Internship developed by scholarship students in science museums: university museusm as a space for extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp278-293

Keywords:

University extension, Education in museums, Science and techonolgy museums, University museums

Abstract

This paper discusses the internship that college scholarship students developed in museums and science centers linked to universities. Questionnaires were sent to Brazilian museums registered by the Brazilian Association of Museums and Science Centers in order to survey the museums that have
scholarship students for extension. In addition, employees responsible for training these students in museums located in the city of Rio de Janeiro were interviewed. The interviewees’ statements showed that the objectives of extension projects are still uncertain, being necessary to overcome the vision
of extension that is limited to the transmission of knowledge. However, some statements indicate that the internship of scholarship students includes a
vision of dialogical extension with society that is multidisciplinary and that considers the three dimensions of the university tripod — teaching,
research and extension. Science museums seem to be a powerful space for training mediators, considering the production of scientific knowledge as historically and culturally situated, allowing to develop science education based on the dialogue between academic knowledge and public  knowledge. In these perspectives, graduate scholarship students will then have an important role in the mediation process between the knowledge produced by the academy and brought to museums by the public.

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Author Biographies

  • Isabel Van Der Ley Lima, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

    Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Mestre em Biologia Marinha pela Universidade Federal Fluminense. Bacharel e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do setor de Ciências Biológicas do Colégio de Aplicação da UFRJ. Possui experiência em Educação, atuando nas áreas: ensino de ciências e biologia; extensão; formação de professores e educação museal.

  • Cristina Carvalho, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

    Doutora e mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora do Programa de Pós-Graduação do Departamento de Educação da PUC-Rio. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Educação, Museu, Cultura e Infância (GEPEMCI) e do Curso de Especialização em Educação Infantil (PUC-Rio). Tem experiência na área da Educação, atuando principalmente em educação não formal, museus, cultura, educação infantil, formação de professores.

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Published

2020-12-21

How to Cite

Lima, I. V. D. L., & Carvalho, C. (2020). Internship developed by scholarship students in science museums: university museusm as a space for extension. Revista CPC, 15(30esp), 278-293. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp278-293