Meetings, images and crossings in the album Clube da Esquina (1972)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p50-74Keywords:
Milton Nascimento, Clube da Esquina, canção popularAbstract
Between the 1960s and 1970s, Milton Nascimento's meeting with composers from Belo Horizonte started a circuit of collective creation, with fertile consequences for the history of popular songs in Brazil. The movement became known as Clube da Esquina, as well as the album that made it famous. The purpose of this article is to analyze the album Clube da Esquina (1972), as an integral aesthetic object, product of a collective elaboration, proceeding to the appreciation of songs, with special attention to the lyrics, but also to the narrative they form when taken together.
Downloads
References
BORGES, Márcio. Os sonhos não envelhecem: Histórias do clube da esquina. São Paulo: Geração Editorial, 2019.
CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Perspectiva, 1993.
COELHO, Frederico. Eu brasileiro confesso minha culpa meu degredo – cultura marginal no Brasil das décadas de 1960 e 1970. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
COHN, Sérgio. Nuvem cigana – poesia e delírio no Rio dos anos 70. (COHN, Sergio (org.). Rio de Janeiro: Azougue, 2007..
GILROY, Paul;HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem. São Paulo: Brasiliense, 1980.
GILROY, Paul; GONÇALVES, Marcos A. Cultura e participação nos anos 60. São Paulo: Brasiliense, 1987.
PEREIRA, Carlos Alberto M.. Retrato de época: poesia marginal anos 70. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1981.
ROSZAK, Theodore. A contracultura. Trad. Donaldson M. Garschagen. Petrópolis: Vozes,
SUKMAN, Hugo. Histórias paralelas – 50 anos de música brasileira. Rio de Janeiro: casa da palavra, 2011.
TATIT, Luiz. A canção - eficácia e encanto. São Paulo: Atual, 1986.
______. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 2002.
______. O século da canção. São Paulo: Ateliê, 2004.
VELOSO, Caetano. O mundo não é chato. [organização e apresentação Eucanaã Ferraz] – São Paulo, Companhia das Letras, 2005.
_____ . Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia & Modernismo brasileiro. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 RAFAEL BARBOSA JULIÃO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).