The multiple Leyla Perrone-Moisés's criticisms of criticism

Authors

  • Claudia Amigo Pino Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p240-255

Keywords:

Leyla Perrone-Moisés, Brazilian literary criticism, French literary criticism, Roland Barthes

Abstract

The article aims to explore Leyla Perrone-Moisés's articles on literary criticism published in newspapers from 1960 to 2003. To do so, we first discuss her initial theoretical background, which permeated her choices and amazements. Then we focus on three different moments: his first contributions to the Literary Supplement of O Estado de São Paulo, on Blanchot and Barthes, and the polemics with Marxist-inspired criticism in the 1990s and with cultural studies in the early 2000s, in the newspaper Folha de São Paulo. In the three moments, we try to show that, beyond his initial object of criticism, there is always another object on the horizon, producing a multiple criticism of criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Claudia Amigo Pino, Universidade de São Paulo

    <br data-mce-bogus="1">

References

BRANDINI, L. T. Imagens de Roland Barthes no Brasil. Tese Inédita. São Paulo/ Genebra: Universidade de São Paulo/ Universidade de Genebra, 2013. Portal de teses da Universidade de São Paulo. DOI: 10.11606/T.8.2013.tde-13022014-102229

CARONE, M. O poeta da sedição. Caderno Mais! Folha de São Paulo, 20/04/1997.

HIDALGO N., M. Leyla Perrone-Moisés y algunas modulaciones barthesianas en Brasil em torno a la crítica y la literatura. ALEA. Rio de Janeiro, vol. 18/2, maio-agosto 2016.

NATALI, M. El acta de nacimiento de la musa: Cómo (no) leer la deconstrucción en São Paulo. Em: AGUILAR, G.; AMIGO PINO, C.; MIRIZIO, A., Travesías, críticas, obstrucciones. La circulación de la teoria francesa en América Latina. São Paulo: Portal de Livros Abertos da Universidade de São Paulo, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.11606/9788575064207

PERRONE-MOISÉS, L. Vivos na memória. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

PERRONE-MOISÉS, L. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

PERRONE-MOISÉS, L. Lição de casa. [Posfácio]. Aula. São Paulo: Cultrix, 2004 [1980].

PERRONE-MOISÉS, L. “Edward Said, o intelectual fora de lugar”. Caderno Mais! Folha de São Paulo, 29/06/2003.

PERRONE-MOISÉS, L. Em defesa da literatura. Caderno Mais! Folha de São Paulo, 18/06/2000.

PERRONE-MOISÉS, L. Altas literaturas. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

PERRONE-MOISÉS, L. Baudelaire reabilitado. Caderno Mais! Folha de São Paulo, 11/05/1997.

PERRONE-MOISÉS, L. Que fim levou a crítica literária? Caderno Mais! Folha de São Paulo, 25/08/1996.

PERRONE-MOISÉS, L. Roland Barthes. O saber com sabor. São Paulo: Brasiliense, 1983.

PERRONE-MOISÉS, L. Texto, crítica, escritura. São Paulo: Ática, 1978.

PERRONE-MOISÉS, L. Do formalismo ao estruturalismo. Suplemento Literário de O estado de São Paulo, 20/09/1969.

PERRONE-MOISÉS, L. Uma necessidade livre. Suplemento Literário de O estado de São Paulo, 06/07/1968.

PERRONE-MOISÉS, L. Maurice Blanchot. Le livre à venir. Suplemento Literário de O estado de São Paulo, 26/11/1960.

PINTO, M. C. Modesto Carone, tradutor que mudou o jeito como lemos Kafka, morre aos 82. Folha da São Paulo, 16/12/2019.

PONTES, H. Destinos mistos. Os críticos do grupo Clima em São Paulo 1940-1958. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SCHWARZ, R. Sequências brasileiras. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

WOLFF, J. Telquelismos latino-americanos: a teoria francesa no entre-lugar dos trópicos. Rio de Janeiro: Papéis Selvagens, 2016.

Published

2023-08-02

How to Cite

Pino, C. A. (2023). The multiple Leyla Perrone-Moisés’s criticisms of criticism. Revista Criação & Crítica, 35, 240-255. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p240-255