Foto Voz – novas técnicas de pesquisa, educação e intervenção social

Authors

  • Maria Cristina Castilho Costa Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p78-87

Keywords:

Photography, education, knowledge, research

Abstract

This study belongs to a broader research, approved by CNPq, which seeks to investigate the relation between art, communication, technology, and education. Based on authors who support the importance of renewing attitudes toward education and knowledge, it shows an interactive and multilingual research methodology which was named Foto Voz and created in the 1990s. Integrating the recording of photographic images and reflection and discussion of problematic situations, research has aimed this methodology at social interventions with proposals linked to participants’ culture, perception of reality, and subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Cristina Castilho Costa, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Professora Sênior, Titular em Comunicação e Cultura da Escola de Comunicações da ECA-USP, autora de diversos livros entre os quais Ficção, Comunicação e Mídias (Ed. SENAC) e Educação, Imagem e Mídias (Cortez Ed).

References

AUGÉ, Marc. A guerra dos sonhos: exercícios de etnoficção. Campinas: Papirus, 1998.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walte r. Escritos sobre mito e linguagem. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2011.

BERTAGNONI, Larissa e Galheigo, Sandra Maria. Retratos, relatos e impressões de crianças moradoras da periferia de São Paulo sobre a cidade. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 29, e2803, abr. 2021, DOI: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO2120

CITELLI, Adilson Odair. A escola e os discursos não didáticos. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 3, n. 8, jan./abr. 1977.

CITELLI, Adilson Odair. Meios de Comunicação e Práticas Escolares. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 16, n. 17, p. 30-36, 2000.

KOSSOY, Boris. Fotografia e história. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

MARIM, Thais Delabarba; PARTELLI, Adriana Nunes Moraes. Determinantes sociais em saúde na ótica de adolescentes: foto voz. Revista de Enfermagem UFPE, Recife, v. 13, e239114, 2019.

MORAES-PARTELLI, Adriana Nunes et al. Foto voz: experiência reflexiva da enfermagem na humanização do parto cesariana. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 4, n. 4, p. 15441-15457, 2021.

MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo, Loyola, 2002.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 7, n. 19, p. 12-24, 2000.

Published

2022-11-28

How to Cite

Costa, M. C. C. (2022). Foto Voz – novas técnicas de pesquisa, educação e intervenção social. Comunicação & Educação, 27(2), 78-87. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p78-87