Meetings, images and crossings in the album Clube da Esquina (1972)

Authors

  • Rafael Barbosa Julião Universidade Federal do Rio de janeiro UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p50-74

Keywords:

Milton Nascimento, Clube da Esquina, canção popular

Abstract

Between the 1960s and 1970s, Milton Nascimento's meeting with composers from Belo Horizonte started a circuit of collective creation, with fertile consequences for the history of popular songs in Brazil. The movement became known as Clube da Esquina, as well as the album that made it famous. The purpose of this article is to analyze the album Clube da Esquina (1972), as an integral aesthetic object, product of a collective elaboration, proceeding to the appreciation of songs, with special attention to the lyrics, but also to the narrative they form when taken together.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, Márcio. Os sonhos não envelhecem: Histórias do clube da esquina. São Paulo: Geração Editorial, 2019.

CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Perspectiva, 1993.

COELHO, Frederico. Eu brasileiro confesso minha culpa meu degredo – cultura marginal no Brasil das décadas de 1960 e 1970. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

COHN, Sérgio. Nuvem cigana – poesia e delírio no Rio dos anos 70. (COHN, Sergio (org.). Rio de Janeiro: Azougue, 2007..

GILROY, Paul;HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem. São Paulo: Brasiliense, 1980.

GILROY, Paul; GONÇALVES, Marcos A. Cultura e participação nos anos 60. São Paulo: Brasiliense, 1987.

PEREIRA, Carlos Alberto M.. Retrato de época: poesia marginal anos 70. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1981.

ROSZAK, Theodore. A contracultura. Trad. Donaldson M. Garschagen. Petrópolis: Vozes,

SUKMAN, Hugo. Histórias paralelas – 50 anos de música brasileira. Rio de Janeiro: casa da palavra, 2011.

TATIT, Luiz. A canção - eficácia e encanto. São Paulo: Atual, 1986.

______. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 2002.

______. O século da canção. São Paulo: Ateliê, 2004.

VELOSO, Caetano. O mundo não é chato. [organização e apresentação Eucanaã Ferraz] – São Paulo, Companhia das Letras, 2005.

_____ . Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia & Modernismo brasileiro. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

Published

2020-12-22

How to Cite

Julião, R. B. (2020). Meetings, images and crossings in the album Clube da Esquina (1972). Revista Criação & Crítica, 28, 50-74. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p50-74