THE WEAVE AND THE COSTUMING: METAPHORS OF FEMALE EMPOWERMENT IN TWO SHORT STORIES BY MARINA COLASANTI
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i15p160-174Keywords:
Literature. Female Authorship. Weave Narrative. MetaphorAbstract
The tales of Marina Colasanti seem to roam, at first glance, between the real and the fantastic, which match the actions that lead human relationships and their dilemmas. Inserted into the narrative meanders to raise much broader reflections, the tales of the writer are interlaced with words and situations that reveal daily life and the behavior required from women. From the analysis of short stories "A moça tecelã", of the book Doze reais e a moça no labirinto do vento (1982), and "Plano matrimonial", in Contos de amor rasgado (1982), we show how the author builds, metaphorically, on the narrative the men clothes and Weaver's work to reflect about the empowerment of women. The tales have in common the heterosexual relationship of the protagonists by male costumes, which brokered of symbology and reveal, in the literary context, the explanation of the social place of the woman and the man, seen as one of the lines that aligned the human experience. In this way, Marina Colasanti weaves, in discursive story, the networks of meanings and the feminine action.
Downloads
References
ALMEIDA, L. Cozinhar é igual a tecer que é igual a narrar. Espéculo. Madri, n. 28, nov. 2004. Disponível em: <http://www.ucm.es/info/especulo/numero28/cozinhar.html. Acesso em: 15 jul. 2015.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BRANDÃO, R. S. “O lugar do texto sobre o feminino”. In: CASTELLO BRANCO, L., BRANDÃO, R. S. A mulher escrita. Rio de Janeiro: Casa Maria Editorial: LTC, 1989. p. 21-24.
CAMPELLO, E. A tessitura da escrita: Do mito à expressão pela arte. Interdisciplinar, Piauí, Ano 3, v. 7, nº. 7, p. 43‐57, Jul/Dez de 2008. Disponível em: Acesso em: 15 jul 2015.
CANDIDO, A. Literatura e personagem. In: CANDIDO, A. et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 1976. p. 51-80.
COLASANTI, M. Mulher daqui pra frente. São Paulo: Círculo do livro, 1981.
COLASANTI, M. E por falar em amor. São Paulo: Círculo do livro, 1984.
COLASANTI, M. Contos de amor rasgados. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
COLASANTI, M. O leopardo é um animal delicado. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
COLASANTI, M. Por que nos perguntam se existimos. In: SHARPE, P. Entre resistir e identificar-se: para uma teoria da prática da narrativa brasileira de autoria feminina. Florianópolis: Editora Mulheres; Goiânia: Editora da UFG, 1997. p. 33-42.
COLASANTI, Marina. “A moça tecelã”. In: _____. Doze reis e a moça no labirinto do vento. 10. ed. São Paulo: Global, 2001, p. 9-14.
DALCASTAGNÈ, R. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Horizonte, 2012.
SHARPE, P. Imagens e poder: construindo a obra de Marina Colasanti. In: SHARPE, P. Entre resistir e identificar-se: para uma teoria da prática da narrativa brasileira de autoria feminina. Florianópolis: Editora Mulheres; Goiânia: Editora da UFG, 1997. p. 43-56.
XAVIER, E. Reflexões sobre a narrativa de autoria feminina. In: XAVIER, E. Tudo no feminino: a mulher e a narrativa brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1991. p. 9-16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).