Ethics in the representatation of horror in Marguerite Duras’ La Douleur

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i21p16-36

Keywords:

testimonial literature; ethics; horror; Marguerite Duras

Abstract

From the perception that the horrors of the concentration and extermination camps forced us to question how literature in general and testimonial literature in specific portrays the past, so as their contribution to the future and to the shared world, the present article intends to investigate Marguerite Duras’ La Douleur (1985) from the perspective of the ethics of the representation of horror and pain.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Laura Degaspare Monte Mascaro, Universidade de São Paulo

    Graduada em Direito (2007) e Mestre pelo departamento de Filosofia e Teoria Geral do Direito da Faculdade de Direito da USP (2011). Doutora em Literatura Francesa pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP (2017).

References

AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

AGOSTINHO. A doutrina cristã: manual de exegese e formação cristã. São Paulo: Paulus, 2002.

ANTELME, R. L'Espèce humaine. Paris: Gallimard, 1957.

ARENDT, H. Compreensão e política: as dificuldades da compreensão. In: ________. Compreender: formação, exílio e totalitarismo (ensaios) 1930-54. São Paulo: Companhia das Letras, 2008. p. 330-45

ARENDT, H. Responsabilidade e julgamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

ARENDT, H. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Rio de Janeiro: Relume Dumará/ UFRJ, 1992.

BAJOMÉE, D. D'une phénoménologie de la représentation à une ontologie de la douleur. In: ________. Duras ou la douleur . Bruxelles: De Boeck-Wesmael, 1989.

BERWANGER DA SILVA, M. L. Marguerite Duras et l’expérience contemporaine. In.: COLLOQUE INTERNATIONAL MARGUERITE DURAS, 2014, São Paulo. [Manuscrito digitado do trabalho apresentado] ... Sao Paulo: Universidade de São Paulo, 2014.

BESSIÈRE, J. Marguerite Duras dans les années 1970 et 1980. Repetitions de l'oeuvre, figures de l'incarnation: de la douleur au depassement du negatif. In.: COLLOQUE INTERNATIONAL MARGUERITE DURAS, 2014, São Paulo. [Manuscrito digitado do trabalho apresentado] … São Paulo: Universidade de São Paulo, 2014.

BLANCHOT, M. Le journal intime et le récit. In: ________. Le livre à venir. Paris: Gallimard, 1959. p. 252-9.

BLOT-LABARRÈRE, C. Marguerite Duras. Paris: Éditions du Seuil, 1992.

BOGAERT, S. La Douleur: Notice. In: DURAS, M. Œuvres complètes. Paris: Gallimard, 2014. v. 4, p. 1327-47.

BORNAND, M. Témoignage et fiction: les récits de rescapés dans la littérature de langue française, 1945-2000. [S. l.]: Librairie Droz, 2004.

BOURDIL, P.-Y. Les miroirs du moi: Les Héros et les Fous. Paris: L'école, 1987

CROWLEY, M. A.-M. S., ou la Politique Cryptée de Duras. La Revue des Lettres Modernes, [S. l.] , v. 4 , p. 3-113, 2010.

DE CHALONGE, F. La Douleur, le ‘journal intemporel’ de Marguerite Duras. In: HERMETET, A.-R.; PAUL, J.-M. (Eds.). Écritures autobiographiques: Entre confessoin et dissimulation. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2010. p. 195-215.

DERRIDA, J. A Farmácia de Platão. Tradução de Rogerio da Costa. São Paulo: Iluminuras, 2005

DERRIDA, J. Pardonner: l'impardonnable et l'imprescriptible. In:________. Jacques Derrida: Cahier de L'Herne. Paris: Éditions de l'Herne, 2004a. p. 541-560

DERRIDA, J. Poétique et politique du témoignage. In: ________. Jacques Derrida: Cahier de l'Herne. Paris: Éditions de l'Herne, 2004b. p. 521-539.

DERRIDA, J. Témoignage (3). 1er dec. 1993. Fac-símile de manuscrito. (Fond Jacques Derrida, DRR 178). Disponível em IMEC, Caen, França.

DERRIDA, J. Témoigner (4). 9 déc. 1992. Fac-símile de manuscrito. (Fond Jacques Derrida, DRR 178). Disponível em IMEC, Caen, França.

