What are we talking about when we talk about Creative Writing
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p132-149Keywords:
Creative Writing, literary community, creation process, reading, stimulating environment, Theory of LiteratureAbstract
This essay discusses Creative Writing as a meeting place. The discussion is based on a cartography of definitions of Creative Writing, mixed with reflections from the author's experience as a workshop teacher and researcher in the field. The methodology consists of investigating different sources, such as university websites, academic works, theoretical books, manuals, reception centers for writers and, finally, reporting personal experiences as a teacher of Creative Writing workshops and courses in order to propose a specific definition of Creative Writing. The theoretical basis includes Karen Lockney, D. G. Myers, Paul Dawson, Mark Mcgurl, João de Mancelos and Luiz Antonio de Assis Brasil.
Downloads
References
AMABILE, L. R.; LINARDI, F.; RICHINITTI, G. (Org.). Como tudo começou: a história e 35 histórias dos 35 anos da Oficina de Criação Literária da PUCRS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2020.
AMABILE, Luís Roberto. “O fantasma, o elefante e o sótão: apontamentos sobre a escrita criativa na academia”. Cenários, v. 1, n. 9 (2014), p. 53-61. Disponível em: <https://seer.uniritter.edu.br/index.php?journal=cenarios&page=article&op=view&path%5B%5D=862&path%5B%5D=545>. Acesso em 20 jul. 2020.
AMABILE, Luís Roberto. “Resenha: Devenir Écrivain – et se faire publier. In: ANDRÉ, Alain. Colaboração de Nathalie Hegron. Paris: Leduc. S, 2018. 480 p. Scripta Uniandrade, v. 17, n. 3 (2019), p. 281-288. Disponível em <https://revista.uniandrade.br/index.php/ScriptaUniandrade/article/view/1405/1104>. Acesso em 26 out. 2020.
ANDRÉ, Alain. Devenir Écrivain – et se faire publier. Colaboração de Nathalie Hegron. Paris: Leduc. S, 2018.
BAKHTIN, M. (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem – Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira com a colaboração de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. São Paulo: Hucitec, 1979.
BARTHES, Roland. A preparação do romance. São Paulo: Martins Fontes, 2005, p. 11.
BENEDICT, Helen. “The famous writing schools”. In The New York Times, 23/05/1982. Disponível em: <https://www.nytimes.com/1982/05/23/books/the-famous-writing-schools.html. Acesso em 09/09/2019>. Acesso em 9 set. 2020.
BRASIL, Luiz Antonio de Assis et al. “Apontamentos metodológicos e curriculares discentes para os cursos de pós-graduação em Escrita Criativa no Brasil”. Navegações, v. 11, n. 1 (2018), p. 68-75. Disponível em: <https://doi.org/10.15448/1983-4276.2018.1.33020>. Acesso em 27 out. 2020.
BRASIL, Luiz Antonio de Assis. Escrever ficção – um manual de criação literária. Colaboração de Luís Roberto Amabile. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
CREATIVE WRITING. In: Cambridge Advanced Learner's Dictionary & Thesaurus. Disponível em: <https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/creative-writing>. Acesso em 09/09/2019.
DALI, Keren/ LAU, Andrea/ RISK, Kevin. “Academically informed Creative Writing in LIS Programs and the Freedom to be Creative". Journal Of Education For Library & Information Science, v. 56, n. 4 (2015), p. 298-324. Disponível em <https://www.utpjournals.press/doi/abs/10.3138/jelis.56.4.298>. Acesso em 3 nov. 2020.
DAWSON, Paul. Creative Writing and the New Humanities. Londres e Nova Iorque: Routledge, 2005.
GARDNER, John. On becoming a novelist. Nova Iorque: W.W. Norton, 1999.
ISER, Wolgang. “O jogo do texto”. In: LIMA, Luiz Costa (sel., coord. e trad.). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
KERR, Lisa. “More than words: applying the discipline of literary creative writing to the practice of reflective writing in health care education”. J Med Humanit, vol. 31, n. 4 (2010), p. 295-301. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s10912-010-9120-6>. Acesso em 3 nov. 2020.
KOCH, Stephen. Oficina de escritores: um manual para a arte da ficção. Trad. de Marcelo Dias Almada. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
LAJOLO, M. Literatura: leitores & leitura. São Paulo: Moderna, 2001.
