The stage and the road: the place of performance in "Romance de Dom Pantero no Palco dos Pecadores" by Ariano Suassuna

Authors

  • Ester Suassuna Simões Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p379-397

Keywords:

Ariano Suassuna, Dom Pantero, Show-classes, Performance

Abstract

Ariano Suassuna (1927-2014) spent the last 30 years of his life working on the book he referred to as all of his work’s “synthesis”. Romance de Dom Pantero no Palco dos Pecadores (The novel of Dom Pantero at the sinners’ stage) was published on December 2017, after the author’s death. One of the factors that may have helped to delay the process of writing it was the search for the right format that allowed the achievement of the wanted synthesis. This paper aims to investigate the importance of performance as the solution for Suassuna’s synthesis project using as sources the works of authors such as Azevedo (2007), Klinger (2008), Newton Junior (2017), Ravetti (2002), and Zumthor (2014). We begin by unveiling the mask of Dom Pantero, the heteronyms present on the book and Suassuna’s ‘ilumiara’. Then we contextualize the development of his aulas-espetáculo (show classes) which were performances in which he used to merge two performatic figures: the clown and the teacher. The importance of story-telling in Suassuna’s region and also the presence of performance at the printed book of Romance de Dom Pantero will then be approached.   

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Mateus. Ariano Suassuna é um Sertão perene. Jornal do Commercio. 14/12/2014. Recife, PE. Disponível em: https://jc.ne10.uol.com.br/canal/suplementos/jc-mais/noticia/2014/12/14/ariano-suassuna-e-um-sertao-perene-160406.php. Acesso em 23 jul 2020.

BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: _____. Walter Benjamin¬ – Obras escolhidas. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. pp.197-221.

CAMPELO FILHO, Brivaldo; CARRERO, Raimundo; DA FONTE, Carlos; SUASSUNA, Ariano. Projeto Cultural Pernambuco – Brasil. Recife: Companhia Editora de Pernambuco, 1995.

LOPES, Antonio Herculano. Performance e história (ou como a onça, de um salto, foi ao Rio do princípio do século e ainda voltou para contar a história). Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1994.

NEWTON JÚNIOR, Carlos. A construção da ‘obra total’ de Ariano Suassuna. Folha de São Paulo. 17/08/2014. São Paulo, SP. Disponível em : https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2014/08/1500705-a-construcao-da-obra-total-de-ariano-suassuna.shtml. Acesso em 23 jul 2020.

NEWTON JÚNIOR, Carlos. Dom Pantero e sua Ilumiara. In: SUASSUNA, Ariano. Romance de Dom Pantero no Palco dos Pecadores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017. pp. 11-19.

SUASSUNA, Ariano. Mocinha. Folha de São Paulo. 27/06/2000. São Paulo, SP. Disponível em : https://www1.folha.uol.com.br/fsp/opiniao/fz2706200006.htm. Acesso em 23 jul 2020.

SUASSUNA, Ariano. Prefácio. In: SUASSUNA FILHO, João. Outras memórias e histórias. Recife: Ed. do autor, 2003.

SUASSUNA, Ariano. Romance d’A Pedra do Reino e o Príncipe do Sangue do Vai-e-Volta. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017a.

SUASSUNA, Ariano. Romance de Dom Pantero no Palco dos Pecadores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017b.

SUASSUNA, Ariano. Yaari – diálogo sobre a Ilumiara Brennand. In: _____. Almanaque Armorial. Recife: Editora José Olympio, 2008b. p. 249-264.

VICTOR, Adriana; LINS, Juliana. Ariano Suassuna: um perfil biográfico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2020-12-22

How to Cite

Simões, E. S. (2020). The stage and the road: the place of performance in "Romance de Dom Pantero no Palco dos Pecadores" by Ariano Suassuna. Revista Criação & Crítica, 28, 379-397. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p379-397