Sobre los inicios del coleccionismo y los museos de arte en la Argentina
DOI:
https://doi.org/10.1590/S0101-47142006000100010Keywords:
Argentina, Museums, Art CollectingAbstract
In nineteenth-century Argentina, the formation of important private art collections was prior to the foundation of museums. Donated or bequeathed, these collections were the basis of the country's art museums and have contributed in the course of history to the development and profile of their patrimonies. This paper examines the establishment of art collecting practice in Argentina. It takes into account some of the selections, mechanisms and judgments exercised by art collectors when forming their collections. This process is considered in relation to the creation and growth of the country's first and most important art museum: the Buenos Aires National Fine Arts Museum. The role of its first director and mentor - Eduardo Schiaffino - is thoroughly analyzed, as is the persistence, in the subsequent administrations, of his esthetic choices and mechanisms for enlarging the patrimony. We also consider the case of some museums created inland. Although private art collecting has also exerted a strong influence in their formation, these institutions proposed a different model, as they were highly receptive to national art.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2006-06-01
Issue
Section
Museums
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
BALDASARRE, Maria Isabel. Sobre los inicios del coleccionismo y los museos de arte en la Argentina . Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 293–321, 2006. DOI: 10.1590/S0101-47142006000100010. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/5443.. Acesso em: 21 nov. 2024.