Six poetists today
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p4-19Keywords:
Women in literature, Contemporary Brazilian literature, PoetryAbstract
With the publication of 26 poets today (1976) and Those poets: an anthology of the 90s (1998), Heloisa Buarque de Hollanda bequeathed to the Brazilian reader public the opportunity of experiencing a literary production little known, specifically with regard to poetry. Among the selected writers was Ana Cristina Cesar, marginal generation icon, whose literature influenced a legion of readers. In the direction of the gesture raised by Hollanda (1976; 1998), the present article proposes to map six contemporary Brazilian poetists, having as selection criteria to think those who produce their literature not only just influenced by the poetic production of Ana C., but who wish to establish as an insurgent voice in poetry written by women. In this way, we hope to contribute to identifying the presence of the female poetry writer in the 21st century, filling spaces that the hegemonic and phallocentric logic still aims to erase and / or question.
Downloads
References
BEAUVOIR, S. “Por que sou feminista?”. Entrevista a Jean-Louis Servan-Schreiber, 1975. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=J-F2bwGtsMM&t=711s>. Acesso em: 10 jun. 2020.
BEAUVOIR, S. de. O segundo sexo. A experiência vivida. 2. ed. Trad. Sérgio Milliet. São Paulo: Difusão Europeia do livro, 1980.
BEBER, B. “Bruna Beber recorda infância nos anos 1990 com poemas de ‘Rua da Padaria’”, 2013a. Entrevista concedida a Susan Souza. Disponível em: <https://ultimosegundo.ig.com.br/cultura/livros/2013-07-28/bruna-beber-recorda-infancia-nosanos-1990-com-poemas-de-rua-da-padaria.html>. Acesso em: 10 jun. 2020.
BEBER, B. Rua da padaria. Rio de Janeiro: Record, 2013b.
BEBER, B. Ladainha. Rio de Janeiro: Record, 2017.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. 18. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
DUARTE, C. L. “Feminismo: uma história a ser contada”. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do tempo: 2019b, pp. 25-47.
FREITAS, A. Rilke shake. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
FREITAS, A. “Poema inédito de Angélica Freitas em homenagem a Ana Cristina Cesar” [reportagem], 2016. Disponível em:
<https://www1.folha.uol.com.br/serafina/2016/07/1785342-leia-poema-inedito-de-angelica-freitas-em-homenagem-a-ana-cristina-cesar.shtml>. Acesso em: 10 jun. 2020.
FREITAS, A. Um útero é do tamanho de um punho. São Paulo: Companhia das letras, 2017.
FREITAS, A. “A mulher é: uma googlagem”. In: eLyra: Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, v.7, n.6, 2016, pp. 353-356. Disponível em: <https://www.elyra.org/index.php/elyra/article/view/130>. Acesso em: 10 jun. 2020.
GARCIA, M. Um teste de resistores. Rio de Janeiro: 7Letras, 2016.GARCIA, M. Câmera lenta. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
HOLLANDA, H. B. de. (Org.). 26 poetas hoje. 4. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2001a.
HOLLANDA, H. B. de. (Org.). Esses poetas: uma antologia dos anos 90. 2. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2001b.
HOLLANDA, H. B. de. “Ana Cristina Cesar: cristais, heavy metal e tafetá”. In: CESAR, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das letras, 2013, pp. 450-451.
HOLLANDA, H. B. de. (Org.). Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
HOLLANDA, H. B. de. (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo: 2019a.
HOLLANDA, H. B. de. (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do tempo: 2019b.
KLEIN, J. “Na poesia”. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (Org.). Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018, pp. 105-137.
KUHNERT, D. “Nas artes”. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (Org.). Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018, pp. 75-104.
LUGONES, M. “Rumo a um feminismo decolonial”. In: HOLLANDA, H. B. de. (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo: 2019a, pp. 357-377.
MALUFE, A. C. Como se caísse devagar. São Paulo: Ed. 34, 2008.
MALUFE, A. C.. Quando não estou por perto. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012.
MARQUES, A. M. O livro das semelhanças. São Paulo: Companhia das Letras: 2015.
MARQUES, A. M.; EDUARDO, J. Como se fosse a casa: uma correspondência. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2017.
SANT’ANNA, A. Rabo de baleia. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
SANT’ANNA, A. Pé do ouvido. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
SCHMIDT, R. T. “Na literatura, mulheres que reescrevem a nação”. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do tempo: 2019b, pp. 65-79.
SIMÕES, Letícia “BRUTA aventura em versos” [documentário], 2011. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=-QLZ0z7JLiA>. Acesso em: 10 jun. 2020.
TV CULTURA DIGITAL. “Panorama com Clarice Lispector (1977)”. Entrevista concedida a Júlio Lerner. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ohHP1l2EVnU>. Acesso em: 10. jun. 2020.
WOOLF, V. Profissões para mulheres e outros artigos feministas. Trad. Denise Bottmann. Porto Alegre, RS: L&PM, 2013.
WOOLF, V. Um teto todo seu. 2. ed. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004.
WOOLF, V. Três guinéus. Trad. Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniel Almeida Machado, Angela Guida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).