LOCKNEY, Karen. “Creativity across the Curriculum: Creative Writing beyond English.” English Drama Media (2012), p. 43-46.
MACVEAN, Kendall Elizabeth. Expansion And Inclusion Of Creative Writing: A Course For Academic Writers. Trabalho de conclusão de curso (2016). Disponível em <https://libres.uncg.edu/ir/asu/listing.aspx?styp=ti&id=21425>. Acesso em 20 fev. 2020.
MANCELOS, J. Introdução à escrita criativa, Lisboa: Edições Colibri, 2009.
MCGURL, Mark. The Program Era: Postwar Fiction and the Rise of. Creative Writing. Cambridge: Harvard UP, 2009.
MORLEY, David. The Cambridge Introduction to Creative Writing. Nova Iorque: Cambridge University Press. 2007.
SPALDING PEREZ, Marcelo/ BRASIL, Luiz Antonio de Assis. “A escrita criativa nos cursos de pós-graduação stricto sensu das universidades brasileiras”. Revista Desenredo, 14 (2) (2018), p. 207-220. Disponível em: <https://doi.org/10.5335/rdes.v14i2.7864>. Acesso em 26 fev. 2020.
TATE, Allen. “What Is Creative Writing?”. Wisconsin Studies in Contemporary Literature, vol. 5, n. 3 (1964), p. 181-184.
ZIEGELMANN, Luiz. “Apresentação”. In: AMABILE, Luis Roberto; ZIEGELMANN, Luiz (Org.). Contos sem tarja preta. Porto Alegre: Bestiário, 2014.
Programas de cursos/ementas
Columbia University School of the arts. Disponível em: <https://arts.columbia.edu/writing>. Acesso em 26 fev. 2020.
John Hopkins The Writing Seminars. Disponível em: <https://writingseminars.jhu.edu/graduate/>. Acesso em 26 fev. 2020.
Oficina de Criação Literária da PUCRS – Apresentação. Disponível em: <http://www.pucrs.br/humanidades/oficina-de-criacao-literaria/#apresentacao>. Acesso em 26 fev. 2020.
PPG Letras UFRGS - Linhas de Pesquisa do Programa. Disponível em <https://www.ufrgs.br/ppgletras/linhas/>. Acesso em 26 fev. 2020.
PUCRS - Escola da Humanidades. Programa de pós-graduação em Letras. Disponível em <http://www.pucrs.br/humanidades/programa-de-pos-graduacao-em-letras/>. Acesso em 26 fev. 2020.
Stanford Creative Writing Program. Disponível em <https://creativewriting.stanford.edu/undergraduate/overview>. Acesso em 26 fev. 2020.
University of East Anglia School of Literature, Drama and Creative Writing. Disponível em: <https://www.uea.ac.uk/literature/creative-writing>. Acesso em 26 fev. 2020.
Artigos de jornal
BALDI, Mateus. "Nunca fomos tão cool". In Piauí, 20/7/2017. Disponível em: <https://piaui.folha.uol.com.br/nunca-fomos-tao-cool/>. Acesso em 6. fev. 2020.
GALERA, Daniel. “Relato de um escritor aprendiz”. Folha de S. Paulo, 16/08/2009. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs1608200908.htm>. Acesso em 26 fev. 2020.
GASPARINI, Claudia. “O que é escrita criativa e como ela pode salvar qualquer carreira”. In Exame, 25/08/2017. Disponível em <https://exame.com/carreira/o-que-e-escrita-criativa-e-como-ela-pode-salvar-qualquer-carreira/>. Acesso em 26 fev. 2020.
Sem autor. “Lista dos vinte melhores escritores brasileiros da "Granta" reaviva debate. Disponível em <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/1120526-lista-dos-vinte-melhores-escritores-brasileiros-da-granta-reaviva-debate.shtml>. Acesso em 3 nov. 2020.
Sem autor. “Luís Sepúlveda, o escritor que via a literatura como ponto de encontro com o leitor”. Expresso, 16/04/2020. Disponível em <https://expresso.pt/coronavirus/2020-04-16-Luis-Sepulveda-o-escritor-que-via-a-literatura-como-ponto-de-encontro-com-o-leitor>. Acesso em 25 out. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luís Roberto Amabile
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).