From the Gapped Mouth to the Continued Laughter: understanding some grotesque images of horror

Authors

  • Rafael Oliveira da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Maria da Penha Casado Alves Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i39p362-381

Keywords:

Horror, Laughter, Monster, Grotesque body

Abstract

This article presents a discussion about horror as an aesthetic category present in several discursive genres. It seeks to elucidate the humor present in the horror discourse, the nuances and specificities of the carnival laughter present in its utterance. To this end, it brings a discussion based on Roas’ (2014) theory of fear in the fantastic and Caroll’s (1999) theory about horror images in dialogue with Bakhtin's (2010a, 2010b) theory of laughter, comics and carnival. From this dialogue emerges the understanding of the grotesque body of the monster and its role in the construction of reduced laughter present in the discourse of horror. The article falls within the area of ​​Applied Linguistics and is theoretically and methodologically guided by a qualitative investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALIEN: O OITAVO PASSAGEIRO. Direção: Ridley Scott. Produção: Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill, Ivor Powell. Reino Unido/Estados Unidoos: Fox - Amz, 1979. Star+ (116 min.).

ALVAREZ, Roxana Guadalupe Herrera. Apresentação do autor. In: ROAS, David. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Trad. Julián Fuks. São Paulo: UNESP, 2014.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2010ª.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2010b.

CASADO ALVES, Maria. da Penha. Os dramas do corpo na arquitetônica das concepções bakhtinianas. In: ANDERSON, S; MALDONADO, R. (Org.). Colóquio Barroco IV. Natal- RN: EDUFRN, 2017, v. 1, p. 303-322.

CARROLL, Noel. A filosofia do horror ou os paradoxos do coração. Campinas: Papirus, 1999.

JEHA, Julio. Das origens do mal: a curiosidade em Frankenstein. p.11-23 In: Da fabricação de monstros. JEHA, Julio; NASCIMENTO, Lyslei. (Org.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

LOVECRAFT, H. P. O horror sobrenatural em literatura. Trad. Celso M. Pasionik. São Paulo: Iluminuras, 2020.

O BEBÊ DE ROSEMARY. Direção: Roman Polanski. Estados Unidos: Paramount, 1968. Amazon Prime (137 min.).

PSICOSE. Direção: Alfred Hitchcock. Produção: Alfred Hitchcock. Estados Unidos: Paramount Pictures, 1961. Amazon Prime (107 min.).

ROAS, David. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Trad. Julián Fuks. São Paulo: UNESP, 2014.

SILVA, Rafael Oliveira da. Entre o sério e o cômico na fantasia distópica: uma análise das representações de herói, corpo e sociedade em Temporada dos Ossos. 2021. 163f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Trad. Maria Clara Correa Castello. São Paulo: Perspectiva, 2017.

UM LOBISOMEM AMERICANO EM LONDRES. Direção: John Landis. Produção: Geroge Falsey Jr. Grã-Bre-tanha/Estados Unidos. Universal Pictures, 1981. Amazon Prime (97 min.).

VOLÓCHINOV, Valentín. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grilo; Ekaterina V. Américo. São Paulo: 34, 2017.

Published

2024-11-20

How to Cite

Silva, R. O. da, & Alves, M. da P. C. (2024). From the Gapped Mouth to the Continued Laughter: understanding some grotesque images of horror. Revista Criação & Crítica, 39(39), 362-381. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i39p362-381