Music and Literature in Pauliceia Desvairada by Mário de Andrade: an analysis of his harmonic verse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p212-227

Keywords:

Music and Literature, Modernism, Mário de Andrade, Harmonic Verse

Abstract

In Pauliceia Desvairada (1922), Mário de Andrade established a peculiar relationship between literature and music, which he called harmonic verse in “Prefácio Interessantíssimo”. Even though his verse form is relatively well known, an effective investigation of the dialog between artistic fields executed by this central figure of Brazilian Modernism, in reality, has not been carried out by historians and critics of literature to date. In this article, we intend to investigate harmonic verse, and thus reflect on Mário de Andrade's first modernist experiment.

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Author Biographies

  • Enrique Valarelli Menezes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Pós-doutorando do Programa avançado de cultura contemporâneo da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PACC-UFRJ).

  • Carlos Pires, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Mestre e Doutor em Letras (Teoria Literária e Literatura Comparada) pela Universidade de São Paulo e professor adjunto do Departamento de Ciência da Literatura da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Realiza pesquisa de pós-doutorado no Instituto de Estudos Brasileiros - USP. Atua de maneira interdisciplinar nos seguintes temas: Modernismo, Lírica, Literatura e Artes Plásticas, Canção Popular, Literatura e Sociedade e Literatura para crianças.

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Published

2021-12-30

How to Cite

Menezes, E. V., & Pires, C. (2021). Music and Literature in Pauliceia Desvairada by Mário de Andrade: an analysis of his harmonic verse. Revista Criação & Crítica, 31(31), 212-227. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p212-227