Data modeling for artificial intelligence: implications and pitfalls in teaching the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p147-164

Keywords:

Artificial intelligence, data modeling, Lima Barreto, teaching-learning, ChatGPT

Abstract

In the wake of recent discussions about the use of artificial intelligence for education, this study aims to describe the project “Continuidades e reelaborações da Flânerie na crônica de Lima Barreto.” The possibility of using ChatGPT for teaching evinces the challenge of filling out a database on literature science. For this, modeling emerges as an appropriate method to convey scientific information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriel Magalhães Siston, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestrando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduado no curso Licenciatura em Letras do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), campus Venda Nova do Imigrante.

  • Raoni Schimitt Huapaya, Instituto Federal do Espírito Santo

    Doutor em Letras (Ciência da Literatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Letras pela Universidade do Espírito Santo (UFES). Atualmente é docente EBBT do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES).

  • Natália Elda Jorge de Souza, Instituto Federal do Espírito Santo

    Graduanda no curso de Licenciatura em Letras do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), campus Venda Nova do Imigrante.

  • Isabelly Pocidonio da Silva, Instituto Federal do Espírito Santo

    Graduanda no curso de Licenciatura em Letras do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), campus Venda Nova do Imigrante.

References

ARANTES, Paula. Faculdade de BH suspende aulas e demite todos os professores. Jornal Estado de Minas, Belo Horizonte. 26 jun. 2023. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2023/06/26/interna_gerais,1512533/faculdade-de-bh-suspende-aulas-e-demite-todos-os-professores.shtml. Acesso em: 3 jul. 2024

BENTIVOGLIO, Julio. Conversa sobre Teoria da História com o ChatGPT. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 26, n. 1, p. 316-335, 2023.

BOULAY, Benedict du. Inteligência artificial na educação e ética. RE@ D–Revista de Educação a Distância e eLearning, Lisboa, v. 6, n. 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202303

CHAUDHRY, Muhammad Ali; KAZIM, Emre. Artificial Intelligence in Education (AIEd): A high-level academic and industry note 2021. AI and Ethics, v. 2, n. 1, p. 157-165, 2022.

DA SILVA BRITO, H.; LIMA PANIAGO, C. Inteligência artificial (IA) no trabalho docente: ChatGPT, aliado ou vilão?. Esud|Ciesud, [S. l.], 2024.

D’ALTE, Pedro. Avaliação do ChatGPT como Ferramenta Auxiliar de Escrita de Textos Acadêmicos. Revista Bibliomar, São Luís, v. 22, n. 1, p. 122-138, 2023.

GAMA, Maria Sandra da. Entre mulheres e fronteiras, um escritor: lugares do feminino na obra de Lima Barreto (1902-1922). 2015. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2015.

GONÇALVES, Emerson Campos; COITINHO, Juliana Barbosa. O ChatGPT sonha com ovelhas elétricas? Uma análise bakhtiniana da IA a partir de perguntas sobre educação e tendências pedagógicas. Texto Digital, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 4-30, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e96973.

GONÇALVES, José Augusto de Miranda. ChatGPT e a literatura generativa: questões sobre a inteligência artificial na criação de textos literários. 2023. Monografia (Graduação em Letras - Português/Literaturas) - Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

HUANG, Jingshan; TAN, Ming. The role of ChatGPT in scientific communication: writing better scientific review articles. American Journal of Cancer Research, Bethesda, v. 13, n. 4, p. 1148–1154, 2023. DOI: 10.5007/1807-9288.2023.e96973.

JI, Ziwei; LEE, Nayen; FRIESKE, Rita; YU, Tiezheng; SU, Dan; XU, Yan; ISHII, Etsuko; BANG, Yejin; CHEN, Delong; CHAN, Ho Shu; DAI, Wenliang; MADOTTO, Andrea; FUNG, Pascale. Survey of Hallucination in Natural Language Generation. CSUR. Center for Artificial Intelligence Research, Hong Kong, 2022. Disponível em: https://arxiv.org/html/2202.03629v6#S1. Acesso em: 3 jul. 2024

IMRAN, Muhammad; ALMUSHARRAF, Norah. Analyzing the role of ChatGPT as a writing assistant at higher education level: A systematic review of the literature. Contemporary Educational Technology, [s. l.], v. 15, n. 4, e464, 2023.

JOHANSSON, Ioana-Raluca. A tale of two texts, a robot, and authorship: a comparison between a human-written and a ChatGPT-generated text. 2023. Thesis (degree of Bachelor) – Malmö University, Faculty of Culture and Society, Malmö, 2023.

JUNG, H.; PARK, J. H. (2023). Design and issues of writing literatures using ChatGPT. Journal of Knowledge Information Technology and Systems, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 31-40. DOI: 10.34163/jkits.2023.18.1.004

LABRUNA, Tiziano, BRENNA, Sofia, ZANINELLO, Andrea; MAGNINI, Bernardo. Unraveling ChatGPT: A Critical Analysis of AI-Generated Goal-Oriented Dialogues and Annotations. Arxiv, 2023.

LINARES, José Jesús Gazquez; FUENTES, María del Carmen Pérez; GALDAMES, Iván Suazo. Embracing the potential of artificial intelligence in education: Balancing benefits and risks. European Journal of Education and Psychology, Santiago, v. 16, n. 1, 2023.

