Black feminism and interseccionality in the song “Mulher do fim do mundo” (2015) performed by Elza Soares
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p51-64Keywords:
MPB, Elza Soares, Black feminism, Mulher do fim do mundo, InterseccionalityAbstract
In this work, we aim to centrally develop an analysis of the song of the same name to the album's title, Mulher do Fim do Mundo (2015), played by Elza Soares, having as the theoretical contribution the Theory of Intersectionality – debate developed at the national level by Carla Akotirene (2018), Djamila Ribeiro (2018), Heloísa Buarque de Hollanda (2018), among others. We will investigate how the relationship between gender and race occurs in the trajectory of the lyrical i in the song "Mulher do fim do mundo" (Alice Coutinho/ Romulo Fróes), performed by Elza Soares, bringing brief and comparatively other musical instances of Elza in which such ideas are also highlighted. For this, we start from the assumption that the song uses a process of metaphorization of female pain and loneliness, as sentimental meanings diluted in a carnival, making the poetic character leave on the avenue of carnival, to glimpse a trajectory of life in which art (singing) shows itself as an enabling element of the reconfiguration of a space in which other expectations for female voices, other than loneliness and pain, are possible on the avenue, lasts until the end (SOARES, 2015, track 1).Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2019.
BERTH, Joice. Empoderamento. Coordenação de Djamila Ribeiro. São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2019.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o Encontro de Especialistas em Aspectos da Discriminação Racial relativos ao Gênero. Tradução de Liane Schneider. Revista Estudos Feministas. Ano 10, p. 171-188. Florianópolis: UFSC, 2002.
Hooks, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Tradução de Ana Luiza Libânio. 3ª ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Ventos, 2019.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Explosão Feminista: arte, cultura, política e universidade. 1ªed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Pensamento Feminista Brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios e racismo cotidiano. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MENDES, M. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.
RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do feminismo negro? 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
SOARES, Elza. A Mulher do Fim do Mundo. São Paulo: Selo Circus, 2015.
SOARES, Elza. Deus é Mulher. Rio de Janeiro. Deckdisc/Polysom. 2018.
SOARES, Vera. Muitas faces do Feminismo no Brasil. São Paulo: USP, 1995.
SOLNIT, Rebecca. A mãe de todas as perguntas: reflexões sobre os novos feminismos. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
SOUZA, Claudete Alves da Silva. A Solidão da Mulher Negra: sua subjetividade e seu preterimento pelo homem negro na cidade de São Paulo. 2008. 174f. Mestrado (Dissertação) – Programa de Pós-graduação em Antropologia da PUC/SP, São Paulo, 2008.
SOVIK, Liv. Aqui ninguém é branco. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o Subalterno falar? Tradução de Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
TIBURI, Marcia. Feminismo em Comum: para todas, todes e todos. 9ª ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.
VIDEIRA, Juliana Cintia. Elza Soares na Escola: Gênero e Relações Étnico-raciais na Música Popular Brasileira e no Ensino de História. 2018. 171f. Mestrado (Dissertação) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da UNICAMP, Campinas/SP, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Francis Willams Brito da Conceição
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).