Magnolia: The Imagetical Construction of a Muxe by Graciela Iturbide
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.168680Keywords:
Contemporary Documentary Photography, Graciela Iturbide, Muxes, IdentityAbstract
This article aims to analyze the imagetic construction of the photographs Magnolia I and Magnolia II, taken in 1986, in Juchitán de Zaragoza, Isthmus of Tehuantepec, south Mexico. Tese two photographs are present in Gabriela Iturbide’s documentary photo book Juchitán de Las Mujeres. We start from a contextualization of the characteristics present in the photographer’s work, as well as the singularities present in the identitary formation of the muxes, aiming to understand if the Magnolia portraits are part of an essentialist view, understanding that connotative systems are part of the interpretation of photographic language.
Downloads
References
ASOKON, Ratik. Critical Eye: Charting the Inner Landscape. Art in America - The guide museums, Galleries, and Artists, 1 jun. 2019. Disponível em: <https://www.artinamericamagazine.com/news-features/magazines/critical-eye-charting-the-inner-landscape/> Acesso em: 29 jul. 2019.
BARBOSA, Luanna. Muxes: Entre localidade e globalidade transgeneridade em Juchitán, Istmo de Tehuantepec. Revista Mandrágora, São Paulo, v. 22, n. 2, 2016, pp. 5-30.
BARR, Olaya. Entrevista a la fotógrafa mexicana Graciela Iturbide (n. 1942). Esferas: The Undergraduate Student Journal of the NYU Department of Spanish and Portuguese, n. 1, primavera 2013. Disponível em: < https://esferasnyu.wordpress.com/past-issues/issue_one/practice-1/entrevista-a-la-fotografa-mexicana-gabriela-iturbide-n-1942/#_ftnref2>. Acesso em: 28 jul. 2019.
BARTHES, Roland. A mensagem fotográfica (1961). In BARTHES, Roland. O Óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BOTTON, Viviane Bagiotto. Muxes: gênero e subjetivação, entre a tradição e as novidades. Revista Ecopolítica, São Paulo, n. 17, jan-abr 2019, pp. 19-32.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DURAND, Gilbert. As Estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
FABRIS, Annateresa. Arte moderna: algumas considerações. In FABRIS, Annateresa; ZIMMERMANN, Silvana. Arte Moderna. São Paulo: Experimento, 2001, pp. 15-32.
FOSLER, David. Género y fotografía en Juchitán de las mujeres de Graciela lturbide. Ámbitos-Revista de estudios de Ciências Sociais y humanidades, n. 11, 2004, pp. 63-69.
GÓMEZ, Amaranta. Trascendiendo. Desacatos, n. 15-16, outono-inverno 2004, pp. 199-208.
ITURBIDE, Graciela, HARAZIM, Dorrit. Solitary Bird. 8 mar. 2018. Disponível em: <https://revistazum.com.br/en/revista-zum-9/passaro-solitario/> Acesso em jan. 2021.
ITURBIDE, Graciela. Juchitán de Las Mujeres. Cidade do México: Editorial RM, 2010.
ITURBIDE, Graciela. La entrevista por Adela - Graciela Iturbide, 19 mar. 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=plvr6v09Tgw>. Acesso em: 26 jul. 2019.
KELLER, Judith. Graciela Iturbide: Juchitán. Los Angeles: Getty Publications, 2007.
KOSSOY, Boris. O paradigma da fotografia. 2014. Disponível em: <http://boriskossoy.com/wp-content/uploads/2014/11/paradigma_pt.pdf>. Acesso em: 26 jul. 2019.
LOMBARDI, Kátia Hallak. Documentário imaginário: novas potencialidades na fotografia documental contemporânea. Dissertação. Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
LÓPEZ, Alberto. Francisco Toledo, el artista inquieto más influyente de México. 17 jul. 2021. Disponível em: <https://elpais.com/mexico/2021-07-17/francisco-toledo-el-artista-inquieto-mas-influyente-de-mexico.html.> Acesso em: 18 nov. 2021.
MORAES, Rafael. Rupturas na fotografia documental brasileira: Claudia Andujar e a poética do (in)visível. Discursos fotográficos, Londrina, v. 10, n. 16, jan./jun. 2014, pp. 53-84.
PONIATOWSKA, Elena. El hombre del pinto dulce. In: Juchitán de las mujeres/ Graciel Iturbide. México D.F:Editorial RM, S.A de C.V, 2010.
RANCIÈRE, Jacques. Paradoxos da arte política. In RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012, pp. 51-81.
SANTOS, Carolina. Hecho en México: a questão da identidade nacional na fotografia mexicana. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 31, dez. 2014, pp. 162-179.
SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
SOUSA, Jorge Pedro. Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Chapecó: Argos; Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2004.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In TADEU, Tomaz (org.); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luiza Possamai Kons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.