Photography and writing

presence in absentia

Authors

  • Laura Taddei Brandini Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v1i25p119-132

Keywords:

Photography, Literature, Death, Roland Barthes

Abstract

The purpose of this article is to re-read Roland Barthes’s Camera Lucida (1980) in view of the web of relationships that this work creates by linking photography, writing and mourning. In order to achieve this aim, as numerous critics do, I defend its understand not as a theoretical but as a literary text in which the writer exposes the reflective path he travels to try to find his dead mother again. The differential of this text in relation to the critical fortune about this book which was the last one that Barthes published in his life lies in showing how from the contemplation of photography the writer goes to the writing of it, which is the writing of nothing to say. In this process, the time, as an element of the narrative, plays a fundamental role, as my analysis of the barthesian text will demonstrate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Laura Taddei Brandini, Universidade Estadual de Londrina

    Laura Taddei Brandini (laura@uel.br) é graduada em Letras pela Universidade de São Paulo. Fez mestrado na mesma instituição, tendo estudado as marcas francesas nas crônicas de Tarsila do Amaral, e obteve um Diplôme d’Études Approfondies (DEA) na Universidade de Genebra com uma dissertação sobre autores franceses no Diário Crítico de Sérgio Milliet. É doutora pelas universidades de São Paulo e de Genebra com tese sobre a recepção de Roland Barthes no Brasil. Desde 2009 é Professora de Literatura Francesa e Teorias da Tradução na Universidade Estadual de Londrina. Publicou Crônicas e outros escritos de Tarsila do Amaral (Unicamp, 2008), as traduções das seguintes obras de Antoine Compagnon: Literatura para quê? (UFMG, 2009) e Os Antimodernos: de Joseph de Maistre a Roland Barthes (UFMG, 2011), bem como organizou a coletânea Brasil e França: laços literários (EDUEL, no prelo). Atualmente é pós-doutoranda no Centre de Recherches en Littérature Comparée da Universidade de Paris IV – Sorbonne.

References

BARTHES, Roland. A Preparação do romance I – Da vida à obra. Notas de cursos e seminários no Collège de France, 1978-1979. Texto estabelecido, anotado e apresentado por Nathalie Léger. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo : Martins Fontes, 2005.
BARTHES, Roland. A Preparação do romance II – A obra como Vontade. Notas de curso no Collège de France 1979-1980. Texto estabelecido e anotado por Nathalie Léger. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo : Martins Fontes, 2005a.
BARTHES, Roland. Diário de luto. 26 de outubro de 1977 – 15 de setembro de 1979. Texto estabelecido e anotado por Nathalie Léger. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo : WMF Martins Fontes, 2009.
BARTHES, Roland. A Câmara clara. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro : Nova Fronteira, 2015.
BENJAMIN, Walter. « L’œuvre d’art à l’ère de sa reproductibilité technique ». In Essais II 1935-1940. Tradução do alemão de Maurice de Gandillac. Paris : Denoël, 1983, p. 87-126.
COMPAGNON, Antoine. « Roland Barthes em São Policarpo ». Os Antimodernos. De Joseph de Maistre a Roland Barthes. Tradução de Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte : Editora UFMG, 2011, p. 417-453.
COMPAGNON, Antoine. A Era das cartas. Tradução de Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte : Editora UFMG, 2019.
FONTANARI, Rodrigo. Roland Barthes e a revelação profana da fotografia. São Paulo : EDUC, 2015.
KNIGHT, Diana. « ‘É necessário escolher’ : Barthes diante da aposta de Pascal ». In PINO, Claudia Amigo, BRANDINI, Laura Taddei, BARBOSA, Márcio Venício. Roland Barthes Plural. São Paulo : Humanitas, 2017, p. 29-43.
MARTY, Éric. « Présentation ». In BARTHES, Roland. Œuvres complètes. Edição organizada por Éric Marty. Paris : Seuil, 2002, v. 5, p. 9-22.
MARTY, Éric. Roland Barthes, la littérature et le droit à la mort. Paris : Seuil, 2010.
PINO, Claudia Amigo. Roland Barthes : a aventura do romance. Rio de Janeiro : 7Letras, 2015.
ROGER, Philippe. Roland Barthes, roman. Paris : Grasset, 1986.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo : Companhia das Letras, 2003.
SONTAG, Susan. L’Écriture même : à propos de Barthes. Tradução de Philippe Blanchard em colaboração com a autora. Paris : Christian Bourgois, 2009.
THOMAS, Chantal. « La Photo du Jardin d’Hiver ». Critique, Paris, v. 38, n. 423-424, p. 797-804, 1982.

Published

2019-12-27

How to Cite

Brandini, L. T. (2019). Photography and writing: presence in absentia. Revista Criação & Crítica, 1(25), 119-132. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v1i25p119-132