Memories of the experience of visitors to the Museu da Natureza (Piauí, Brazil): a study two years after the visit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672023v31e13

Keywords:

Science communication, Science Museums, Long term memories, Long-term impact of museum experiences, Adult visitors, Learning in museums

Abstract

Science museums are dynamic spaces in which scientific culture is associated with the culture of the visiting subjects and which have the potential to evoke memories in their visitors in the form of memories and affective recollections. In this study, we investigated the memories of the experience of eight adult visitors two years after their visit to the Museu da Natureza, in the Serra da Capivara National Park Piauí. The methodology involved semi-structured interviews, including the verbalization of spontaneous memories and the use of the stimulated recall method. The results showed several memory events of episodic (chronological recall of events) and semantic nature (associated with facts, concepts, words and their meanings), emotional involvement and reinterpretations of the experience previously lived in a science museum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juliane Barros da Silva, Fundação Oswaldo Cruz

    Mestre em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde pela Casa de Oswaldo Cruz/FIOCRUZ, especialista em Docência na Educação Básica pelo Instituto Federal de Minas Gerais/IFMG e graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro UERJ. Atua junto ao Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e da Tecnologia (INCT-CPCT/Fiocruz).

  • Luisa Medeiros Massarani, Fundação Oswaldo Cruz

    Doutora em Gestão, Educação e Difusão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); coordenadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT CPCT-Fiocruz) e coordenadora da rede Musa Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia. É pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) 1B e Cientista do Nosso Estado da FAPERJ. E-mail: luisamassarani9@gmail.com.

References

LIVROS, ARTIGOS E TESES

ADELMAN, Leslie M.; FALK, John.; JAMES, Sylvia. Assessing the National Aquarium in Baltimore’s Impact on Visitor’s Conservation Knowledge, Attitudes and Behaviors. Curator, New York, v. 43, n. 1, p. 33-62, 2000. Disponível em: https://bit.ly/3bPUP4Q. Acesso em: 5 jun. 2022.

ANDERSON, David et al. Children’s Museum Experiences: Identifying Powerful Mediators of Learning, Curator, Hoboken, v. 45, n. 3, p. 213-231, 2002. Disponível em: https://bit.ly/3SLK9oy. Acesso em: 18 mar. 2022. DOI: 10.1111/j.2151-6952.2002.tb00057.x.

ANDERSON, David. Visitors’ Long?Term Memories of World Expositions. Curator, Hoboken, v. 46, n. 4, p. 401-420, 2003. Disponível em: https://bit.ly/3vYjYRI. Acesso em: 17 jun. 2022. DOI: 10.1111/j.2151-6952.2003.tb00106.x.

ANDERSON, David; SHIMIZU, Hiroyuki. Factors Shaping Vividness of Memory Episodes: Visitor’s Long-Term Memories of 1970 Japan World Exposition. Memory, London, v. 15, n. 2, p. 177-191, 2007a. Disponível em: https://bit.ly/3vVmeJw. Acesso em: 15 maio 2022. DOI: 10.1080/09658210701201312.

ANDERSON, David; SHIMIZU, Hiroyuki. Recollections of Expo 70: Visitors’ Experiences and the Retention of Vivid Long-Term Memories. Curator, Hoboken, v. 50, n. 4, p. 435-454, 2007b. Disponível em: https://bit.ly/3p8hDzR. Acesso em: 15 maio 2022. DOI: 10.1111/j.2151-6952.2007.tb00284.x.

ANDERSON, David; STORKSDIECK, Martin; SPOCK, Michael. Understanding the Long-Term Impacts of Museum Experiences. In: FALK, John Howard et al. (ed.). In Principle, in Practice: Museums as Learning Institutions. Lanham: AltaMira, 2007. p. 197-215.

BIELICK, Stacey; KARNS, David. Still Thinking about Thinking: A 1997 Telephone FollowUp Study of Visitors to the Think Tank Exhibition at the National Zoological Park. Washington, DC: Smithsonian Institution, 1998.

BLOOM, Benjamin S. The Thought Process of Students in Discussion. The Journal of General Education, University Park, v. 7, n. 3, p. 160-169, 1953. Disponível em: https://bit.ly/3ApvRCU. Acesso em: 13 ago. 2021.

