THE WEAVE AND THE COSTUMING: METAPHORS OF FEMALE EMPOWERMENT IN TWO SHORT STORIES BY MARINA COLASANTI

Authors

  • Enedir Silva Santos Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/Campus de Três Lagoas
  • Kelcilene Grácia Rodrigues Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/Campus de Três Lagoas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i15p160-174

Keywords:

Literature. Female Authorship. Weave Narrative. Metaphor

Abstract

The tales of Marina Colasanti seem to roam, at first glance, between the real and the fantastic, which match the actions that lead human relationships and their dilemmas. Inserted into the narrative meanders to raise much broader reflections, the tales of the writer are interlaced with words and situations that reveal daily life and the behavior required from women. From the analysis of short stories "A moça tecelã", of the book Doze reais e a moça no labirinto do vento (1982), and "Plano matrimonial", in Contos de amor rasgado (1982), we show how the author builds, metaphorically, on the narrative the men clothes and Weaver's work to reflect about the empowerment of women. The tales have in common the heterosexual relationship of the protagonists by male costumes, which brokered of symbology and reveal, in the literary context, the explanation of the social place of the woman and the man, seen as one of the lines that aligned the human experience. In this way, Marina Colasanti weaves, in discursive story, the networks of meanings and the feminine action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Enedir Silva Santos, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/Campus de Três Lagoas
    Doutoranda em Estudos Literários da UFMS/CPTL.
  • Kelcilene Grácia Rodrigues, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/Campus de Três Lagoas
    Prof. Dr. Kelcilene Grácia-Rodrigues

References

ALMEIDA, L. Cozinhar é igual a tecer que é igual a narrar. Espéculo. Madri, n. 28, nov. 2004. Disponível em: <http://www.ucm.es/info/especulo/numero28/cozinhar.html. Acesso em: 15 jul. 2015.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BRANDÃO, R. S. “O lugar do texto sobre o feminino”. In: CASTELLO BRANCO, L., BRANDÃO, R. S. A mulher escrita. Rio de Janeiro: Casa Maria Editorial: LTC, 1989. p. 21-24.

CAMPELLO, E. A tessitura da escrita: Do mito à expressão pela arte. Interdisciplinar, Piauí, Ano 3, v. 7, nº. 7, p. 43‐57, Jul/Dez de 2008. Disponível em: Acesso em: 15 jul 2015.

CANDIDO, A. Literatura e personagem. In: CANDIDO, A. et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 1976. p. 51-80.

COLASANTI, M. Mulher daqui pra frente. São Paulo: Círculo do livro, 1981.

COLASANTI, M. E por falar em amor. São Paulo: Círculo do livro, 1984.

COLASANTI, M. Contos de amor rasgados. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

COLASANTI, M. O leopardo é um animal delicado. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

COLASANTI, M. Por que nos perguntam se existimos. In: SHARPE, P. Entre resistir e identificar-se: para uma teoria da prática da narrativa brasileira de autoria feminina. Florianópolis: Editora Mulheres; Goiânia: Editora da UFG, 1997. p. 33-42.

COLASANTI, Marina. “A moça tecelã”. In: _____. Doze reis e a moça no labirinto do vento. 10. ed. São Paulo: Global, 2001, p. 9-14.

DALCASTAGNÈ, R. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Horizonte, 2012.

SHARPE, P. Imagens e poder: construindo a obra de Marina Colasanti. In: SHARPE, P. Entre resistir e identificar-se: para uma teoria da prática da narrativa brasileira de autoria feminina. Florianópolis: Editora Mulheres; Goiânia: Editora da UFG, 1997. p. 43-56.

XAVIER, E. Reflexões sobre a narrativa de autoria feminina. In: XAVIER, E. Tudo no feminino: a mulher e a narrativa brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1991. p. 9-16.

Published

2015-12-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

Santos, E. S., & Rodrigues, K. G. (2015). THE WEAVE AND THE COSTUMING: METAPHORS OF FEMALE EMPOWERMENT IN TWO SHORT STORIES BY MARINA COLASANTI. Revista Criação & Crítica, 15, 160-174. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i15p160-174