Communication and Multi-territorial Experiences : integration in postgraduate cooperation during the pandemic

Authors

  • Daniela Universidade Federal do Espírito Santo
  • Edgard Universidade Federal do Ceará
  • Lisiane Universidade Federal de Roraima
  • Mara Universidade de Sorocaba
  • Paula Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Rafael Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Tamires Ferreira Coêlho Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p214-229

Keywords:

Communication, Territorialities, Education, Pandemic, Cooperation

Abstract

This experience report addresses theoretical and methodological reflections resulting from the interinstitutional offer of a discipline on Communication and Territorialities, bringing together graduate students from six programs in five Brazilian regions. The empirical proposition was made possible by remote teaching during the Covid-19 pandemic, crossed by the scenario of political, economic, and sanitary crisis, and constituted by contributions arising from alternative/independent/periphery practices during roundtables with the class. The power of approaching the plurality of experiences (academic or not) is evidenced as a way to understand the complex territorial plots that constitute communicative processes far beyond the conceptual apparatus systematized in the literature.

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Author Biographies

  • Daniela, Universidade Federal do Espírito Santo

    Docente do PPG em Comunicação e Territorialidades da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e mestre em Letras pela Universidade Mackenzie.

  • Edgard, Universidade Federal do Ceará

    Docente do PPG em Comunicação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Jornalista. Doutor e mestre em Educação pela UFC.

  • Lisiane, Universidade Federal de Roraima

    Docente do PPG em Comunicação, Territorialidades e Saberes Amazônicos da Universidade Federal de Roraima (UFRR). Doutora em Comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e mestre em Comunicação pela Unisinos.

  • Mara, Universidade de Sorocaba

    Docente do PPG em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba. Doutora em Ciências da Comunicação pela ECA-USP e mestre em Comunicação pela Faculdade Cásper Libero.

  • Paula, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Docente do PPG em Jornalismo da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Doutora e mestre em Sociologia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) e pós-doutora em Jornalismo pela Universidade Fernando Pessoa (PT).

  • Rafael , Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Doutor em Geografia pela UEPG e mestre em Ciências da Comunicação pela Unisinos.

  • Tamires Ferreira Coêlho, Universidade Federal de Mato Grosso

    Docente e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Poder da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutora em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

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Published

2022-11-28

How to Cite

Zanetti, D. ., Patrício, R., Aguiar, L. ., Rovida, M. ., Rocha, P. M., Schoenherr, R., & Coêlho, T. F. . (2022). Communication and Multi-territorial Experiences : integration in postgraduate cooperation during the pandemic. Comunicação & Educação, 27(2), 214-229. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p214-229