CAMMAROTA, Martín; BEVILAQUA, Lia; IZQUIERDO, Iván. Aprendizado e memória. In: LENT, Roberto (org.). Neurociência da mente e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2015. p. 241-252.

DETTMANN-EASLER, Detra; PEASE, James L. Evaluating the Effectiveness of Residential Environmental Education Programs in Fostering Positive Attitudes Toward Wildlife. The Journal of Environmental Education, London, v. 31, n. 1, p. 33-39, 1999. Disponível em: https://bit.ly/3zUEMuC. Acesso em: 7 maio 2022. DOI: 10.1080/00958969909598630.

EAGLEMAN, David. The Brain: The Story of You. New York: Pantheon, 2015.

FALCÃO, Douglas; GILBERT, John. Método da lembrança estimulada: uma ferramenta de investigação sobre aprendizagem em museus de ciências. História, Ciências, Saúde:Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12 (suplemento), p. 93-115, 2005. Disponível em: https://bit.ly/3JJY9e4. Acesso em: 16 ago. 2021. DOI: 10.1590/S0104-59702005000400006.

FALK, John. H. Museum Recollections. In: BITGOOD, Stephen et al. (ed.). Proceedings of First Annual Visitor Studies Meeting. Jacksonville: Jacksonville State University, 1988. p. 60-65.

FALK, John H. The Value of Museums: Enhancing Societal Well-Being. Lanham: Rowman and Littlefield, 2022.

FALK, John H. et al. Interactives and Visitor Learning. Curator, Hoboken, v. 47, n. 2, p. 171-198, 2004. Disponível em: https://bit.ly/3bOPNW7. Acesso em: 17 mar. 2022. DOI: 10.1111/j.2151-6952.2004.tb00116.x.

FALK, John H. et al. Investigating the Cascading, Long Term Effects of Informal Science Education Experiences Report. Beaverton: Institute for Learning Innovation, 2018.

FALK, John H.; DIERKING, Lynn D. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Boston: AltaMira, 2000.

FALK, John H.; DIERKING, Lynn D. Recalling the Museum Experience. Journal of Museum Education, London, v. 20, n. 2, p. 10-13, 1995. Disponível em: https://bit.ly/3BVEBS6. Acesso em: 8 mar. 2022. DOI: 10.1080/10598650.1995.11510292.

FALK, John H.; DIERKING, Lynn D. School Field Trips: Assessing Their Long-Term Impact. Curator, Hoboken, v. 40, n. 3, p. 211-218, 1997. Disponível em: https://bit.ly/3pd79yU. Acesso em: 6 mar. 2022. DOI: 10.1111/j.2151-6952.1997.tb01304.x.

FALK, John H.; DIERKING, Lynn D. The Museum Experience Revisited. Oxford: Routledge, 2012.

FALK, John H.; DIERKING, Lynn D. The Museum Experience. Washington, DC: Whalesback, 1992.

FALK, John H.; DIERKING, Lynn D. The Relation between Visitation Frequency and LongTerm Recollection. In: BITGOOD, Stephen; BENEFIELD, Arlene; PATTERSON, Don (ed.). Visitor Studies: Theory, Research and Practice: Proceedings of 1990 Annual Visitor Studies Conference, Jacksonville: Center for Social Design, 1990.

FALK, John H.; DIERKING, Lynn D.; FOUTZ, Susan. In Principle, In Practice: Museums as Learning Institutions. Lanham: AltaMira, 2007.

FALK, John H.; NEEDHAM Mark D. Measuring the Impact of a Science Center on Its Community. Journal of Research in Science Teaching, Hoboken, v. 48, n. 1, p. 1-12, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3BYjGOr. Acesso em: 6 mar. 2022. DOI: 10.1002/tea.20394.

FIVUSH, Robyn; HUDSON, Judith; NELSON, Katherine. Children’s Long-Term Memory for a Novel Event: An Exploratory Study. Merrill-Palmer Quarterly, Tempe, v. 30, n. 3, p. 303-316, 1984. Disponível em: https://bit.ly/3JLcZB3. Acesso em: 9 maio 2022.

GAUER, Gustavo; GOMES, William Barbosa. A experiência de recordar em estudos da memória autobiográfica: aspectos fenomenais e cognitivos. Memorandum: Memória e História em Psicologia, Belo Horizonte, v. 11, p. 102-112, 2006. Disponível em: https://bit.ly/3zGxVEE. Acesso em: 18 mar. 2022.

