“But after all, what do women want?" Women's place in the work Em Surdina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p105-120

Keywords:

Woman, Criticism, Tradition, 1930s, Lúcia Miguel Pereira

Abstract

Em Surdina (1933) is the second novel published by Lúcia Miguel Pereira. As Luís Bueno (2006) explains, this work has a strong documental tendency which is common in the social novels of the 1930s. Thus, it highlights the contradictions of time, from the breakdown of values, turning into habits, to the mediating role of work in the construction of identities, the economy and international relations. However, the most evident dialogue with the context can be seen in the characters' posture, especially in some women’s fear of living life. In the narrative, there are characters that experience different types of sensations; however, the narrative is led by Cecília whose existence has been questioned since the marriage proposal. If in the traditional discourse, marriage is the man’s form of control over the woman, conversely, in this narrative, marriage is considered in a critical way as the only way for women to enjoy life. This invitation to seize the day provokes in Cecília a certain questioning about herself and about the traditional context that conditions the practices, especially of women. Therefore, the narrative presents us with mechanisms for reflecting on the woman's way of life and the place they occupy in that society, both fictional and real.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edwirgens Aparecida Ribeiro Lopes de Almeida, Universidade Estadual de Montes Claros

    Pós doutora em Literatura brasileira - UFMG. Doutora em Literatura- UNB. Doutora em Literatura espanhola e hispano-americana-USP. Professora do Departamento de Comunicação e letras e do Programa de Pós-graduação em letras/literatura da Unimontes-MG. Autora dos livros O legado ficcional de Lúcia Miguel pereira- escritos da tradição, e Por trás do véu e da espada”- o disfarce subjacente à representação das personagens cervantinas, publicados pela Editora Mulheres e Crítica, poética e relações de gênero: uma releitura de Memórias de um sargento de milícias, publicado pela Editora Annablume, dentre outros.

References

ALVES, Branca Moreira; PITANGUY, Jacqueline. O que é feminismo. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1983.

BADINTER, Elisabeth. XY: sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: a experiência vivida. Trad. Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

BUENO, Luís. Uma história do romance de 30. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; Campinas: Editora da Unicamp, 2006.

COELHO, Nelly Novaes. “A literatura feminina no Brasil- das origens medievais ao século XX”. In: DUARTE, Constância; DUARTE, Eduardo de Assis; BEZERRA, Kátia. (Orgs.)

Mulher e literatura: I- gênero e representação. Teoria, história e crítica. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002. Coleção Mulher & Literatura.

PRIORE, Mary del. História do amor no Brasil. São Paulo: Contexto, 2005.

FREUD, Sigmund. “A feminidade”. Trad. Odilon Galloti, Isaac Izecksohn e Gladstone Parente. In: FREUD, Sigmund. Obras completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Delta, s.d. p.117-141.

GIULANI, Paola Cappellin. “Os movimentos de trabalhadoras e a sociedade brasileira”. In: PRIORE, Mary del. História das mulheres no Brasil. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1997.

NYE, Andrea. Teorias feministas e as filosofias do homem. Trad. Nathanael C. Caixeiro. Rio de Janeiro: Recorde: Rosa dos tempos, 1995.

PEREIRA, Lúcia Miguel. Em surdina. Rio de Janeiro: Ariel, 1933.

RAGO, Margareth. “Trabalho feminino e sexualidade”. In: DEL PRIORE, Mary. História das mulheres no Brasil. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1997.

WANDERLEY, Márcia Cavendish. “Lúcia Miguel Pereira: do conservadorismo ao liberalismo”. In: RAMALHO, Christina (Org.) Literatura e feminismo: Propostas teóricas e reflexões críticas. Rio de Janeiro: Elo Editora, 1999. p.73-84.

Published

2021-05-12

How to Cite

Almeida, E. A. R. L. de. (2021). “But after all, what do women want?" Women’s place in the work Em Surdina. Revista Criação & Crítica, 29, 105-120. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p105-120