A A life coing out of song: review of Tom Zé, the last tropicalist
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p393-400Keywords:
Tom Zé, Brazilian music, Biography, TropicalismAbstract
The recently released translation of Tom Zé's biography, written by Pietro Scaramuzzo, brings numerous unpublished details about the artist's life. The book spans the more than eighty years between the family setting in Irará before Antônio José Santana Martins was born, in 1936, and the 2017 album Sem você não A. Information that was previously obscure regarding the production of each album or the backstage of record labels is finally accessible, thanks to extensive research work and the interviews Scaramuzzo conducted with Tom Zé and important characters in his trajectory, such as David Byrne, Caetano Veloso, Gilberto Gil, and Arto Lindsay. In this review, we look at one aspect in particular: the construction of the narrator in relation to the protagonist – and the implications of this for the biographical form.
Downloads
References
BRASIL, Ubiratan. “Ano foi marcado por autobiografias e biografias de grande qualidade técnica”. Estadão, 31 dez. 2020. Disponível em: <https://cultura.estadao.com.br/noticias/literatura,ano-foi-marcado-por-autobiografias-e-biografias-de-grande-qualidade-tecnica,70003567107>. Acesso em: 25 fev. 2021.
CARVALHO, Alberto Carlos de. “Música popular”. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 9, 15 fev. 1976.
CABRAL, Sérgio. “E se estudasse mais?”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 37, 25 fev. 1976.
CABRAL, Sérgio. As escolas de samba. Rio de Janeiro: Fontana, 1975.
COELHO, Fred. Jards Macalé, eu só faço o que quero. Rio de Janeiro: Numa, 2020.
FENERICK, José Adriano. “Tom Zé: a crítica da canção popular e a canção popular crítica”. Fênix, v. 10, n. 2, jul./dez. 2013.
FREIRE, Guilherme Araujo. “Tom Zé e o contra discurso do anti-herói: crítica e desconstrução da canção da MPB em Todos os olhos”. Música Popular em Revista, Campinas, ano 5, v. 2, p. 9-34, jan./jul. 2018.
FREIRE, Guilherme Araujo. “Tom Zé e o elogio à imperfeição: uma breve análise do disco Com defeito de Fabricação”. Revista Brasileira de Estudos da Canção, Natal, n. 3, p. 24-37, jan./jun. 2013.
HENRIQUE, Guilherme. “Estudando Tom Zé”. Quatro cinco um, abril 2020, p. 38-39. Disponível em: <https://www.quatrocincoum.com.br/br/resenhas/musica/estudando-tom-ze>. Acesso em: 25 fev. 2021.
SCARAMUZZO, Pietro. Tom Zé, o último tropicalista. Trad. Silvana Cobucci e Thiago Lins. São Paulo: Sesc, 2020.
SOARES, Leilor Miranda. “A felicidade em Tom Zé: citação, bossa nova, modernização”. Música popular em revista, Campinas, v. 7, p. 1-30, 2020. DOI: 10.20396/muspop.v7i00.13847.
TATIT, Luiz; NESTROVSKI, Arthur. Entrevista [com Tom Zé]. In: TOM ZÉ. Tropicalista lenta luta. 2ª ed. São Paulo: Publifolha, 2011, p. 235-289.
TOM ZÉ. Tropicalista lenta luta. 2ª edição. São Paulo: Publifolha, 2011.
TATIT, Luiz. O século da canção. Cotia: Ateliê, 2004, p. 214.
VELOSO, Caetano. “‘Lixo lógico’. Novo álbum de Tom Zé é o melhor desde seu renascimento”. O Globo, Rio de Janeiro, 5 ago. 2012. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/cultura/lixo-logico-5692980>. Acesso em: 25 fev. 2021.
Fonografia
VELOSO, Caetano et al. Tropicália ou Panis et Circencis. São Paulo: Philips, 1968. 1 LP.
TOM ZÉ. Tropicália Lixo Lógico. São Paulo: Tom Zé, 2012. 1 CD.
TOM ZÉ. “Encarte”. Com defeito de fabricação. Luaka Bop/WEA/Trama, 1999. 1 CD. Disponível em: . Acesso em: 25 fev. 2021.
TOM ZÉ. Estudando o samba. São Paulo/Rio de Janeiro: Continental, 1976. 1 LP.
TOM ZÉ. Todos os olhos. São Paulo/Rio de Janeiro: Continental, 1973. 1 LP.
TOM ZÉ E OS BRAZÕES. São São Paulo (Tom Zé). In: TOM ZÉ. Tom Zé: Grande liquidação. Recife: Rozemblit, 1968. 1 LP, lado A, faixa 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Patrícia Anette Schroeder Gonçalves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 001