Music and Literature in Pauliceia Desvairada by Mário de Andrade: an analysis of his harmonic verse
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p212-227Keywords:
Music and Literature, Modernism, Mário de Andrade, Harmonic VerseAbstract
In Pauliceia Desvairada (1922), Mário de Andrade established a peculiar relationship between literature and music, which he called harmonic verse in “Prefácio Interessantíssimo”. Even though his verse form is relatively well known, an effective investigation of the dialog between artistic fields executed by this central figure of Brazilian Modernism, in reality, has not been carried out by historians and critics of literature to date. In this article, we intend to investigate harmonic verse, and thus reflect on Mário de Andrade's first modernist experiment.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Teoria estetica. Lisboa: Edicoes 70, 1988.
ANDRADE, Mário de. Poesias completas. Belo Horizonte: Villa Rica,1993.
ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna: do iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
AVANCINI, José Augusto. Expressão plástica e consciência nacional na crítica de Mário de Andrade. Porto Alegre: Editora da Universidade/ UFRGS, 1998.
BERRIEL, Carlos E. O. “A Uiara enganosa”. P. 133–77 in Mário de Andrade hoje. São Paulo: Ensaio, 1999.
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Editora Cultrix, 1970.
CANDIDO, Antonio. O observador literário. 3a ed., rev.ampliada pelo autor. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004.
CANDIDO, Antonio. “Dialética da malandragem”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, 1970.
CANDIDO, Antonio. O estudo analítico do poema. 3. ed. São Paulo: Humanitas - FFLCH/USP, 1996.
CUNHA, Bruna Araujo. “Ruas do meu São Paulo : notações sensoriais e visões críticas na poética de Mário de Andrade”. Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2014.
DAHLHAUS, C. Estética musical. Lisboa: Edições 70, 1991.
DASSIN, Joan. Política e poesia em Mário de Andrade. São Paulo: Duas Cidades, 1978.
DUARTE, Paulo. Mário de Andrade por ele mesmo. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1977.
ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
FRAGELLI, Pedro. “De la Parole vers la Musique : Mário de Andrade à la Recherche d’une Langue Brésilienne”. Savoirs en Prisme 04:77–97, 2015.
FRAGELLI, Pedro Coelho. “A Paixão segundo Mário de Andrade”. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
FREUD, Sigmund. “A significação antitética das palavras primitivas”. in Obras Completas. Vol. XI. Rio De Janeiro: Imago, 2006.
FREUD, Sigmund. “O mal-estar na civilização”. in Obras Completas. Vol. XVIII. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
JARDIM, Eduardo. Eu sou trezentos: Mário de Andrade: vida e obra. Rio de Janeiro: Edições de Janeiro, 2015.
JOYEUX-PRUNEL, B. Les Avant-gardes artistiques. Une histoire transnationale (Vol. 1) 1848-1918. Paris: Gallimard, Folio Histoire, 2016.
JOYEUX-PRUNEL, B. Les Avant-gardes artistiques. Une histoire transnationale (Vol.2), 1918-1945. Paris: Gallimard, Folio Histoire, 2017.
KNOLL, Victor. Paciente arlequinada: uma leitura da obra poética de Mário de Andrade. São Paulo: Editora HUCITEC em convênio com a Secretaria de Estado da Cultura, 1983.
LAFETÁ, João Luiz. Figuração da intimidade: imagens na poesia de mario de andrade. São Paulo: Martins Fontes, 1986.
LAFETÁ, João Luiz. “A representação do sujeito lírico na Paulicéia desvairada”. P. 348–71 in A dimensão da noite e outros ensaios, Espírito crítico. São Paulo: Duas Cidades / Editora 34, 2004.
LOPEZ, Telê Porto Ancona, Mário de Andrade, e José Aderaldo Castello. Mariodeandradiando. São Paulo: Hucitec, 1996.
MARQUES, Raniere de Araújo. “Modernização estética e sujeitos periféricos em Paulicéia Desvairada de Mário de Andrade”. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
MAUSS, M.; HUBERT, H. Sobre o sacrifício. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
MORAES, Marcos Antonio de. “Pauliceia desvairada nas malhas da memória”. O Eixo e a Roda: Revista de Literatura Brasileira 24(2):173, 2015.
MORSE, Richard M. Formação histórica de São Paulo: da comunidade à metrópole. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1970.
PASINI, Leandro. “A apreensão do desconcerto: subjetividade e nação na poesia de Mário de Andrade”. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
PAULA, Rosângela Asche de. “A presença do expressionismo em Paulicéia Desvairada”. Manuscrítica. Revista de Crítica Genética, 2005.
SCHWARZ, Roberto. A sereia e o desconfiado: ensaios críticos. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
TÉRCIO, Jason. Em busca da alma brasileira – biografia de Mário de Andrade. Rio de Janeiro: Primeira Pessoa, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carlos Pires, Enrique Valarelli Menezes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).