What are we talking about when we talk about Creative Writing

Authors

  • Luís Roberto Amabile Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p132-149

Keywords:

Creative Writing, literary community, creation process, reading, stimulating environment, Theory of Literature

Abstract

This essay discusses Creative Writing as a meeting place. The discussion is based on a cartography of definitions of Creative Writing, mixed with reflections from the author's experience as a workshop teacher and researcher in the field. The methodology consists of investigating different sources, such as university websites, academic works, theoretical books, manuals, reception centers for writers and, finally, reporting personal experiences as a teacher of Creative Writing workshops and courses in order to propose a specific definition of Creative Writing. The theoretical basis includes Karen Lockney, D. G. Myers, Paul Dawson, Mark Mcgurl, João de Mancelos and Luiz Antonio de Assis Brasil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMABILE, L. R.; LINARDI, F.; RICHINITTI, G. (Org.). Como tudo começou: a história e 35 histórias dos 35 anos da Oficina de Criação Literária da PUCRS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2020.

AMABILE, Luís Roberto. “O fantasma, o elefante e o sótão: apontamentos sobre a escrita criativa na academia”. Cenários, v. 1, n. 9 (2014), p. 53-61. Disponível em: <https://seer.uniritter.edu.br/index.php?journal=cenarios&page=article&op=view&path%5B%5D=862&path%5B%5D=545>. Acesso em 20 jul. 2020.

AMABILE, Luís Roberto. “Resenha: Devenir Écrivain – et se faire publier. In: ANDRÉ, Alain. Colaboração de Nathalie Hegron. Paris: Leduc. S, 2018. 480 p. Scripta Uniandrade, v. 17, n. 3 (2019), p. 281-288. Disponível em <https://revista.uniandrade.br/index.php/ScriptaUniandrade/article/view/1405/1104>. Acesso em 26 out. 2020.

ANDRÉ, Alain. Devenir Écrivain – et se faire publier. Colaboração de Nathalie Hegron. Paris: Leduc. S, 2018.

BAKHTIN, M. (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem – Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira com a colaboração de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. São Paulo: Hucitec, 1979.

BARTHES, Roland. A preparação do romance. São Paulo: Martins Fontes, 2005, p. 11.

BENEDICT, Helen. “The famous writing schools”. In The New York Times, 23/05/1982. Disponível em: <https://www.nytimes.com/1982/05/23/books/the-famous-writing-schools.html. Acesso em 09/09/2019>. Acesso em 9 set. 2020.

BRASIL, Luiz Antonio de Assis et al. “Apontamentos metodológicos e curriculares discentes para os cursos de pós-graduação em Escrita Criativa no Brasil”. Navegações, v. 11, n. 1 (2018), p. 68-75. Disponível em: <https://doi.org/10.15448/1983-4276.2018.1.33020>. Acesso em 27 out. 2020.

BRASIL, Luiz Antonio de Assis. Escrever ficção – um manual de criação literária. Colaboração de Luís Roberto Amabile. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

CREATIVE WRITING. In: Cambridge Advanced Learner's Dictionary & Thesaurus. Disponível em: <https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/creative-writing>. Acesso em 09/09/2019.

DALI, Keren/ LAU, Andrea/ RISK, Kevin. “Academically informed Creative Writing in LIS Programs and the Freedom to be Creative". Journal Of Education For Library & Information Science, v. 56, n. 4 (2015), p. 298-324. Disponível em <https://www.utpjournals.press/doi/abs/10.3138/jelis.56.4.298>. Acesso em 3 nov. 2020.

DAWSON, Paul. Creative Writing and the New Humanities. Londres e Nova Iorque: Routledge, 2005.

GARDNER, John. On becoming a novelist. Nova Iorque: W.W. Norton, 1999.

ISER, Wolgang. “O jogo do texto”. In: LIMA, Luiz Costa (sel., coord. e trad.). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

KERR, Lisa. “More than words: applying the discipline of literary creative writing to the practice of reflective writing in health care education”. J Med Humanit, vol. 31, n. 4 (2010), p. 295-301. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s10912-010-9120-6>. Acesso em 3 nov. 2020.

KOCH, Stephen. Oficina de escritores: um manual para a arte da ficção. Trad. de Marcelo Dias Almada. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

LAJOLO, M. Literatura: leitores & leitura. São Paulo: Moderna, 2001.

