Memory displacements and persistence: a reading of goalkeeper Marcos Carneiro de Mendonça’s testimonies (1967-1982) given to the Museum of Image and Sound
DOI:
https://doi.org/10.11606/1982-02672023v31e31Keywords:
History of football, Amateurism, Memories, Interviews, Museum of Image and SoundAbstract
In a span of fifteen years, former goalkeeper Marcos Carneiro de Mendonça (1894-1988) gave two testimonies to the Museum of Image and Sound, at its headquarters in Rio de Janeiro and São Paulo. An icon of the so-called amateurism in the history of Brazilian football, having been Fluminense’s goalkeeper during the belle-époque, idol of the national team and protagonist of the first South American title of the modality in 1919, Marcos’ trajectory is a recurring target of academic interest among historians and researchers, whether in biographical and imagery aspects, or archival ones. This article revisits the construction of the athlete’s persona and meaning, emphasizing less his biography, images and well-known scrapbook, held in the National Library, and more these two oral testimonies. The main purpose is to take the two testimonies together as if they were one, extended in time, to identify their continuities and discontinuities. Reusing this sound source helps us to understand the interviewers’ strategies in assuming the past and, on the other hand, allows us to understand how the interviewee himself builds the pioneering spirit of his sports figure and directs the episodes and aspects of the soccer technique, especially those of the goalkeeper position, which he considers worthy of remembrance, in consonance with the historical period and the institutional space in which the interviews were granted.
Downloads
References
LIVROS, ARTIGOS E TESES
ALBERTI, Verena. Indivíduo e biografia na história oral. Rio de Janeiro: CPDOC, 2000.
HOLLANDA, Bernardo Borges Buarque de. Mesas-redondas: da falação esportiva ao futebol falado. In: HOLLANDA, Bernardo Borges Buarque de; MELO, Victor Andrade de (org.). Olho no lance: ensaios sobre futebol e televisão. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013. p. 120-147.
LENZI, Isabella. O Museu da Imagem e do Som de São Paulo: o processo de criação e as diretrizes iniciais. 2018. Dissertação (Mestrado em Museologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
MÁXIMO, João; CASTRO, Marcos de. Gigantes do futebol brasileiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
MESQUITA, Cláudia. Um museu para a Guanabara: Carlos Lacerda e a criação do Museu da Imagem e do Som. Rio de Janeiro: Folha Seca, 2009.
NEEDELL, Jeffrey. Belle Époque tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda. Footballmania: uma história social do futebol no Rio de Janeiro (1902-1938). Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2000.
PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda. Pelos campos da nação: um goal-keeper nos primeiros anos do futebol brasileiro. Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, n. 19, p. 23-40, 1997.
RODRIGUES FILHO, Mário. O negro no futebol brasileiro. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
SILVA, Diana Mendes Machado da. Futebol e cultura visual: a construção da figura do craque: Marcos Carneiro de Mendonça e Leônidas da Silva (1910-1942). 2019. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
SILVA, Marcelino Rodrigues da. Mil e uma noites de futebol: o Brasil moderno de Mário Filho. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
SILVA, Marcelino Rodrigues da. Quem desloca tem preferência: ensaios sobre futebol. Belo Horizonte: Relicário, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bernardo Buarque de Hollanda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).