Each thing in its place: essay on the interpretation of a history museum's speech
DOI:
https://doi.org/10.1590/S0101-47142001000100005Keywords:
Museums, Museology, Material Culture, History of the Exhibitions, National History Museum (Rio de Janeiro)Abstract
The National History Museum (Museu Histórico Nacional), in Rio de Janeiro, was created in 1922, as part of the commemorations of Brazil's Independence Centennial party. Throughout the next 38 years, it has been run by Gustavo Barroso. This intellectual person, a typical character of the Brazilian republic of the letters, left a personal mark in the MHN (the museum), crystallized in the conservative discourse expressed in the exhibitions. Based in Carlos Ginzburg's theoretical formulations, as presented in an article entitles Signs - routes of an indicting paradigm, as well as in various essays about museums as discourse, the author analyses the exhibition in the MHN in the 30's, 40's and 50's. Getting an additional support in the scientific production of the conservatives, published in books and in the institutional magazine, the Annals of the National History Museum (Anais do Museu Histórico Nacional), tries to see the exhibition circuit as a representation of the positions filled by the active agents of History - aristocracy, civil and military public workers, among other categories - in relation to a category which is not clearly defined, the people, which was represented by its absence.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2001-01-01
Issue
Section
Museums
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
BITTENCOURT, José. Each thing in its place: essay on the interpretation of a history museum’s speech . Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 151–174, 2001. DOI: 10.1590/S0101-47142001000100005. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/5372.. Acesso em: 14 mar. 2025.