Foto Voz – novas técnicas de pesquisa, educação e intervenção social
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p78-87Keywords:
Photography, education, knowledge, researchAbstract
This study belongs to a broader research, approved by CNPq, which seeks to investigate the relation between art, communication, technology, and education. Based on authors who support the importance of renewing attitudes toward education and knowledge, it shows an interactive and multilingual research methodology which was named Foto Voz and created in the 1990s. Integrating the recording of photographic images and reflection and discussion of problematic situations, research has aimed this methodology at social interventions with proposals linked to participants’ culture, perception of reality, and subjectivity.
Downloads
References
AUGÉ, Marc. A guerra dos sonhos: exercícios de etnoficção. Campinas: Papirus, 1998.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, Walte r. Escritos sobre mito e linguagem. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2011.
BERTAGNONI, Larissa e Galheigo, Sandra Maria. Retratos, relatos e impressões de crianças moradoras da periferia de São Paulo sobre a cidade. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 29, e2803, abr. 2021, DOI: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO2120
CITELLI, Adilson Odair. A escola e os discursos não didáticos. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 3, n. 8, jan./abr. 1977.
CITELLI, Adilson Odair. Meios de Comunicação e Práticas Escolares. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 16, n. 17, p. 30-36, 2000.
KOSSOY, Boris. Fotografia e história. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
MARIM, Thais Delabarba; PARTELLI, Adriana Nunes Moraes. Determinantes sociais em saúde na ótica de adolescentes: foto voz. Revista de Enfermagem UFPE, Recife, v. 13, e239114, 2019.
MORAES-PARTELLI, Adriana Nunes et al. Foto voz: experiência reflexiva da enfermagem na humanização do parto cesariana. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 4, n. 4, p. 15441-15457, 2021.
MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo, Loyola, 2002.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 7, n. 19, p. 12-24, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Cristina Castilho Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.