Museu da Escola Catarinense: school heritage in collections, experiences and reflections
Patrimonio scolastico in collezioni, esperienze e riflessioni.
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp209-246Keywords:
Education, Memory of education, School material culture, University museumsAbstract
This study intent to showing the collections of the Museu da Escola Catarinense of the State University of Santa Catarina is presented and its museum potential inserted in the university structure in the same building that, in 1964, started to house the first Faculty of Education in Brazil, giving rise to the University for the Development of the State of Santa Catarina – currently, Udesc. We can relate it to the problem of a certain invisibility of this type of museum in Brazil, even though such collections are part of our life. We intend to give evidence to studies, experiences and reflections on the presence of our museum in the community, in addition to making it more known among a specialized audience. We will briefly discuss the technological advances implemented at the Museu da Escola Catarinense and its contribution to the preservation of school education in the state, as well as a preserved school space and its actions and development with sustainability, focusing on its collection its importance as educational heritage.
Throughout this process, the preservation of a cultural heritage from Santa Catarina linked to Education is emphasized, which constitutes a source
of research, since they are materials that are not restricted to traditional supports of historical documentation, but full of stories. The Museum is
an important educational space to develop critical capacity, reinforce and feed energy, and to project the future.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo?: e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
BUSINESS “MUSEU DA ESCOLA CATARINENSE – MESC – Udesc” Disponível em : https://
www.google.com/maps/place/MESC/@-27.5979595,-48.5507345,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0xcc05870e5ec052bc!8m2!3d-27.5979595!4d-48.5485458. Acesso em: 10 mai. 2020.
DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível (1979-2004).Florianópolis: UFSC, 2012.
HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
MAKOWIECKY, Sandra; GOUDEL, Francine; CRISPE, Juliana. Quando a arte não tem fronteiras. Arte & Crítica, ano XVII, n. 51, set. 2019. Disponível em: http://abca.art.br/httpdocs/quando-a-arte-nao-tem-fronteiras-sandra-makowiecky-juliana-crispe-e-francinegoudel/. Acesso em: 5 jan. 2021.
MAKOWIECKY, Sandra; GOUDARD, Beatriz; HENICKA, Marli. Painéis de formatura do acervo do Museu da Escola Catarinense: patrimônio histórico cultural do estado. Florianópolis: Udesc, 2019. v. 1.
MAKOWIECKY, Sandra; GOUDARD, Beatriz; HENICKA, Marli. Museu da Escola Catarinense da Udesc e outros museus do mundo: memória e história visual. Palhoça: Lilás, 2020.
MAKOWIECKY, Sandra; GOUDARD, Beatriz (Org.). Museu da Escola Catarinense: por um legado de transmissão e herança. Florianópolis: Udesc, 2018. v. 1.
MAKOWIECKY, Sandra. Museu da Escola Catarinense em sobrevivências possíveis. In: 24. ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS – ANPAP- COMPARTILHAMENTOS NA ARTE: REDES E CONEXÕES. Anais… Santa Maria: UFSMaria, 2015. v. 1. p. 1944-1962.
MAKOWIECKY, Sandra. Museu da Escola Catarinense: por uma biografia das coisas. In: XXXVI COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE: ARTE EM AÇÃO, Campinas. Anais… Rio de Janeiro: CBHA, 2016. v. 1. p. 479-490.
MESC TOUR: áudio guia. Disponível em: https://tourvirtual360.com.br/mesc/audioguia/. Acesso em: 10 mai. 2020.
MESC TOUR VIRTUAL. Disponível em: http://mesc.tourvirtual360.com.br. Acesso em: 10 mai. 2020.
MORIN, Edgar. O problema epistemológico da complexidade. 3.ed. Portugal: Publicações Europa-América, 2002.
SILVA, Vera Lúcia Gaspar da; SCHUEROFF, Dilce. Memória docente: Historia de professores catarinenses ( 1890-1950). Florianópolis: Udesc, 2010.
PLANO museológico do MESC 2020-2025. [s.d.] Disponível em: http://www1.udesc.br/?id=2318. Acesso em: 5 jan. 2021.
SILVA, Vera Lucia Gaspar da; PETRY, Marília Gabriela (Orgs.) Brinquedos da minha infância: coleção Aldo Nunes catálogo. Florianópolis: SEA-Diretoria de Gestão Documental, 2008.
SILVA, Vera Lucia Gaspar da; EGGERT- STEINDEL, Gisela. Museu da Escola Catarinense de Santa Catarina – Brasil: uma biografia. Revista Pedagógica, Chapecó, ano 16, n. 29, v.2, p. 381-420, jul./dez. 2012. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/1457. Acesso em: 4 dez. 2018.
VINÃS, Salvador Muñoz. Teoria contemporânea de la restauración. Madrid: Síntesis, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sandra Makowiecky, Beatriz Goudard
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).