GAUER, Gustavo; GOMES, William Barbosa. Recordação de eventos pessoais: memória autobiográfica, consciência e julgamento. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, DF, v. 24, n. 4, p. 507-514, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3diBQQG. Acesso em: 18 mar. 2022. DOI: 10.1590/S0102-37722008000400014.

GILBERT, John; PRIEST, Maria. Models and Discourse: A primary School Science Class Visit to a Museum. Science Education, New York, v. 81, n. 6, p. 749-762, 1997. Disponível em: https://bit.ly/3QDvcmz. Acesso em: 18 mar. 2022 . DOI: 10.1002/(SICI)1098-237X(199711)81:6<749::AID-SCE10>3.0.CO;2-I.

HUDSON, Judith W. Scripts, Episodes and Autobiographical Memories. In: NELSON, Katherine (org.). Memory and the Real World: Symposium conducted at the meetings of the Society for Research in Child Development. Detroit: [s. n.], 1983.

IRALA, Cecília Petinga; KIMURA, Rafael Kobata; MARRANGHELLO, Guilherme Frederico. Um pequeno passo: uma sessão de planetário para as séries iniciais do ensino fundamental. Educar Mais, Pelotas, v. 4, n. 2, p. 356-378, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3zKfL5b. Acesso em: 6 jun. 2021. DOI: 10.15536/reducarmais.4.2020.356-378.1818.

JENSEN, Nina. Children’s Perceptions of Their Museum Experiences: A Contextual Perspective. Children’s Environments, Cincinnati, v. 11, n. 4, p. 300-324, 1994. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41514951. Acesso em: 12 abr. 2022.

LEITÃO, Angela Bezerra de Souza; TEIXEIRA, Francimar Martins. Lembrança estimulada: uma metodologia para investigar indícios de aprendizagem em museus de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais […]. Águas de Lindoia: ENPEC, 2015. p. 1-8. Disponível em: https://bit.ly/3SUo7A3. Acesso em: 6 jul. 2021.

LEVENT, Nina; PASCUAL-LEONE, Alvaro. Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory, and Space. Lanham: Rowman and Littlefield, 2014.

MACHADO, Lívia Cristina de Souza. Comunicação imersiva dos museus: a semiótica em Auschwitz-Birkenaue no Museu da Língua Portuguesa. 2016. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3zL6ABj. Acesso em: 21 ago. 2020.

MAGNETOSCÓPIO. Projeto Museográfico Museu da Natureza, Serra da Capivara, Piauí. Brasil: Magnetoscópio, 2018.

MCMANUS, Paulette M. Memories as Indicators of the Impact of Museum Visits. Museum Management and Curatorship, London, v. 12, n. 4, p. 367-380, 1993. Disponível em: https://bit.ly/3vYblGF. Acesso em: 1 jun. 2022.

MEDVED, Maria Inge. Remembering Exhibits at Museums of Art, Science and Sport: A Longitudinal Study. 1998. Thesis (PhD in Psychology) – Department of Human Development and Applied Psychology, University of Toronto, Toronto, 1998. Unpublished doctoral thesis. Disponível em: https://bit.ly/3bLDud7. Acesso em: 20 jun. 2022.

MEDVED, Maria Inge; CUPCHIK, Gerald C. OATLEY, Keith. Interpretive Memories of Artworks. Memory, London, v. 12, n. 1, p. 119-128, 2004. Disponível em: https://bit.ly/3doQ6Ht. Acesso em: 18 jun. 2022. DOI: 10.1080/09658210244000441.

MEDVED, Maria Inge; OATLEY, Keith. Memories and Scientific Literacy: Remembering Exhibits from a Science Centre. International Journal of Science Education, London, v. 22, n. 10, p. 1117-1132, 2000. Disponível em: https://bit.ly/3SHZ9DS. Acesso em: 27 jun. 2022. DOI: 10.1080/095006900429475.

MURRAY, Janet. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Editora da Unesp, 2003.

OLIVEIRA, Lidiane Martins de; CARVALHO, Daniela Franco. O método da lembrança estimulada como uma ferramenta de investigação sobre a visita escolar no museu de biodiversidade do cerrado. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 151-163, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3Qivy1V. Acesso em: 6 jul. 2021.

