Triangular: Art of This Century”: a contemporary art collection at a University Museum
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p142-166Keywords:
Contemporary art, Museum collections, Curatorship, University museumsAbstract
This article presents and analyses the formation and dissemination of the contemporary art collection ‘Triangular: art of this century,’ held at Casa de Cultura da América Latina in the University of Brasília (UnB), result of a joint project developed by professors, students, and university employees between August 2019 and March 2021. This paper seeks to consolidate the theoretical and methodological assumptions that guide both the curatorial axes that originated the collection and exhibition of the same name, held at Casa Niemeyer, and the learning processes involving student participation throughout all phases of the project. It also discusses the Casa Niemeyer Digital project, consisting of strategies adopted to explore and disseminate the collection by digital media in response to the limited in-person visits imposed by the COVID-19 pandemic.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. 4. ed. Perspectiva: São Paulo, 2010.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
HAMILTON, James. The Role of the University Curator in the 1990s. Museum Management and Curatorship, Abingdon-on-Thames, v. 14, n. 1, p. 73 79, 1995.
HAMMOND, Anna et al. The Role of the University Art Museum and Gallery. Art Journal, New York, v. 65, n. 3, p. 20 39, 2006.Disponível em: http://www.jstor.org/stable/20068479. Acesso em: 16 jun. 2020.
KRÜGER, Constance von. A coleção – um gesto poético: uma leitura benjaminiana sobre o colecionismo. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, v. 8, p. 71 78, 2014.
LOURENÇO, Marta C. Contributions to the History of University Museums and Collections in Europe. UMAC Journal, Berlin, v. 3, p. 17 26, 2003. DOI: https://doi.org/10.18452/8549. Disponível em: https://bit.ly/3e5oZBH. Acesso em: 5 maio 2020.
MARTINS, Dalton Lopes; CARMO, Danielle do; SANTOS, Waldece Soares dos. A presença dos museus brasileiros nas mídias sociais: o caso Facebook. Revista Morpheus, Rio de Janeiro, v. 10, n. 17, p. 1 18, 2018.
MARTINS, Dalton Lopes; SILVA, Marcel Ferrante; CARMO, Danielle do. Acervos em rede: perspectivas para as instituições culturais em tempos de cultura digital. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 194 216, 2018.
MIGNOLO, Walter. Aesthesis Decolonial. CALLE14, Bogotá, v. 4, n. 4, p. 10 25, 2010.
MOULIOU, Marlen. Engaging with University Museum Collections: Paradigms of Participatory Museum Practice. In: MOULIOU, Marlen et al. Turning Ιnside Οut European University Heritage: Collections, Audiences, Stakeholders. Athens: National and Kapodistrian University, 2018, p. 127-134.
OLIVEIRA, Emerson Dionísio de; FERREIRA, Anselise Weingartner. A construção de um acervo: princípios e estratégias de classificação. Patrimônio e História, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 96 112, 2012.
PERRA, Hija de. Interpretações imundas de como a Teoria Queer coloniza nosso contexto sudaca, pobre de aspirações e terceiro-mundista, perturbando com novas construções de gênero aos humanos encantados com a heteronorma. Revista Periodicus, Salvador, v. 1, n. 2, p. 291 298, 2014.
PREZIOSI, Donald. The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford: Oxford University Press, 2009.
REILLY, Maura. Curatorial Activism: Towards an Ethics of Curating. London: Thames and Hudson, 2018.
ROMAN, Ana. Por uma coleção pública sem condições. Le Monde Diplomatique, [s. l.], 17 dez. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3e0dVWq. Acesso em: 22 maio 2020.
SHOHAT, Ellen. The Shaping of Mizrahi Studies: A Relational Approach. Israel Studies Forum, v. 17, n. 2, p. 86-93, 2002. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/41804897. Acesso em: 22 jun. 2020.
SMITH, Terry. Thinking Contemporary Curating. New York: Independent Curators International, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Candida Avelar, Victor Zaiden
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).