From death to performance: the contemporary author/actor
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p320-335Keywords:
Author, Performance, Contemporary LiteratureAbstract
The concept of author went through distinct moments throughout history. In contemporary times we live a moment where the author is a fundamental part of his fictional work, not as the ultimate end of the literary work, but as a figure of the public space that have different communicative spheres which build speeches that intertwine and expand the limits of the literary. This arcticle focuses on the construction of a theoretical debate about this category. To fulfill this objective outlines a path that includes studies that defend the deletion of the author – such as those postulated by Foucault (2002), Barthes (1989; 2004) and Agamben (2007)- as well as those who endorse his return on the contemporary scene- using Lejeune’s (2014), Klinger’s (2012), Schollhammer’s (2011), Aguillar and Camara’s (2017), Hoisel’s (2019) theoretical studies, among others. Thus, it points to a performance of the contemporary writer culminating with an author with previously articulated poses and masks.
Downloads
References
AGAMBEN, G. O autor como gesto. In.: Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
AGUILAR, G.; CÁMARA, M. A máquina performática: a literatura no campo experimental. Trad. Gênese Andrade. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.
ARFUCH, L. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Trad. Paloma Vidal. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2010.
BAKHTIN, M. O autor e a personagem. In.: Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARTHES, R. O rumor da língua. Prefácio Leyla Perrone-Moisés. Tradução de Mario Laranjeira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BARTHES, R. O prazer do texto. São Paulo: Editora Perspectiva, 1987.
CARVALHEIRO, J. S. A concepção do autor em Bakhtin, Barthes e Foucault. In.: SIGNUM: estudos linguísticos, Londrina, n.11/2, p. 67-81, dez. 2008.
CHARTIER, R. O que é um autor? Revisão de uma genealogia. São Carlos: EdUFSCAR, 2014.
COLONNA, V. Tipologia da autoficção. In.: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
COMPAGNON, A. O demônio da teoria: literatura e senso comum. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
DOUBROVSKY, S. O último eu. In.: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
FOUCAULT, M. O que é um autor? Prefácio de José A. Bragança de Miranda e Antonio Fernando Cascais. Lisboa: Vega, 2002.
GASPARINI, P. Autoficção é o nome de que? In.: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
HOISEL, E. Teoria, crítica e criação literária: o escritor e seus múltiplos. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2019.
KLINGER, D. I. Escritas de si, escrita do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012.
LECARME, J. Autoficção: um mau gênero? In.: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
LEUJENE, P. A imagem do autor na mídia. In.: NORONHA, J. M. G. (Org.) O pacto autobiográfico: De Rousseau à Internet. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014d
SARLO, B. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
SCHOLLHAMMER, K. E. Ficção brasileira contemporânea. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. 2 ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.
VIEGAS, A. C. O “retorno do autor” – relatos de e sobre escritores contemporâneos In: VALLADARES, H. D. C. P. (Org.). Paisagens ficcionais: perspectivas entre o eu e o outro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.
VILLAN, P. A prova do referencial. In.: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ane Beatriz dos Santos Duailibe
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).