Educational Spaces in the Perspective of Integral Education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p119-127Keywords:
Teachers, Basic education, Integral, Educational spaces, City of GoiásAbstract
The purpose of this paper is to discuss the educational spaces as possibility of learning. The investigation discusses the routine of science classes and has as instrument the participant observation. The audience is composed by twenty-three 6th grade elementary students from the State Full-time School in the city of Goiás. The theoretical assumptions that guide the research base on the conceptions of Anísio Teixeira, Darcy Ribeiro, Jacqueline Moll and others. In the results, it became clear that the educational spaces – particularly the source of the Red River located at Serra Dourada – contribute significantly to the integral development of children and adolescents.Downloads
References
ARROYO, Miguel. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOOL, Jaqueline (Org.) Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso 2012, p.33-46.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.
FACCIN, Delma Freo. A Escola. In: Aperfeiçoamento em educação integral e integrada/Universidade Federal de Goiás. Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada a Educação. Goiânia: FUNAPE/CIAR, 2010, p. 29-44.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, Coleção Leitura, 1996.
GABRIEL, Carmen Teresa; CAVALIERE, Ana Maria. Educação integral e currículo integrado: quando dois conceitos se articulam em um programa. In: MOLL, Jaqueline (Org.) Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso 2012, p.118-127.
MENDONÇA, Mercês P; CAMPOS, Kátia Oliveira. Educação integral como arranjo educativo. In: Aperfeiçoamento em educação integral e integrada/Universidade Federal de Goiás. Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada a Educação. Goiânia: FUNAPE/CIAR, 2010, p.47-63.
MOLL, Jaqueline. A Cidade Educadora como Possibilidade: apontamentos. In: CONZATTI, Marli; FLORES, Maria Luisa Rodrigues; TOLEDO, Lesli (orgs.). Cidade Educadora: a experiência de Porto Alegre. São Paulo: Cortez, 2004. p. 39-46.
MOLL, Jaqueline. Um paradigma contemporâneo para a educação integral. Revista Pedagógica Pátio. n.51. ago.out.2009, Artmed, p.12-15.
MOREIRA, Marco A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora da UnB, 2006.
PEREIRA, Eva Waisros. Anísio Teixeira e a experiência de educação integral em Brasília. In: Revista Pedagógica Pátio, Rio de Janeiro, n.51, p.42-45, ago./out. 2009.
PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.
RABELO, Marta Klumb Oliveira. Educação integral como política pública: a sensível arte de (re) significar os tempos e os espaços esportivos. In: MOLL, Jaqueline (Org.) Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso 2012, p.118-127.
RIBEIRO, Darcy. O livro dos CIEPs. Rio de Janeiro: Bloch, 1986
SANTOS, Milton. Da Sociedade à Paisagem: O Significado do Espaço do Homem. In: Pensando o Espaço do Homem. 5.ed. São Paulo. Edusp, 2004.
TEIXEIRA, Anísio. Centro Educacional Carneiro Ribeiro. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 31, n. 73, p. 78-84, jan./mar. 1959.
YUS, Rafael. Um paradigma holístico para a educação. Revista pedagógica Pátio. Porto Alegre, n. 51, p. 20-22, ago./out., 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Iolene Mesquita Lobato, Mercês Pietsch Cunha Mendonça, Carlla Barbosa de Morais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.