DERRIDA, J.; ROUDINESCO, E. De que amanhã: diálogo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

DURAS, M. Cahiers de la guerre et autres textes. Édition établie par Sophie Bogaert et Olivier Corpet. Paris: P.O.L/Imec, 2006.

DURAS, M. J’ai toujours déséspérement filmé. Cahiers du Cinema, Paris, n. 426, déc. 1989 (Entrevista concedida a NOGUEZ, D.).

DURAS, M. La Douleur. Paris: P.O.L, 1985.

DURAS, M. Écrire. Paris: Éditions Gallimard, 1993.

DURAS, M. Hiroshima mon amour. Paris: Gallimard, 1972.

DURAS, M. Les yeux verts. In: ________. Œuvres complètes. Paris: Gallimard, 2014. v. 3, p. 640-795.

DURAS, M.; GAUTHIER, X. Les Parleuses. In: _______. Œuvres complètes. Paris: Gallimard, 2014. v.3, p. 3-167

FERNANDES, M.-P. Travailler avec Duras: La musica deuxième. Paris: Gallimard, 1986.

GAGNEBIN, J. M. Após Auschwitz. In: SELIGMANN-SILVA, M. (Org.) História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003. p. 91-111

GRÉSILLON, A. Eléments de critique génétique: Lire les manuscrits modernes. Paris: P. U. France, 1994.

HEIDEGGER, M. Parmênides. Petrópolis: Vozes, 2008.

HOMERO. Canto XXIII. In: _________. Odisseia. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 569-581.

HOUAISS, A. Minidicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2003.

KEHL, M. R. O sexo, a morte, a mãe e o mal. In: NESTROVSKI A.; SELIGMANN-SILVA, M. (Orgs.) Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000. p. 137-148.

KERTÉSZ, I. Kaddish pour l'enfant qui ne naîtra pas. Traduit du hongrois par Nathalia Zarenba-Huzsvai et Charles Zaremba. Arles: Babel, 2003.

LAMY, S.; ROY, A. (Eds.). Marguerite Duras à Montreal. Québec: Ed. Spirale, 1981.

LEBRUN, G. Sombra e luz em Platão. In: NOVAES, A. (org.) O Olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. pp. 21-30

LEVI, P. Os afogados e os sobreviventes: os delitos, os castigos, as penas, as impunidades. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

LOIGNON, S. Faire front: La Douleur de Marguerite Duras. In: MARTINIERE, N; MENAHEZE, S. (Eds.). Écrire la frontière. Limoges: Pulim, 2003. p. 265-275

PERRONE-MOISÉS, C. O perdão e os crimes contra a humanidade: um diálogo entre Hannah Arendt e Jacques Derrida”. In: ________. Direito Internacional Penal: Imunidades e Anistias. São Paulo: Manole, 2012. p. 133-44

PERRONE-MOISÉS, L. Flores da escrivaninha: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

PERRONE-MOISÉS, L. A imagem absoluta. In: Duras, M. O amante. São Paulo: COSACNAIFY, 2013.

RICOEUR, P. Temps et récit: Le temps raconté. Paris: Seuil, 1991. v. 3

ROBERT MORAES, E. A memória da fera. In: NESTROVSKI, A.; SELIGMANN-SILVA, M. (Orgs.). Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000. p. 149-56

SELIGMANN-SILVA, M. Apresentação da questão. In: SELIGMANN-SILVA, M. (Org.) História, memória, literatura: O testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora UNICAMP, 2003a. p. 45-58.

SELIGMANN-SILVA, M. A história como trauma. In: NESTROVSKI A.; SELIGMANN-SILVA, M. (Orgs.) Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000. p. 73-98.

SELIGMANN-SILVA, M. Reflexões sobre a memória, a história e o esquecimento. In: SELIGMANN-SILVA, M. (Org.). História, memória, literatura: O testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora UNICAMP, 2003b. p. 59-86

ZAMORA, J. A. Tiempo, memoria e interrupción revolucionária: sobre la actualidad de W. Benjamin. In: ASSY, B. et al (Coord.) Direitos humanos: justiça, verdade e memória. Rio de Janeiro: Ed. Lumen Juris, 2012. p. 97-125

Published

2018-11-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mascaro, L. D. M. (2018). Ethics in the representatation of horror in Marguerite Duras’ La Douleur. Revista Criação & Crítica, 21, 16-36. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i21p16-36