Pedagogical approaches to combat misinformation: an analysis of lesson plans shared on the internet
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p26-41Keywords:
Misinformation, Media and information literacy, Critical information literacy, Pedagogical approachAbstract
Based on the key role of education in combating contemporary informational disorder, this paper analyzes the pedagogical approaches and their impacts on lesson plans created by the EducaMídia Program and by teachers at Portal do Professor regarding the fight against misinformation. The conceptual dimensions of pedagogical approaches and Bloom’s Taxonomy scale are used as theoretical frameworks to examine eight lesson plans on subjects related to news. Most plans combine technical, cognitive, and sociocultural elements and have their structures referenced in Bloom’s cognitive stages. From Freire’s perspective, we see a reduced activity of production and criticism, fundamental for a critical education.
Downloads
References
ABRAMO, Perseu. Padrões de manipulação na grande imprensa. 2. ed. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2016.
BASTOS, Pablo Nabarrete. Dialética do engajamento: uma contribuição crítica ao conceito. MATRIZes, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 193-220, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 29 nov. 2020.
BRISOLA, Anna Cristina. Competência crítica em informação como resistência à sociedade da desinformação sob um olhar freiriano: diagnósticos, epistemologia e caminhos ante as distopias informacionais contemporâneas. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.
BRISOLA, Anna; BEZERRA, Arthur Coelho. Desinformação e circulação de “fake news”: distinções, diagnóstico e reação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais […]. São Paulo: Associação Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 2018.
CHOMSKY, Noam. Mídia: propaganda política e manipulação. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.
FINN, Ed. What algorithms want: Imagination in the age of computing. Massachusetts: The MIT Press, 2018.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FROEHLICH, Thomas J. Ten Lessons for the age of disinformation. In: DALKIR, Kimiz; KATZ, Rebecca (ed.). Navigating fake news, alternative facts and misinformation in a post-truth world. Hershey: IGI Global, 2020. p. 36-88.
GRIZZLE, Alton; Moore, Penny; Dezuanni, Michael; Asthana, Sanjay; Wilson, Carolyn; Banda, Fackson; Onumah, Chido. Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Brasília, DF: Unesco, 2016.
HIGH LEVEL EXPERT GROUP ON FAKE NEWS AND ON-LINE DISINFORMATION. A multi-dimensional approach to disinformation. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2018.
HORKHEIMER, Max. Teoria tradicional e teoria crítica. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (Coleção Os Pensadores)
KAPLÚN, Mario. Uma pedagogia da comunicação. In: APARICI, Roberto (org.). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014. p. 59-78.
KELLNER, Douglas; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, p. 687-715, 2008.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
SCHNEIDER, Marco. CCI/7: Competência crítica em informação (em 7 níveis) como dispositivo de combate à pós-verdade. In: BEZERRA, Arthur Coelho et al. iKRITIKA: estudos críticos em informação. Rio de Janeiro: Garamond, 2019. p. 73-116.
SERRANO, Pascual. Desinformação: como os meios de comunicação ocultam o mundo. Rio de Janeiro: Espalhafato, 2010.
VOLKOFF, Vladimir. Une petite histoire de la désinformation: du cheval de Troie à Internet. Monaco: Éditions du Rocher, 1999.
WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information disorder: toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Strasbourg: Council of Europe, 2017.
WILSON, Carolyn; GRIZZLE, Alton; TUAZON, Ramon; AKYEMPONG, Kwame; CHEUNG, Chi-Kim. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, UFTM, 2013. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000220418. Acesso em: 31 maio 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Paula Alencar, Anna Cristina Brisola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.