LOCKNEY, Karen. “Creativity across the Curriculum: Creative Writing beyond English.” English Drama Media (2012), p. 43-46.

MACVEAN, Kendall Elizabeth. Expansion And Inclusion Of Creative Writing: A Course For Academic Writers. Trabalho de conclusão de curso (2016). Disponível em <https://libres.uncg.edu/ir/asu/listing.aspx?styp=ti&id=21425>. Acesso em 20 fev. 2020.

MANCELOS, J. Introdução à escrita criativa, Lisboa: Edições Colibri, 2009.

MCGURL, Mark. The Program Era: Postwar Fiction and the Rise of. Creative Writing. Cambridge: Harvard UP, 2009.

MORLEY, David. The Cambridge Introduction to Creative Writing. Nova Iorque: Cambridge University Press. 2007.

SPALDING PEREZ, Marcelo/ BRASIL, Luiz Antonio de Assis. “A escrita criativa nos cursos de pós-graduação stricto sensu das universidades brasileiras”. Revista Desenredo, 14 (2) (2018), p. 207-220. Disponível em: <https://doi.org/10.5335/rdes.v14i2.7864>. Acesso em 26 fev. 2020.

TATE, Allen. “What Is Creative Writing?”. Wisconsin Studies in Contemporary Literature, vol. 5, n. 3 (1964), p. 181-184.

ZIEGELMANN, Luiz. “Apresentação”. In: AMABILE, Luis Roberto; ZIEGELMANN, Luiz (Org.). Contos sem tarja preta. Porto Alegre: Bestiário, 2014.

Programas de cursos/ementas

Columbia University School of the arts. Disponível em: <https://arts.columbia.edu/writing>. Acesso em 26 fev. 2020.

John Hopkins The Writing Seminars. Disponível em: <https://writingseminars.jhu.edu/graduate/>. Acesso em 26 fev. 2020.

Oficina de Criação Literária da PUCRS – Apresentação. Disponível em: <http://www.pucrs.br/humanidades/oficina-de-criacao-literaria/#apresentacao>. Acesso em 26 fev. 2020.

PPG Letras UFRGS - Linhas de Pesquisa do Programa. Disponível em <https://www.ufrgs.br/ppgletras/linhas/>. Acesso em 26 fev. 2020.

PUCRS - Escola da Humanidades. Programa de pós-graduação em Letras. Disponível em <http://www.pucrs.br/humanidades/programa-de-pos-graduacao-em-letras/>. Acesso em 26 fev. 2020.

Stanford Creative Writing Program. Disponível em <https://creativewriting.stanford.edu/undergraduate/overview>. Acesso em 26 fev. 2020.

University of East Anglia School of Literature, Drama and Creative Writing. Disponível em: <https://www.uea.ac.uk/literature/creative-writing>. Acesso em 26 fev. 2020.

Artigos de jornal

BALDI, Mateus. "Nunca fomos tão cool". In Piauí, 20/7/2017. Disponível em: <https://piaui.folha.uol.com.br/nunca-fomos-tao-cool/>. Acesso em 6. fev. 2020.

GALERA, Daniel. “Relato de um escritor aprendiz”. Folha de S. Paulo, 16/08/2009. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs1608200908.htm>. Acesso em 26 fev. 2020.

GASPARINI, Claudia. “O que é escrita criativa e como ela pode salvar qualquer carreira”. In Exame, 25/08/2017. Disponível em <https://exame.com/carreira/o-que-e-escrita-criativa-e-como-ela-pode-salvar-qualquer-carreira/>. Acesso em 26 fev. 2020.

Sem autor. “Lista dos vinte melhores escritores brasileiros da "Granta" reaviva debate. Disponível em <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/1120526-lista-dos-vinte-melhores-escritores-brasileiros-da-granta-reaviva-debate.shtml>. Acesso em 3 nov. 2020.

Sem autor. “Luís Sepúlveda, o escritor que via a literatura como ponto de encontro com o leitor”. Expresso, 16/04/2020. Disponível em <https://expresso.pt/coronavirus/2020-04-16-Luis-Sepulveda-o-escritor-que-via-a-literatura-como-ponto-de-encontro-com-o-leitor>. Acesso em 25 out. 2020.

Published

2020-12-22

How to Cite

Amabile, L. R. (2020). What are we talking about when we talk about Creative Writing. Revista Criação & Crítica, 28, 132-149. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p132-149