Recuperation Projects
in Contemporary Women Studies. College Literature, Baltimore, v. 22, n. 3, p. 142-151, 1995.
GARCIA, Patricia Carla Martins. Os sentidos das músicas de Geraldo Vandré produzidos durante a ditadura militar. 2019. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade do Estado do Mato Grosso, Cáceres, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3QMqvXX. Acesso em: 17 abr. 2022.
GUIMARÃES ROSA, João. Grande sertão: veredas. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
HEDGES, Elaine. Quilts and Women’s Culture. The Radical Teacher, Pittsburgh, n. 4, p. 7-10,
Mar. 1977. Disponível em: https://bit.ly/3AtcQxR. Acesso em: 26 ago. 2022.
KLASSEN, Teri. Representations of African American Quiltmaking: From Omission to High
Art. Journal of American Folklore, Bloomington, v. 122, n. 485, p. 297-334, 2009. DOI:
1353/jaf.0.0102.
LUCRÉCIO CARO, Tito. Da natureza. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (Os Pensadores, v. 2).
MEDEIROS, Rodrigo Rui Simão de. Manifesto de tecido: a moda de Zuzu Angel e a ditadura civilmilitar. Ofícios de Clio, Pelotas, v. 5, n. 8, p. 348-366, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3APsgOm. Acesso em: 17 abr. 2022.
MENESES, Ulpiano B. de. Rumo a uma História Visual. In: MARTINS, José de Souza; ECKERT,
Cornélia; NOVAES, Silvia Caiuby (org.). O imaginário e o poético nas ciências sociais. Bauru:
Edusc, 2005. p. 33-56.
MOLINA, José Artur; JUSTO, José Sterza. As mulheres de Gustav Klimt. Revista Internacional
Interdisciplinar INTERthesis, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 107-142, 2010. DOI:
5007/1807-1384.2010v7n2p107. Disponível em: https://bit.ly/3wA6ID7. Acesso em: 17 abr. 2022.
NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? Edições Aurora, n. 6, p. 1-28,
mai. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2Jj1apw. Acesso em: 17 abr. 2022.
OSORIO, Luiz Camillo. A função-curador: discurso, montagem, composição. ARS. São Paulo,
ano 17, n. 37, p. 29-44, 2019. DOI: 10.11606/issn.2178-0447.ars.2019.164117. Disponível em:
https://bit.ly/3QRHlEM. Acesso em: 17 abr. 2022.
PARKER, Rozsika. The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine. London:
The Women’s Press, 1986.
PEZZOLO, Dinah Bueno. Tecidos: história, tramas, tipos e usos. São Paulo: Senac, 2019.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 5, n. 10,
p. 200-212, 1992. Disponível em: https://bit.ly/3csbFHi. Acesso em: 17 abr. 2022.
REVISTA PATCH & TÊXTIL: mais de 100 projetos com técnicas diferenciadas e releituras únicas
de artistas consagrados. Ano I, n. 1. São Paulo: Ed. Minuano, 2013.
ROSA, Milton; OREY, Daniel C. Symmetrical Freedom Quilts: the Ethnomathematics of Ways of
Communication, Liberation, and Art. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, San Juan de
Pasto, v. 2, n. 2, p. 52-75, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3dWfgxy. Acesso em: 17 abr. 2022.
SEATON, Beverly. The Language of Flowers: A History. Charlottesville: University of Virginia
Press, 1995.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. A difícil arte de expor mulheres artistas. Cadernos Pagu,
Campinas, n. 36, p. 375-388, jan./jun 2011. DOI: 10.1590/S0104-83332011000100014.
Disponível em: https://bit.ly/3ARxrNK. Acesso em: 17 abr. 2022.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de
Rosana Paulino e Rosana Plazyan. Revista Proa, v. 1, n. 2, p. 1-20, 2010. Disponível em:
https://bit.ly/3Ra1Koo. Acesso em: 17 abr. 2022.
SUZUKI, Teiiti. A imigração japonesa no Brasil. Revista do Instituto De Estudos Brasileiros, São
Paulo, n. 39, p. 57-65, 1995. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i39p57-65. Disponível em:
https://bit.ly/3wxbvVI. Acesso em: 14 nov. 2021.
TORSNEY, Cheryl B.; ELSLEY, Judy. Quilt Culture: Tracing the Pattern. Columbia: University of
Missouri Press, 1994.
VASCONCELOS, José Mauro de. O meu pé de laranja lima. São Paulo: Melhoramentos, 1968.
VON MARTIUS, Carl Friedrich Philipp. Frey Apollonio: um romance do Brasil. São Paulo:
Imprensa Oficial, 2005.
SITES
GALF, Renata. Água é direito e não mercadoria. Deutsche Welle, São Paulo, 21 mar. 2018.
Disponível em: https://bit.ly/3CDMoEz. Acesso em: 17 abr. 2022.
GERALDO Vandré. Memórias da Ditadura, São Paulo, 14 dez. 2014. Disponível em: https://
bit.ly/3xP5mD4. Acesso em: 17 abr. 2022.
PESSANHA, José Américo Motta. As delícias do Jardim. Artepensamento, São Paulo, 10 jan.
Disponível em: https://bit.ly/2VTVWYR. Acesso em: 17 abr. 2022.
THE AMERICAN Story. World Quilts, Lincoln, Jan. 2014. Disponível em: https://bit.ly/3rpDJy4.
Acesso em: 17 abr. 2022.
ENTREVISTAS
ALCATRÃO. Salete Garcia. Entrevista concedida em 14 de abril de 2021 via Plataforma do
Google Meet, 2021.
ALMEIDA, Maricéa Rezende. Entrevista concedida em 9 de abril de 2021 via Plataforma do
Google Meet, 2021.
ARO, Maria Aparecida. Entrevista concedida em 6 de abril de 2021 via telefone fixo, 2021.
CAMPAGNER, Urbana Garcia. Entrevista concedida em 4 de abril de 2021 via Plataforma do
Google Meet, 2021.
CAMPELO, Gláucia Maria. Entrevista concedida em 5 de abril de 2021 via Plataforma do
Google Meet, 2021.
GUIMARÃES LUIZ, Marion. Entrevista concedida em 8 de abril de 2021 via Plataforma do
Google Meet, 2021.
MOTA, Estela. Entrevista concedida em 16 de abril de 2021 via Plataforma do Google Meet, 2021.
ROCCO, Rita. Entrevista concedida em 12 de abril de 2021 via Plataforma do Google Meet, 2021.
RODRIGUES DA SILVA, Benigna. Entrevista concedida em 30 de março de 2021 via Plataforma
do Google Meet, 2021.
SANTO, Marinez. Entrevista concedida em 17 de abril de 2021 via Plataforma do Google Meet,
SATO, Ruth. Entrevista concedida em 2 de abril de 2021 via Plataforma do Google Meet, 2021.
STEED, Maria Helena L. de. Entrevista concedida 8 de abril de 2021 via telefone fixo, 2021.
VIVAN, Wagner. Entrevista concedida em 30 de março de 2021 via Plataforma do Google Meet,
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cristiane A. Fernandes da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).