LO, Chung Kwan. What is the impact of ChatGPT on Education? A rapid review of the literature. Educational Sciences, Basel, v. 13, n. 4, 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13040410.

MACHADO, Lara; BUONO, Renata. A universidade na era do ensino remoto. Revista Piauí, Rio de Janeiro, 6 nov. 2023.

OLIVEIRA, Leize Alemida de; SANTOS, Antonio Marques dos; MARTINS, Rafael Castelo Guedes; OLIVEIRA, Erlania Lima de. Inteligência artificial na educação: uma revisão integrativa da literatura. Peer Review, [s. l.], v. 5, n. 24, 2023. DOI: https://doi.org/10.53660/1369.prw2905

PRADANA, Mahir; ELISA, Hanifah Putri; SYARIFUDDIN, Syarifuddin. Discussing ChatGPT in education: A literature review and bibliometric analysis. Cogent Education, London, v. 10, n. 2, 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2243134

RANE, Nitin. Enhancing the quality of teaching and learning through Gemini, ChatGPT, and similar generative Artificial Intelligence: Challenges, future prospects, and ethical considerations in education. TESOL and Technology Studies, [s. l.], v. 5, n. 1, p. 1-6. DOI: 10.48185/tts.v5i1.1000

RANE, Nitin; CHOUDHARY, Saurabh; RANE, Jayesh. Gemini Versus ChatGPT: applications, performance, architecture, capabilities, and implementation. SSRN Eletronic Journal, Rochester, 13 fev. 2024. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4723687

ROCHA, Cleomar; NASCIMENTO, Hugo A. D.; SOARES, Fabrízzio Alphonsus Alves de Melo Nunes Soares. Humanidades digitais: performatividades na cultura digital. [Ebook]. Goiânia: Cegraf UFG, 2021. p. 100.

ROUMELIOTIS, Konstantinos I.; TSELIKAS, Nikolaos D. (2023). ChatGPT and Open-AI Models: A preliminary review. Future Internet, Basel, v. 15, n. 6. DOI: 10.3390/fi15060192

SANMARTÍN UREÑA, Rita Cecilia; SANMARTÍN UREÑA, Tania del Carmen; SANMARTÍN UREÑA, María Eugenia; ANGAMARCA ALARCÓN, María Eugenia. Tecnología educativa innovadora: explorando la influencia del ChatGPT en la calidad el aprendizaje en el área de lengua y literatura. Revista InveCom, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 1-11, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10680798.

SANTAELLA, Lúcia. Balanço crítico preliminar do ChatGPT. Revista Famecos, [S. l.], v. 30, n. 1, p. e44380, 2023. DOI: 10.15448/1980-3729.2023.1.44380.

SOARES, William Desteffani. Avaliação de produtos baseada em análise de sentimentos aplicada a postagens textuais em redes sociais. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Sistemas de Informação) – Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Cachoeiro de Itapemirim, Cachoeiro de Itapemirim, 2023. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/4073. Acesso em: 3 jul. 2024.

SOUZA, Meire Nadja Meira de; LIMA, Paulo Vinícius Pereira de; SANTOS, Karla Vanessa Gomes dos; LOPES, Carlos. Do GPT3 ao ChatGPT: potencialidades e alertas no enfoque da produção acadêmica brasileira. Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 16, n. 47, p. 599-620, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10222348.

SRIVASTAVA, Mashrin. A day in the life of ChatGPT as an academic reviewer: Investigating the potential of large language model for scientific literature review. Preprint, 2023. DOI: 10.31219/osf.io/wydct

SUZUKI, Shin. Aposta em ensino a distância gera demissão em massa de professores universitários. Portal G1, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2022/07/15/aposta-em-ensino-a-distancia-gera-demissao-em-massa-de-professores-universitarios.ghtml. Acesso em: 3 jul. 2024

TEIXEIRA, Pedro S. Abril retira do ar textos sob suspeita de terem sido escritos por IA. Folha de S. Paulo, São Paulo, 7 mar. 2024. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2024/03/abril-retira-do-ar-textos-sob-suspeita-de-terem-sido-escritos-por-ia.shtml. Acesso em: 7 jul. 2024

TURNEY, Peter D. Thumbs up or thumbs down?: semantic orientation applied to unsupervised classification of reviews. In: Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics, 40. Proceedings… Philadelphia: Cornell University, 2002. p. 417-424. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.cs/0212032.

VIDA e obra de Lima Barreto. ChatGPT, [s. l.], 2024.

WENDLER, Suelen. O que é NLP (Processamento de Linguagem Natural), seus usos e como utilizar. Rock Content, [s. l.], 2022. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/o-que-e-nlp/. Acesso em: 7 jul. 2024

Published

2024-07-17

Issue

Section

Dossiê Do analógico à inteligência artificial: 30 anos de Comunicação & Educação

How to Cite

Siston, G. M., Huapaya, R. S., Souza, N. E. J. de, & Silva, I. P. da. (2024). Data modeling for artificial intelligence: implications and pitfalls in teaching the literature. Comunicação & Educação, 29(1), 147-164. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p147-164