Internship developed by scholarship students in science museums: university museusm as a space for extension
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp278-293Keywords:
University extension, Education in museums, Science and techonolgy museums, University museumsAbstract
This paper discusses the internship that college scholarship students developed in museums and science centers linked to universities. Questionnaires were sent to Brazilian museums registered by the Brazilian Association of Museums and Science Centers in order to survey the museums that have
scholarship students for extension. In addition, employees responsible for training these students in museums located in the city of Rio de Janeiro were interviewed. The interviewees’ statements showed that the objectives of extension projects are still uncertain, being necessary to overcome the vision
of extension that is limited to the transmission of knowledge. However, some statements indicate that the internship of scholarship students includes a
vision of dialogical extension with society that is multidisciplinary and that considers the three dimensions of the university tripod — teaching,
research and extension. Science museums seem to be a powerful space for training mediators, considering the production of scientific knowledge as historically and culturally situated, allowing to develop science education based on the dialogue between academic knowledge and public knowledge. In these perspectives, graduate scholarship students will then have an important role in the mediation process between the knowledge produced by the academy and brought to museums by the public.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Tecnológico. Resolução Normativa n.17 de 13 de julho de 2006. Estabelece regras para a concessão de bolsas, 2006. Disponível em: http://www.cnpq.br/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/100352 . Acesso em: 30 jun. 2020.
CAZELLI, Sibele.; MARANDINO, Martha.; STUDART, Denise. Educação e comunicação em museus de ciências: aspectos históricos, pesquisa e prática. In: GOUVÊA, Guaracira; MARANDINO, Marandino.; LEAL, Maria Cristina (Eds.). Educação em museus: a construção social do caráter educativo dos museus de ciências. Rio de Janeiro: Acess, 2003. p. 83–106.
CAZELLI, Sibele; VERGARA, Moema de Resende. O passado e o presente das práticas de educação não formal na cidade do Rio de Janeiro. In: I ENCONTRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO, 2007, Niterói. Anais ... Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2007.
COUTINHO-SILVA, Robson; PERSECHINI, Pedro; MASUDA, Masako; KUTENBACH, Eleonora. Interação museu de ciências-universidade: contribuições para o ensino não-formal de ciências. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 4, p. 24-25, 2005.
DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em Revista, Curitiba, n. 24, p. 213–225, 2004.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GOMES, Isabel Lourenço. Formação de mediadores em museus de ciência. 2013. Dissertação (Mestrado em Museologia e Patrimônio) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro; MAST, Rio de Janeiro, 2013.
HANDFAS, Esther.; GRANATO, Marcus; LOURENÇO, Marta. Museus de ciência e tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro: três experiências. In: IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL CULTURA MATERIAL E PATRIMÔNIO DA CIÊNCIA E
TECNOLOGIA. Cultura Material e Patrimônio da Ciência e Tecnologia. Anais... Rio de Janeiro: MAST, 2016. p. 42–64.
INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Guia dos museus brasileiros. Brasília: Ibram, 2011.
MOITA, Filomena Maria Golçalves da Silva Cordeiro; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra de. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, p. 269–280, 2009.
MOURA, Maria Lúcia Seidl de; FERREIRA, Maria Cristina. Projeto de pesquisa: elaboração, redação e apresentação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2005.
PAULA, João Antônio. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 5–23, 2013.
POULOT, Dominiq. Museu e a museologia. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
RIO DE JANEIRO (Estado). Secretaria de Estado de Cultura do Rio de Janeiro. Museus RJ: um guia de memórias e afetividades. Rio de Janeiro, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Isabel Van Der Ley Lima, Cristina Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).