Notes on a University Art Museum during pandemic times: UFCc’s Museum of Art, between reinventions and resignifications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p366-393

Keywords:

Art Museum, Museum administration, Museum communication, University museums

Abstract

This paper discusses the actions and projects developed by the Art Museum of the Federal University of Ceará (Mauc/UFC) during social isolation due to the COVID-19 pandemic. During that time, the museum staff began to carry out their work remotely, seeking strategies to serve the public, producing content for the digital environment, and offering professional qualification by courses and intra and interinstitutional partnerships. The actions generated new ways of articulating and making society present, strengthening previous ties and creating new ones, favoring dialogues, exchanges and new ways of being a museum. Based on a reading of institutional documents elaborated by the museum staff while carrying out the tasks during the pandemic, and other key documents on the history and management of the museum, the texts presents Mauc’s history and its management and performance policies before and during the COVID-19 pandemic. Thus, this is a multi-layered report on management policies and museum performance in times of crisis, reflecting on the challenges and experiences of a university museum to contribute with broader reflections on museology, its current dilemmas and on the role of art, culture and science in pandemic times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Graciele Karine Siqueira, Universidade Federal do Ceará

    Museóloga pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Mestre em Museologia e Patrimônio pelo Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio (PPG-PMUS) – convênio Unirio/Museu de Astronomia e Ciências Afins (Mast). Diretora do Museu de Arte da Universidade Federal do Ceará.

  • Saulo Moreno Rocha, Universidade Federal do Ceará

    Museólogo pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Museologia e Patrimônio pelo Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio (PPG-PMUS) – convênio Unirio/Mast. Coordenador do Núcleo Educativo do Museu de Arte da Universidade Federal do Ceará.

  • Helem Cristina Ribeiro de Oliveira Correia, Universidade Federal do Ceará

    Administradora pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Estratégia e Gestão Empresarial pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestranda em Museologia pela Universidade de São Paulo. Administradora do Museu de Arte da UFC.

  • Kathleen Raelle De Paiva Silveira, Universidade Federal do Ceará

    Designer de Moda pela Universidade Federal do Ceará (UFC), mestre em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal do Ceará e coordenadora do Núcleo de Comunicação do Museu de Arte da UFC.

References

MARTINS FILHO, Antonio. A ideia da criação do Museu de Arte. In: MARTINS FILHO, Antonio. O outro lado da história. Fortaleza: Edições Universidade Federal do Ceará, 1983. p. 192 195.

MICHELON, Francisca Ferreira. Museus universitários: uma política para lugares de conhecimento. Expressa Extensão, Pelotas, RS, v. 19, n. 2, p. 165 168, 2014.

MORENO-ROCHA, Saulo; CORREIA, Helem Cristina Ribeiro de Oliveira. Laboratório de Práticas Experimentais em Arte e Educação Museal do Mauc (LAPEArte): Projeto de Extensão, Programa de Promoção da Cultura Artística (PPCA) - Secretaria de Cultura Artística da UFC. Fortaleza: Museu de Arte da UFC, 2020.

PEREIRA, Marcele Regina Nogueira. Entre dimensões e funções educativas: a trajetória da 5ª Seção de Assistência ao Ensino de História Natural do Museu Nacional. 2010. Dissertação (Mestrado em Museologia e Patrimônio) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/Museu de Astronomia e Ciências Afins, Rio de Janeiro, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71 94, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004. Acesso em: 27 jun. 2022.

SIQUEIRA, Graciele Karine; CORREIA, Helem Cristina Ribeiro de Oliveira; MORENO ROCHA, Saulo. A implantação do Núcleo Educativo do Mauc: políticas públicas, planejamento e experimentação. In: CASTRO, Fernanda; SOARES, Ozias; COSTA, Andréa (org.). Educação museal: conceitos, história e políticas. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2020. 3. v. p. 30 43.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Resolução 104. Fortaleza: Conselho Universitário/Reitoria, 1961.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Relatório anual. Fortaleza: Museu de Arte da UFC, 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Relatório anual. Fortaleza: Museu de Arte da UFC, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Relatório anual. Fortaleza: Museu de Arte da UFC, 2021.

Published

2022-09-02

How to Cite

Siqueira, G. K., Rocha, S. M., Correia, H. C. R. de O., & Silveira, K. R. D. P. (2022). Notes on a University Art Museum during pandemic times: UFCc’s Museum of Art, between reinventions and resignifications. Revista CPC, 17(33), 366-393. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p366-393