The extramural classroom: the impact of extension curricularization on undergraduate journalism courses

Authors

  • Lilian Saback Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p231-242

Keywords:

Citizenship, Journalism, Community communication, Fala Roça, University extension

Abstract

This study investigates the impacts of including extension credits in undergraduate courses on the training of journalists. It describes the work carried out by PUC-Rio Journalism and Citizenship students at the Fala Roça newspaper, in Rocinha, a favela in southern Rio de Janeiro. The theoretical research is supported by the concepts of the “community that comes” (Agamben, 1993) and the “external agent”, by the Canadian philosopher Kenneth Schmitz, as Raquel Paiva described in her work Espírito Comum: comunidade, mídia e globalismo (2003), which addresses relationships established by the partnership and the development of “responsibility” proposed by Mikhail Bakhtin (1895-1975) in the act of producing citizen journalism. This research shows that university extension enables the journalism discipline to train journalists who have “responsibility” and can effectively be social agents by transforming the society in which they live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lilian Saback, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutora em Comunicação e Cultura pela Escola de Comunicação da UFRJ em cotutela com ISCTE-IUL e mestre em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. É consultora em comunicação do Centro Internacional de Estudos e Pesquisas sobre a Infância (Ciespi), PUC-Rio.

References

AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Lisboa: Editorial Presença, 1993.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.

BAKHTIN, Mikhail. Toward a Philosophy of the Act. (1920-1924). Austin: University of Texas Press; 1993.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2010a.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e estética. São Paulo: Hucitec, 2010b.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 29 jun. 2023.

BRIGAGÃO, Bernardo; FROTA, Guilherme. Marcelo Mendes: o gari recordista brasileiro das embaixadinhas. Fala Roça, Rio de Janeiro, 12 dez. 2022. Disponível em: https://falaroca.com/marcelo-recordista-embaixadinhas-rocinha/. Acesso em: 8 ago. 2023.

CASADEI, Eliza. (org.). A extensão universitária em comunicação para a formação da cidadania. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. E-book. Disponível em: http://books.scielo.org/id/zhy4d/epub/casadei-9788579837463.epub. Acesso em: 9 out. 2023.

CRUZ, Gabriel da; LIMA, Gabriel; BITENCOURT, João Pedro; LIMA, Tatiana. Restaurantes japoneses da Rocinha fazem sucesso em bairros nobres do Rio. Fala Roça, Rio de Janeiro, 12 jan. 2023. Disponível em: https://falaroca.com/restaurantes-japoneses-rocinha-delivery/. Acesso em: 11 ago. 2023.

DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. Método e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.

FILHO, Aziz; FILHO, Francisco Alves. Paraíso Armado. São Paulo: Garçoni, 2003.

FORPROEX – FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS. Plano Nacional de Extensão Universitária. Manaus: [s. n.], 2012. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

MARQUES, Sophia; FARIAS, Eduarda; GISSONI, Rafaela. Gravidez na Rocinha: mães falam sobre saúde mental e maternidade. Fala Roça, Rio de Janeiro, 30 jan. 2023. Disponível em: https://falaroca.com/gravidez-rocinha-maes-maternidade-favela/. Acesso em: 11 ago. 2023.

OLIVEIRA, Andreia. Extensão universitária como práxis dialógica: um olhar das instituições comunitárias de educação superior brasileiras. 2022. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://www.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/2012027_2022_completo.pdf. Acesso em: 2 out. 2023.

PAIVA, Raquel. O espírito comum: comunidade, mídia e globalismo. 2. ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

PALMER, João Guilherme; LISSOVSKY, Pedro; FRAGOSO, Rafaela. O futuro do Ensino Médio Público na Rocinha com apenas uma escola há 20 anos. Fala Roça, Rio de Janeiro, 1 fev. 2023. Disponível em: https://falaroca.com/futuro-ensino-medio-rocinha/. Acesso em 11 ago. 2023.

SABACK, Lilian. As novas diretrizes curriculares para os cursos de jornalismo e o possível fortalecimento da ética profissional. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, v. 43, n. 2, 2017. DOI: 10.22484/2177-5788.2017v43n2p277-294.

SABACK, Lilian. Comunidades audiovisuais: a comunicação produzida por jovens moradores de favela. Rio de Janeiro: Mauad X, 2018.

SABACK, Lilian. Telejornalismo local. In: RODRIGUES, Ernesto (org.). No próximo bloco…: o jornalismo brasileiro na TV e na internet. Rio de Janeiro: São Paulo: Ed. PUC-Rio; Loyola, 2005.

SARAIVA, João Guilherme; SCHELLES, Vinicius. Há 10 anos, Rocinha fazia história e conquistava a 1ª edição da Taça das Favelas. Fala Roça, Rio de Janeiro, 19 dez. 2022. Disponível em: https://falaroca.com/rocinha-taca-favelas-2012/. Acesso em: 8 ago. 2023.

SCHMITZ, Kenneth. Comunidade, a unidade ilusória. In: MIRANDA, O. (org.). Para ler Ferdinand Tönnies. São Paulo: Edusp, 1995.

SIGNATES, Luiz; MORAES, Ângela. Cidadania como comunicação: estudo sobre a especificidade comunicacional do conceito de cidadania. In: SIGNATES, Luiz; MORAES, Ângela. Cidadania comunicacional: teoria, epistemologia e pesquisa. Goiânia: Gráfica UFG, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333199041_Cidadania_como_comunicacao_estudo_sobre_a_especificidade_comunicacional_do_conceito_de_cidadania. Acesso em: 31 jul. 2023.

SILVA, Denise Teresinha da; BASTOS, Pablo Nabarrete; MIANI, Rozinaldo Antônio; SILVA, S. A. (org.). Comunicação para a Cidadania: 30 anos em luta e construção coletiva. São Paulo: Intercom e Gênio Editorial, 2021.

SMOLENTZOV, Carolina; LIMA, Lorena; SILVA, Michel; LIMA, Tatiana. Turismo na Rocinha atrai brasileiros e estrangeiros o ano todo. Fala Roça, Rio de Janeiro, 6 jan. 2023. Disponível em: https://falaroca.com/turismo-rocinha-favela/. Acesso em: 11 ago. 2023.

SOUZA, Anna Luísa; ROCHA, Carolina. Creches comunitárias: uma história de resistência feminina dentro da Rocinha. Fala Roça, Rio de Janeiro, 23 jan. 2023. Disponível em: https://falaroca.com/creches-comunitarias-feminina-rocinha/. Acesso em: 11 ago. 2023.

Published

2024-07-17

How to Cite

Saback, L. (2024). The extramural classroom: the impact of extension curricularization on undergraduate journalism courses. Comunicação & Educação, 29(1), 231-242. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p231-242