SILVA, Juliane Barros da. Do discurso ao desconhecido: saberes e leituras em exposição no Museu da Natureza: Piauí. 2020. Dissertação (Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde) – Fundação Oswaldo Cruz, Casa de Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3dnksKG. Acesso em: 4 ago. 2021.

SIPE, Sarah J.; PATHMAN, Thanujeni. Memory at Play: Examining Relations Between Episodic and Semantic Memory in a Children’s Museum. Child Development, Hoboken, v. 92, n. 3, p. 270–284, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3dn2WWG. Acesso em: 1 jun. 2021. DOI: 10.1111/cdev.13484.

SOUZA, Vanessa Martins de; SILVA, Ana Maria Marques da. A experiência museal sob a perspectiva do modelo contextual de aprendizagem: uma compreensão a partir das memórias de longo prazo dos visitantes. Indagatio Didactica, Aveiro, v. 8, n. 2, p. 78-93, 2016. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2533. Acesso em: 14 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2533.

SOUZA, Vanessa Martins de; SILVA, Ana Maria Marques da; RAMOS, Maurivan Güntzel. A compreensão de uma experiência museal a partir da recuperação das memórias dos visitantes. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais […]. Águas de Lindoia: ENPEC, 2015. p. 1-8. Disponível em: https://bit.ly/3QxjGcg. Acesso em: 1 jun. 2022.

SPOCK, Michael. When I Grow Up I Want to Work in a Place Like This. Curator, Hoboken, v. 41, n. 1, p. 19-30, 2000.

STAUS, Nancy L. et al. Measuring the Long-Term Effects of Informal Science Education Experiences: Challenges and Potential Solutions. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, London, v. 3, n. 1, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3pdfLpe. Acesso em: 7 abr. 2022. DOI: 10.1186/s43031-021-00031-0.

STEVENSON, Anne; BRYDEN, Mary. The National Museums of Scotland’s 1990 Discovery Room: An Evaluation. Museum Management and Curatorship, v. 10, n. 1, p. 24-36, 1991. Disponível em: https://bit.ly/3zNo7ci. Acesso em: 1 jun. 2022.

STEVENSON, John. Long-Term Impact of Interactive Science Exhibits. 1993. Thesis (PhD in Philosophy) – University of London, London, 1993. Disponível em: https://bit.ly/3doSn5t. Acesso em: 11 jul. 2022.

STEVENSON, John. The Long-Term Impact of Interactive Exhibits. International Journal of Science Education, London, v. 13, n. 5, p. 521-531, 1991. Disponível em: https://bit.ly/3zNC4Xz. Acesso em: 1 jun. 2022 DOI: 10.1080/0950069910130503.

STORKSDIECK, Martin; FALK, John H . Why They Came and How They Benefited: Results of 52 In-Depth Interviews Conducted 18 Months After a Science Center Visit. In: ANNUAL MEETING NATIONAL ASSOCIATION FOR RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION, 2006, San Francisco. Anais […]. San Francisco: NARST, 2006.

WOLINS, Inez S., JENSEN, Nina.; ULZHEIMER, Robyn. Children’s Memories of Museum Field Trips: A Qualitative Study. Journal of Museum Education, London, v. 17, n. 2, p. 17-27, 1992. Disponível em: https://bit.ly/3SFcLj3. Acesso em: 15 abr. 2022.

ZHANG, Jinyu. A Mixed Methodological Case Study on Museum Experience, Museum Memory and Museum Learning. GEM Journal, Berlin, n. 41 p. 67-71, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3pbNOhI. Acesso em: 9 maio 2022.

SITES

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE. Unidades abertas à visitação: Parque Nacional da Serra da Capivara. ICMBIO, Brasília, DF, 23 out. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3ptWq3z. Acesso em 12 nov. 2021.

Published

2023-06-23

Issue

Section

Museums

How to Cite

SILVA, Juliane Barros da; MASSARANI, Luisa Medeiros. Memories of the experience of visitors to the Museu da Natureza (Piauí, Brazil): a study two years after the visit. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 31, p. 1–35, 2023. DOI: 10.1590/1982-02672023v31e13. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/201117.. Acesso em: 21 nov. 2024.