Scientific-cultural spaces and leisure during the pandemic: anaysis of nine São Paulo para Crianças live streams

Authors

  • Ana Luiza Cerqueira das Neves Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia
  • Bárbara de Almeida Perão Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia
  • Jéssica Noberto Rocha Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-9754-3874
  • Luisa Massarani Fundação Oswaldo Cruz https://orcid.org/0000-0002-5710-7242

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i31p299-326

Keywords:

Scientific communication, Science and technology museums, Non-formal education

Abstract

In this exploratory, qualitative study, we aim to understand how museums, zoos, and aquariums in São Paulo engaged with their audiences during
social isolation by live streaming activities during the initial quarantine phase. In particular, we carried out a content analysis of the nine live  streams from scientific-cultural spaces transmitted by the social media of the São Paulo para crianças portal  between March and June 2020. We analyzed the data with the support of the software Dedoose. The results indicate that the mediators repeated patterns of presential activities in  these spaces and based their communicative processes predominantly on the exposition of information about the different elements of the activity. In the case of live streams in exhibitions with live animals, the most discussed contents were related to behavior, feeding, and habitat of the exhibited species. The activities transmitted by museums, on the other hand, addressed scientific concepts more frequently. Social media played a fundamental role not only in the dissemination and execution of activities, but also in expanding the public’s access to leisure combined with educational experiences with science themes during the period of social isolation.

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Author Biographies

  • Ana Luiza Cerqueira das Neves, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

    Possui licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). É mestre pelo Programa de Pós Graduação Interunidades em Ensino de Ciências - Modalidade Ensino de Biologia na Universidade de São Paulo - USP com pesquisas na linha de educação não-formal. Atualmente é bolsista de treinamento e capacitação técnica nível 5 da Faperj, atuando no INCT em Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia.

  • Bárbara de Almeida Perão, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

    Possui graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho campus de Presidente Prudente (FCT/Unesp) e especialização em Educação Ambiental e Sustentabilidade pelo Centro Universitário Internacional - Uninter. Atualmente é bolsista do CNPq na modalidade EXP-C, atuando no INCT de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT).Possui graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho campus de Presidente Prudente (FCT/Unesp) e especialização em Educação Ambiental e Sustentabilidade pelo Centro Universitário Internacional - Uninter. Atualmente é bolsista do CNPq na modalidade EXP-C, atuando no INCT de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT).

  • Jéssica Noberto Rocha, Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro

    Divulgadora científica e pesquisadora da Fundação Centro de Ciências e de Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (Fundação Cecierj) e Jovem Cientista do Nosso Estado, pela Faperj. Coordenadora do grupo de pesquisa Museus e Centros de Ciências Acessíveis (MCCAC), pesquisadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT) e da Red De Museos y Centros De Ciencia (Musa Iberoamericana – CYTED).

  • Luisa Massarani, Fundação Oswaldo Cruz

    Coordenadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia e de Musa Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia, Cyted. Pesquisadora da Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz. Bolsista Produtividade do CNPq 1B e Cientista do Nosso Estado (Faperj).

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Published

2021-06-06

Issue

Section

Cultural Heritage

How to Cite

Neves, A. L. C. das, Perão, B. de A., Rocha, J. N., & Massarani, L. (2021). Scientific-cultural spaces and leisure during the pandemic: anaysis of nine São Paulo para Crianças live streams. Revista CPC, 16(31), 299-326. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i31p299-326