Maya Angelou: biography and social chronicle in I know why the bird sings in the cage

Authors

  • Angela Maria Rubel Fanini Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Jucélia Amaral Secretaria Municipal de Educação do Paraná
  • Paulo Henrique da Cruz Sandrini Centro Universitário Campus Andrade

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i27p163-181

Keywords:

Afro-American literature, Autobiography, Female writing, Maya Angelou

Abstract

In this article we intend to analyze the autobiography I know why the bird sings in the cage, by African-American writer Maya Angelou, from the perspective of the philosophy of language by Mikhail Bakhtin and his Circle, using us, above all, of key concepts such as exotopia and dialogism. In addition, we intend to highlight the social character of the discursive genre in question which, in this case, allows the author to narrate about the lived subjectively while telling the story of the African-American subject and his struggles and resistance, intertwining the discourse personal from biography to social. Emphasizing female voices in the novel and their protagonism is also a relevant point of our study, since the writer tells her story with the clear objective of demonstrating that, although there is subjective specificity, there is also a kind of common destiny for African-American women . Through positive and optimistic prose, it can be seen that the vicissitudes of life do not weaken black resistance in the USA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Angela Maria Rubel Fanini, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

    Doutora em Teoria Literária pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC e professora do Centro Universitário Campus Andrade, Uniandrade, e da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR. Bolsista em produtividade em pesquisa do CNPq.

  • Jucélia Amaral, Secretaria Municipal de Educação do Paraná

    Mestranda em Teoria Literária do Centro Universitário Campus Andrade, Uniandrade e professora da Secretaria Municipal de Educação do Paraná.

  • Paulo Henrique da Cruz Sandrini, Centro Universitário Campus Andrade

    Doutor em Letras pela Universidade Federal do Paraná, UFPR e professor do Centro Universitário Campus Andrade, Uniandrade.

References

ANGELOU, M. Eu Sei Por que o Pássaro Canta na Gaiola. Trad. Regiane Winarrski. Bauru: Astral Cultural, 2018.

ANGELOU, M. Maya Angelou, e ainda resisto. Disponível em:

https://www.nonetflix.com.br/maya-angelou-e-ainda-resisto/28668. Acesso em outubro 2019.

ANGELOU, M. Oprah Talks to Maya Angelou. Disponível em:

https://www.oprah.com/omagazine/oprah-interviews-maya-angelou/all. Acesso em agosto 2019.

BAKHTIN, M. O discurso no romance. In: Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Trad. Aurora F. Bernardini et alii. 6 ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

LUKÁCS, G. Ensaios sobre literatura. 2 ed. Trad. Leandri Konder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968

Published

2020-11-11

How to Cite

Fanini, A. M. R., Amaral, J., & Sandrini, P. H. da C. (2020). Maya Angelou: biography and social chronicle in I know why the bird sings in the cage. Revista Criação & Crítica, 27, 163-181. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i27p163-181